Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen
Registreer FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 februari 2009, 23:39
claudia1980 claudia1980 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 4 december 2008
Berichten: 55
claudia1980 is on a distinguished road
Standaard Cursus journalistiek

Hallo iedereen,

De laatste tijd overstelp ik het forum met vragen maar ik zit dan ook erg in de knoop met mijn loopbaan. Ik heb nu een vraag waarvan ik zeker weet dat er al eerder over gesproken is maar ik hoop toch de juiste persoon met het bruikbare antwoord tegen te komen, plus ik kan elk advies wel gebruiken momenteel.

Ik ben een van die mensen die een hopeloos verkeerde keuze gemaakt heeft met een universitaire opleiding waar totaal geen werk in te vinden is en, wat nog meer is, het werk wat er wel mee te vinden is blijk ik gewoon niet goed te kunnen. Dat kan je gebeuren op zo'n universiteit waar je alleen maar theorie leert en zelf denkt dat je het in de praktijk wel zult kunnen.

Inmiddels ben ik al jaren mijn carrière aan het overdenken en na zo'n twee en een half jaar ben ik er eindelijk uit: ik had journalistiek moeten gaan studeren. Maar ja, daar is het nu dus te laat voor. Want ik ben bijna 30 (ik weet het, heb nog wel even te gaan), ben momenteel werkloos en leef onder bijstandsniveau terwijl de IBG aan mij loopt te trekken vanwege mijn studieschuld.

Kortom, ik zou dolgraag een opleiding journalistiek doen maar kan het gewoon niet betalen, plus ik wil ook niet vier jaar "stil zitten" op de arbeidsmarkt. Voor een deeltijdopleiding moet je een relevante baan hebben dus dat gaat ook niet lukken.

Toch wil ik het niet meteen opgeven. Ik heb inmiddels wat ervaring, niet heel erg relevant maar ik heb wel meerdere persberichten en artikelen geschreven en wat freelance schrijfwerk voor een lesboek. Ik had nu gehoopt dat ik met een cursus journalistiek misschien een beetje het juiste pad op zou kunnen komen.

Mijn vraag is dus duidelijk of iemand mij zo'n wondercursus kan aanraden. Je hebt genoeg instanties zoals LOI en NTI maar ik zie hier iedere keer staan dat die cursussen toch niet serieus genomen worden. Misschien is het een beter idee om wat journalistiek vrijwilligerswerk te gaan doen zolang ik nog werkloos ben?

Wie kan mij de juiste schop onder mijn kont geven zodat ik eindelijk eens op pad ga naar waar ik wezen wil?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 februari 2009, 08:19
wieteke's schermafbeelding
wieteke wieteke is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 februari 2008
Berichten: 220
wieteke is on a distinguished road
Standaard Re: Cursus journalistiek

Dag Claudia,

je geeft zelf het antwoord al; ga inderdaad journalistiek vrijwilligers- of freelance werk doen en zorg dat je bekenden krijgt binnen de branche. Via via kun je dan ook een baan of meer freelance werk vinden Zodra je enige voet aan de grond hebt kun je alsnog met de opleiding beginnen. Als dit is wat je wilt, ga er dan voor en treuzel niet langer.

veel succes
__________________
Wieteke van Heun - de Roos
www.wietekederoos.nl
Ik help zorgorganisaties met het ontwikkelen, organiseren en coördineren van leerinterventies zodat de medewerkers een leven lang kunnen leren en hun deskundigheid blijvend kunnen vergroten.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 februari 2009, 22:14
Rosina Rosina is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 maart 2008
Berichten: 338
Rosina is on a distinguished road
Standaard Re: Cursus journalistiek

Hallo,

Zie ook www.schrijvenonline.org. Daar staan ook verwijzingen naar cursussen in, tips en je kan je abonneren op een nieuwsbrief. Er wordt o.a. verwezen naar www.basiscom.nl/kennisoverdracht. Heb verder niet gekeken hoe duur cursussen zijn hoor; moet je zelf even checken.

Weet natuurlijk niet waar je woont, maar misschien kan je korte cursus volgen om alvast wat tips op te doen en kennis uit te breiden. Soms heb je bij plaatselijke volksuniversiteiten ook goedkope cursussen.

Succes!

Rosina
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 juli 2011, 10:29
Paula
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard cursus

Hallo Wieteke,

Met wat googelen vond ik dit topic, en ik wil, mocht je nog steeds actief zijn op dit forum, jou graag wat vragen, omdat ik in dezelfde situatie zit als Claudia. Ik heb momenteel wel werk, maar dit past niet bij mij en zou graag switchen naar journalistiek.
Ik overweeg bij de LOI de cursus Journalistiek en Nieuwe Media te volgen
en dit te combineren met vrijwilligerswerk (schrijven van blogs en ondersteuning bij een filmproductiehuis). De cursus duurt een jaar, en kort 600 euro, dus zo'n 50 euro per maand, dit lijkt mij heel redelijk.
Begrijp ik goed uit jouw reactie dat je afraadt deze cursus te doen? Het leek mij in combinatie met vrijwilligerswerk een goede manier om aan mijn cv, kennis en ervaring te werken.. Niet dus? Want dan wijzig ik mijn plan

Gr Paula
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 juli 2011, 11:41
wieteke's schermafbeelding
wieteke wieteke is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 februari 2008
Berichten: 220
wieteke is on a distinguished road
Standaard

hoi Paula,

LOI heeft prima cursussen en vrijwilligerswerk is inderdaad een goede manier om ervaring op te doen. Als je als "echte" journalist aan de slag wilt is een cursus echter niet voldoende. Dan zul je de HBO opleiding journalistiek moeten doen.
__________________
Wieteke van Heun - de Roos
www.wietekederoos.nl
Ik help zorgorganisaties met het ontwikkelen, organiseren en coördineren van leerinterventies zodat de medewerkers een leven lang kunnen leren en hun deskundigheid blijvend kunnen vergroten.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 15 juli 2011, 00:17
Richard Richard is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 juli 2011
Berichten: 1
Richard is on a distinguished road
Standaard

Er is op dit moment weinig werk in de journalistiek. De schrijvende pers krimpt met de dag en de internetpers heeft zo'n hoge mate van vluchtigheid dat met weinig personeel al veel content gemaakt kan worden.
Wil je heel graag schrijven, doe dat dan op free-lance-basis. Veel bladen (vooral vakbladen) helpen je daarbij graag en het betaalt uiteindelijk niet slecht.
Wil je graag werk, analyseer dan eerst eens de arbeidsmarkt: waar zit de 'BV Nederland' op te wachten? Wel op technici, operators, verpleegkundigen, agenten, leraren, kortom 'kunners' maar een stuk minder op journalisten, ICT'ers en leidinggevenden.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
journalistiek of bedrijfscommunicatie? Kimberley Opleiding kiezen en volgen 0 9 oktober 2008 00:54
Droom is Journalistiek, 2 wegen mogelijk: via mbo of havo? Marino Opleiding kiezen en volgen 4 17 juni 2008 11:23
LOI: Cursus medewerker personeelszaken (MBO-niveau) Angel70 Opleiding kiezen en volgen 1 15 juni 2007 13:04
Online cursus Delegeren verschenen René Je competenties ontwikkelen 0 31 juli 2006 15:08
Online cursus Projectmanagement René Je competenties ontwikkelen 0 3 april 2006 18:26


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon