Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 januari 2011, 14:50
beike beike is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 januari 2011
Berichten: 15
beike is on a distinguished road
Standaard Wel of niet bellen bij sollicitatie?

Tot nu toe altijd meegekeken en gelezen met de tips en adviezen. Nu zelf ook een vraag en dus maar aangemeld. Misschien willen jullie met me meedenken

normaal bel ik altijd eerst met een organisatie voordat ik een brief schrijf. Dat helpt want dan weet ik ook wat er gezocht wordt en of het uberhaupt de moeite waard is om te solliciteren.

Maarnu kom ik een functie tegen waar in de tekst expliciet staat: ..."als u belangstelling heeft kunt u schriftelijk solliciteren...."
Nou is het een koud kunstje om even het bedrijf te googelen en het telefoonnummer te achterhalen maar ik vraag me af of dat verstandig is.

Wat denken de forumgebruikers ervan?

Alvast bedankt

beike
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 januari 2011, 22:54
dorine dorine is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 28 april 2010
Berichten: 63
dorine is on a distinguished road
Standaard

Ik vind het knap dat je altijd belt, want ik vind dat meestal erg moeilijk. Zeker als er in de vacaturetekst geen contactpersoon wordt vermeld. Ik zou in dat geval niet bellen. Maar ja, ik heb ook nog geen succes met solliciteren, dus misschien zie ik het wel fout.
Maar misschien ligt het ook wel aan de functie. Als je toch belt, is dat een beetje assertief, eigenwijs, doortastend, initiatiefrijk en zo. Als dit eigenschappen zijn die belangrijk zijn voor de functie, zou het misschien toch wel een goede indruk maken.

Ik begrijp dat je niet echt veel hebt aan dit antwoord, maar ik wens je toch veel succes.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 januari 2011, 16:46
beike beike is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 januari 2011
Berichten: 15
beike is on a distinguished road
Standaard

Dankjewel voor je reactie. Nja, ik zat inderdaad ook zo te denken: past het bij deze functie, voegt bellen iets toe of profileer ik mijzelf nu alleen maar als heel vervelend....

Ik ben er nog niet uit. Voor deze functie heb ik inmiddels de brief op de bus (mail) en dit keer zonder bellen. Maar ik blijf toch het gevoel hebben dat ik "ins blau hinein" aan het schrijven ben.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 januari 2011, 14:03
Sproet Sproet is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 13 januari 2011
Berichten: 31
Sproet is on a distinguished road
Standaard

Ik heb zelf altijd 'mixed feelings' over vooraf bellen. Maar das misschien ook iets persoonlijks

Bellen kan uiteraard nooit kwaad en voor zover ik heb gelezen hier en daar wordt het vaak ook wel op prijs gesteld. Heb het zelf 1x geprobeerd maar kwam het was nogal een hakkelend gesprek waarin ik mijn vooraf bedachte vragen aan het oplepelen was. Voor mij niet echt een optie dus, dat was meer bellen om het bellen en voegt dan niets toe.

Anders wordt het als je daar geen moeite mee hebt en met gerichte vragen komt waar je ook voor het schrijven van je brief dan weer wat aan hebt. Bovendien heeft men je naam al eens gehoord.
Als het in een advertentie zo staat als jij omschrijft dan zou ik het niet doen. Ik zou er dan vanuit gaan dat dat niet op prijs wordt gesteld, anders hadden ze het wel vermeldt in de advertentie. Maar nogmaals, das mijn persoonlijke gevoel erbij.

Veel succes met je sollicitatie!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 januari 2011, 15:53
Choqomel Choqomel is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Berichten: 11
Choqomel is on a distinguished road
Standaard Nabellen

Ik heb zelf geen 'mixed feelings' over vooraf bellen maar wel over nabellen.

Vooraf bellen lijkt me een slimme manier om wat extra informatie te scoren
Ook denk ik dat door de getoonde intresse en het contact voraf je een grotere kans heb dat jou naam blijft hangen.

Het is de juiste manier van handelen maar wel tricky je zall bijvoorbeeld moeten uitkijken niet de vragen te stelllen die je uit de vacature kan halen of afleiden.

Met nabellen heb ik het gevoel (eigen ervaring) dat ik meer irriteer dan me volharding aantoon

Men zegt echter:
Dat dit gewaardeerd wordt, omdat het de interesse en volharding van de kandidaat laat blijken.

Bedenk wel dat toch ook klein percentage (10%) die aangeeft het irritant vindt omdat men geen tijd heeft voor al die telefoontjes.

Niet elk bedrijf zal dus even enthousiast reageren, dus ik weet het niet hoor

Veel succes met je sollicitatie!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 18 januari 2011, 15:12
cmklc cmklc is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 januari 2011
Berichten: 3
cmklc is on a distinguished road
Arrow

Ik sluit me aan bij de meesten die zich afvragen of bellen wordt gewaardeerd en/ of nut heeft. Dat hangt van de branche en bedrijf af.

Een goede eerste indruk kun je maken door gerichte en slimme vragen te stellen, mits je dat aan de manager/ leidinggevende vraagt. Daar ligt dan ook het probleem: de managers zijn vaak niet de contactpersonen. Zij hebben een volle agenda, waar zelfs de naaste medewerkers moeite hebben om (muv. mail) tussen te komen.

Daarom kom je vaak terecht bij de afdeling personeelszaken/hrm of iets dergelijks, die weinig inhoudelijks over de functie kunnen vertellen (of zelfs niets extra's kunnen vertellen dan dat er in de vacatureomschrijving staat vermeld).

Deze wegen zijn niet 'value for time' en daarom kun je beter je energie in een extra sollicitatie richten. Dan heb je uitgerekend meer kans denk ik.

Nogmaals; dat kan per branche verschillen. Zelfs met deze onzekerheid zou ik me niet te lang bezighouden. Gewoon door solliciteren; jouw inhoud is belangrijker dan een (gewaardeerd/irritant?) telefoontje.
__________________
Careertiger; big boss of career..

Laatst gewijzigd door cmklc; 18 januari 2011 om 15:15 Reden: revisie
Met citaat reageren
  #7  
Oud 18 januari 2011, 16:05
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik bel regelmatig naar aanleiding van een vacature. Alleen als je geen inhoudelijke vragen hebt dan maak je denk ik niet per see een betere indruk.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 26 januari 2011, 11:46
beike beike is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 januari 2011
Berichten: 15
beike is on a distinguished road
Standaard

Ik bel onder andere om te bepalen of het zin heeft om te solliciteren. Als de concrete taken ver buiten mijn ervaring liggen of men geeft aan de voorkuer te geven aan een bepaald kenmerk (jonger, ouder, zoiets.....) waar ik niet aan voldoe heeft het ook geen zin. Dus kan ik mijn energie beter spenderen aan een meer kansrijke sollicitatie. "Value for time" zou ik zeggen. En je frustreert organisaties niet met zinloze sollicitaties.

Ik kan me irriteren aan P&O-functionarissen die duidelijk hun irritatie laten blijken over mijn telefoontje. Er staat toch niet voor niets een nummer? En jullie zoeken toch mensen? Daar kan je dan toch een beetje in investeren?

Maar mischien is er een personeelsfunctionaris op het forum die hier iets zinnigs over kan zeggen.....
Met citaat reageren
  #9  
Oud 26 januari 2011, 16:32
cmklc cmklc is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 januari 2011
Berichten: 3
cmklc is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beike Bekijk bericht
Ik bel onder andere om te bepalen of het zin heeft om te solliciteren. Als de concrete taken ver buiten mijn ervaring liggen of men geeft aan de voorkuer te geven aan een bepaald kenmerk (jonger, ouder, zoiets.....) waar ik niet aan voldoe heeft het ook geen zin. Dus kan ik mijn energie beter spenderen aan een meer kansrijke sollicitatie. "Value for time" zou ik zeggen. En je frustreert organisaties niet met zinloze sollicitaties.

Ik kan me irriteren aan P&O-functionarissen die duidelijk hun irritatie laten blijken over mijn telefoontje. Er staat toch niet voor niets een nummer? En jullie zoeken toch mensen? Daar kan je dan toch een beetje in investeren?

Maar mischien is er een personeelsfunctionaris op het forum die hier iets zinnigs over kan zeggen.....
Ik ben ook benieuwd naar de reactie van een personeelsfunctionaris

Mijns inziens vermelden zij de telefoonnummer om aan anderen (afdelingsmanagers etc.) te laten zien dat zij de nodige energie erin steken. Waarschijnlijk worden zij daar onder andere op beoordeeld.
__________________
Careertiger; big boss of career..
Met citaat reageren
  #10  
Oud 27 januari 2011, 16:11
midosil midosil is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 5 april 2008
Berichten: 76
midosil is on a distinguished road
Standaard

hallo!

ik bel altijd naar de contactpersoon in de advertentie. een enkele keer loopt het gesprek niet echt soepel, maar meestal krijg ik wel wat informatie die niet in de vacature stond.
ik ben zelfs al een aantal keren al voor een gesprek uitgenodigd alleen door het telefoontje. wel werd toen gevraagd ook nog "even een brief te schrijven" en mee te nemen of te mailen. mijn ervaring: BELLEN!!

succes!

midosil
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ik kan niet kiezen uit twee banen Miss Missy Loopbaanvragen 3 14 juli 2015 16:28
Open sollicitatie, wel of niet eerst bellen? starling Sollicitatiebrief en cv 6 10 maart 2011 20:25
ICT-opleiding op hbo-niveau? Remco Opleiding kiezen en volgen 41 4 oktober 2010 13:54
Titel, wel of niet gebruiken bij sollicitatie? JuliaV Sollicitatiebrief en cv 5 2 september 2008 10:48


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:14.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon