Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 april 2015, 22:44
Lettie Lettie is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 april 2015
Berichten: 3
Lettie is on a distinguished road
Standaard What's next

Hoi allemaal,

Ik zou graag nog een opleiding doen, denk ik. Ik heb een MBO 3 diploma in toerisme, wat ik helemaal niet leuk vond maar heb er destijds voor gekozen omdat ik 16 was en dus leerplichtig. Ik heb sindsdien niks met dat diploma gedaan. Ben gaan reizen en heb verschillende bijbanen gehad om het reizen te financieren (callcentrum, snackbar, kinderoppas). Ik dacht altijd ''volgend jaar weet ik wel wat ik wil en dan begin ik met een HBO opleiding''. Nu weet ik nog steeds niet wat ik wil, maar ik heb wel het gevoel dat ik klaar ben om eindelijk 'te settelen'. Ik wil ook graag meer financiële zekerheid. Daarbij ben ik al 24 en heb maar tot mijn 28e recht op studiefinanciering.

Nu moet ik dus beslissen: watvoor baan wil ik? Welke opleiding wil ik doen? Hoe weet ik of ik slim genoeg ben voor die studie? Ik ben al zo lang niet naar school geweest. Een cursus om te kijken hoe het is kan ik niet betalen. Daarbij komt de studieschuld als ik HBO ga doen, nu met dat nieuwe leenstelsel. Als ik later met die schuld ga zitten, wil ik natuurlijk wel investeren in een opleiding die mij ook daadwerkelijk helpt bij het vinden van een vaste baan.

Ik heb interesse in een aantal gebieden maar ik heb eigenlijk geen idee of het echt bij mij past. Ik kan nu eenmaal niet bij een willekeurige landschapsarchitect aankloppen en haar vragen of het bij me zou passen. Daarbij zijn de beroepen waar ik interesse in heb ook de beroepen waar het eerst op bezuinigd word als het niet goed gaat met de economie.

De 3 dingen die mij op dit moment het meest interesseren:

Landschapsarchitectuur
Voordelen: ik ben heel erg geďnteresseerd in de natuur, duurzaamheid en het creëren van mooie dingen. Ik wil graag leren over het landschap, planten etc. en dat combineren met ontwerpen.
Nadelen: wiskunde was altijd mijn slechtste vak op vmbo. In natuurkunde en aardrijkskunde heb ik niet eens eindexamen gedaan. Er is niet veel werk te vinden.

Cultureel erfgoed
Voordelen: ik ben geďnteresseerd in cultuur en geschiedenis, vooral kunst geschiedenis. Landschapsbeheer wordt ook genoemd bij deze opleiding.
Nadelen: hier is ook geen werk in te vinden. De toelating gaat via loting en er is maar 1 opleiding cultureel erfgoed dus als ik niet door de loting kom dan is het voorbij.

Iets in de zorg
Voordelen: men zegt dat hier wel werk te vinden is. Er zijn veel verschillende beroepen in de zorg (zoveel dat ik door de bomen het bos niet zie). Je helpt mensen.
Nadelen: het spreekt me niet echt aan. De beroepen die mij wel aanspreken zijn te moeilijk (bijvoorbeeld MBRT).

Mijn hobby's: lezen, reizen, naar het park/strand/bos gaan, musea bezoeken, mode, bakken.

Waar ik goed en slecht in ben: geen idee.

Bedankt voor het lezen.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 april 2015, 01:27
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard

Je schrijft correct Nederlands en je weet goed onder woorden te brengen wat je wel of niet wilt.

Wat mis ik:
Zelfvertrouwen en optimisme.

Dus tijd voor actie:
1. Vraag mensen in je omgeving wat je positieve eigenschappen zijn en je kwaliteiten.
2. Bezoek scholen en praat met decanen, docenten en leerlingen.
3. Zoek contact met mensen die je interessant vindt. Dit kan via LinkedIn, Facebook, Twitter, enz. Praat met hen over hun opleiding, werk, enz.

Succes en veel plezier met je onderzoek

Groeten van Hetty Dalsheim
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:43.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon