Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 juni 2015, 18:27
evelientje23 evelientje23 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 juni 2015
Berichten: 5
evelientje23 is on a distinguished road
Unhappy Van de Havo naar de WO (TU)?

Hallo allemaal!,
Ik heb me net aangemeld, want ik heb een vraag,
maar het is allemaal zo vaag te vinden op het internet dus ik dacht laat ik een zelf
gewoon eens een topic aan maken.

Mijn vraag: Wat is de beste, goedkoopste en snelste route om vanuit de Havo (Profiel: N&t) naar de Technische Universiteit te gaan?

Korte informatie over mij:
Ik ben 18 jaar. Ik zelf kom oorspronkelijk van kader/theoretisch. Ik ben daarna doorgestroomd naar de Havo. Op de een of andere manier haalde ik op de Havo hogere punten dan op het VMBO. Ik ben een paar dagen geleden geslaagd voor mijn Havo diploma. Ik ben bijna Cum Laude geslaagd. Ik ben geslaagd met 1 tien, 3 negens, 2 achten en 2 zessen (nederlands en engels). Ik heb mij aangemeld voor de vervolg studie Technische Natuurkunde.

De drie routes die ik kan kiezen
Ik wil heel graag naar de universiteit. Ik heb dus uitgezocht welke routes er zijn om van de Havo naar de TU te gaan.
1. De vavo doen (dit gaat niet meer door, omdat ik me al heb aangemeld bij mijn vervolg opleiding en omdat ik nu graag het vak natuurkunde wil studeren en niet wil blijven hangen op de middelbare schoolvakken en omdat ik dit nooit ga halen met Nederlands en Engels).

2. De opleiding Technische Natuurkunde op HBO af maken en daarna masters doen
Ik heb hier nog een vraagje over:
Moet je een soort van aansluitingsjaar doen om over te stappen van HBO bachelor naar WO masters? dus dat ik er totaal 7 jaar over doen?, 4 jaar HBO bachelor + 1 aansluitingsjaar + 2 jaar WO masters?

3. De opleiding Technische Natuurkunde 1 jaar volgen. Dan in het eerste jaar de Propedeuse halen. En dan doorstromen naar eerste jaar WO op de TU. Ik heb gelezen dat dit alleen mogelijk is als je de test van wiskunde B niveau haalt. Ik vind de informatie die over de overstap van HBO propedeuse naar eerste jaars WO een beetje vaag. Zou iemand hier wat meer informatie over willen geven. En zou ook iemand kunnen vertellen of dit überhoudt haalbaar is?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 juni 2015, 10:33
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Allereerst van harte gefeliciteerd met het behalen van je havo-diploma! Weer een horde met succes genomen en nu hup ... op naar de volgende.

Je kunt inderdaad eerst je volledige hbo-opleiding afronden om vervolgens via een schakelprogramma door te stromen naar een wo-master. Dit traject duurt ongeveer 7 jaar (4 jaar hbo-bachelor + 1 jaar schakelprogramma + 2 jaar master). Je kunt ook je hbo-propedeuse halen en vervolgens doorstromen naar een wo-bachelor. Dit is overigens niet altijd mogelijk. Oriënteer je dus goed. Dit lijkt wellicht interessanter, omdat je sneller naar de universiteit kunt. Maar houd er rekening mee dat als je het op de universiteit niet redt, je helemaal geen diploma hebt. Je kunt dan terug naar het hbo en alsnog je hbo-diploma halen, maar of je daar dan nog zin in hebt ... Welke opleiding wil je gaan volgen aan de TU en weet je al aan welke van de drie technische universiteiten?
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 juni 2015, 17:31
evelientje23 evelientje23 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 juni 2015
Berichten: 5
evelientje23 is on a distinguished road
Question Alles op een rijtje:

Ik heb me geïnformeerd bij mensen die er meer verstand van hadden en dit is een korte samenvatting:

Alles op een rijtje:

Vavo:
Voordelen:
1. Goedkoopste richting
2. Volgens TUe doen mensen het via de Vavo/vwo beter op de Uni dan als je de route HBO P neemt.
Nadelen:
1. Ik moet een extra vak gaan kiezen, die ik nog nooit of 4 jaar terug heb gevolgd.
2. Hogere druk op me door Nederlands en Engels.
3. Nog steeds niet alleen kunnen richten op het vak natuurkunde.

HBO Propedeuse
Voordelen:
1. Ik kom erachter op HBO een te laag of een te hoog niveau voor me is. (Ik kan zien hoe goed ik de wiskunde en natuurkunde toetsen maak en dan nog steeds een beslissing nemen of ik naar de uni ga of toch HBO afmaak.
2. Ik kom erachter of ik het studeren van Natuurkunde wel echt zo leuk vind.
Nadelen:
1. Volgens de Uni, iemand die deze route heeft genomen en een natuurkunde leraar van de opleiding HBO TN is het verstandiger om HBO eerst af te maken.
2. Veel mensen die het niet halen via deze route

HBO afmaken en dan Masters
Voordelen:
1. Je hebt al een diploma op zak.
2. Je komt met een HBO diploma en Masters iets sneller aan een baan, omdat je meer praktijk ervaring hebt.
Nadelen:
1. Duurt totaal 1 jaar langer.
2. Het wiskunde niveau is heel groot. Dus dat wordt eventueel avond lessen wiskunde nemen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 juni 2015, 18:03
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evelientje23 Bekijk bericht
2. Het wiskunde niveau is heel groot.
Dat is het grootste verschil tussen de hbo- en wo-techniekopleidingen. Maar dat heb je altijd, ongeacht welke route je neemt naar de TU.

Waarom wil je zo graag naar de TU, in plaats van hbo? Wil je graag diep de wiskunde in?
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 17 juni 2015, 18:14
evelientje23 evelientje23 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 juni 2015
Berichten: 5
evelientje23 is on a distinguished road
Standaard

Dat lijkt me wel het leukste. En op de Uni heb je leukere opleidingen. Vind ik
Met citaat reageren
  #6  
Oud 17 juni 2015, 18:22
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evelientje23 Bekijk bericht
En op de Uni heb je leukere opleidingen. Vind ik
Als je wiskunde leuk vindt, inderdaad

Ik ben met je andere adviseurs eens dat een hbo propedeuse je niet echt voorbereidt op de TU-studie. Die overstap zal wel moeilijk zijn. De keuze lijkt me vavo of hbo bachelor.
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 17 juni 2015, 18:43
evelientje23 evelientje23 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 juni 2015
Berichten: 5
evelientje23 is on a distinguished road
Standaard

Ik denk dat ik sowieso voor de richting HBO ga kiezen, omdat ik al best veel moeite heb met Nederlands en Engels en Vavo hier nog meer druk op zal gaan leggen en dan moet ik ook nog eens een vak kiezen dat ik nog nooit heb gehad en dat moet ik dan meteen op Vwo 5/6 niveau doen :/
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Vacatures basisschool Ghana NLIA Ghana Vacatures 0 4 april 2015 22:40
twijfel aan zinsbouw van de brief 5xdetinies Sollicitatiebrief en cv 0 14 januari 2010 17:27
sollicitatiebrief voor de vacature makelaar bij een woningcorporatie konampo Sollicitatiebrief en cv 0 14 december 2009 21:30
Eerste sollicitatie ooit plotiemoos Sollicitatiebrief en cv 5 3 maart 2009 16:07
Hoe van HAVO naar WO-theologie? HAXIMO360 Opleiding kiezen en volgen 3 9 december 2008 23:25


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon