Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 april 2013, 17:16
joanna joanna is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 april 2013
Berichten: 7
joanna is on a distinguished road
Standaard Ik krijg maar geen getuischrift

Hoi allemaal

Ik ben een beetje ten einde raad. Ik ben mijn baan kwijt geraakt door het niet verlengen van mijn contract. Mijn leidingevende heeft toen toegezegd mij een getuigschrift te regelen.
Maar inmiddels ben ik 4maanden verder en nog steeds geen papier.
Wat heb ik allemaal al gedaan:
Vele keren zijn kantoor bezocht met de de vraag .......
nadat ik weg moest regelmatig gebeld, gemaild, zelf een paar keer langs gegaan.
Keer op keer de belofde dat ik hem zou krijgen en nu zit ik nog steeds te wachten.
Kom op internet wel tegen dat een werk gever verplicht is om op papier te zetten hoelang je daar heb gewerkt, maar kan geen info vinden over wat ik moet doen als je na maanden lang wachten/zeuren geen getuigschrift heb gehad. Weet iemand hier meer van?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 april 2013, 19:19
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard

Beste Joanna,

1. Je kunt voorstellen om zelf een getuigschrift te schrijven, waar de werkgever zijn/haar handtekening onder zet. Je schrijft dan vanuit de werkgever.
2. Je kunt een collega vragen een getuigschrift te schrijven.
3. Als je een profiel hebt op linkedin kun je collega's vragen om een aanbeveling.

Allemaal niet ideaal, maar dan heb je in elk geval iets


Succes en ik hoop op een positief resultaat.
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 april 2013, 20:48
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joanna Bekijk bericht
Mijn leidingevende heeft toen toegezegd mij een getuigschrift te regelen.
Maar inmiddels ben ik 4maanden verder en nog steeds geen papier.
Vervelend. Je hebt er wel recht op, volgens artikel 656 in het BW 7:
Citaat:
Artikel 656

1. De werkgever is verplicht bij het einde van de arbeidsovereenkomst de werknemer op diens verzoek een getuigschrift uit te reiken.
2. Het getuigschrift vermeldt:
a. de aard van de verrichte arbeid en de arbeidsduur per dag of per week;
b. de begindatum en de einddatum van het dienstverband;
c. een opgave van de wijze waarop de werknemer aan zijn verplichtingen heeft voldaan;
d. een opgave van de wijze waarop de arbeidsovereenkomst is geëindigd;
e. indien de werkgever de arbeidsovereenkomst heeft opgezegd, de reden daartoe.
3. De in lid 2, onderdelen c, d en e, genoemde gegevens worden slechts op verzoek van de werknemer in het getuigschrift vermeld.
4. Indien de werknemer de arbeidsovereenkomst heeft opgezegd en hij deswege schadeplichtig is geworden, is de werkgever gerechtigd dit in het getuigschrift te vermelden.
5. De werkgever die weigert het gevraagde getuigschrift af te geven, nalaat aan een verzoek als bedoeld in lid 3 te voldoen, in het getuigschrift door opzet of schuld onjuiste mededelingen opneemt of het getuigschrift van een kenmerk voorziet of op een bepaalde wijze inricht om daarmee aangaande de werknemer enige mededeling te doen die niet in de bewoordingen van het getuigschrift is vervat, is zowel jegens de werknemer als jegens derden aansprakelijk voor de daardoor veroorzaakte schade.
6. Van dit artikel kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken.
Als je al kunt aantonen dat je om het getuigschrift hebt verzocht, dan kun je nu schade claimen bij de werkgever.

Als je dat nog niet aantoonbaar hebt gedaan, dan zou je hem per aangetekende brief kunnen dwingen een getuigschrift af te geven.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 25 april 2013, 18:17
joanna joanna is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 april 2013
Berichten: 7
joanna is on a distinguished road
Standaard

Bedankt voor de snelle reactie`s en info. Ik heb bewijzen dat ik meerdere malen verzocht heb om een getuigschrift. (o.a email) Ook heeft hij in het bij zijn van mijn ex-collega`s bevestigd dat die een mooi getuigschrift zou geven aan mij.
Ik zou als laatste nog wel een aangetekende brief kunnen versturen maar daarin op nieuw de vraag om mijn getuigschrift. Zou je daarin ook een termijn kunnen zetten waar binnen hij zijn verplichtingen moet na komen?

@ Primago advies bedankt voor de tips, die weg ga ik zeker bewandelen voor nu want dat is de snelste weg. En dan hopenlijk toch nog een getuigschrift van mijn ex werkgever in de toekomst.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 25 april 2013, 19:15
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joanna Bekijk bericht
Ik zou als laatste nog wel een aangetekende brief kunnen versturen maar daarin op nieuw de vraag om mijn getuigschrift. Zou je daarin ook een termijn kunnen zetten waar binnen hij zijn verplichtingen moet na komen?
Natuurlijk, dat zou ik zeker doen.

De wet zegt "bij het einde van de arbeidsovereenkomst". Dat is niet eenduidig, maar het is wel duidelijk dat 4 maanden later idioot is. Aangezien je er al enkele malen om hebt verzocht, lijkt een termijn van 5 dagen, of als je het minder scherp wilt slijpen: 14 dagen, me redelijk.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 26 april 2013, 13:05
joanna joanna is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 april 2013
Berichten: 7
joanna is on a distinguished road
Standaard

Dan ga ik toch nog maar voor die aangetekende brief. En zet er wel een termijn in van 14dagen. Kunnen ze niet protesteren dat de reactie tijd te kort was.

Mijn contract is gewoon niet verlengd en einde contract datum heb ik gewoon zwart op wit staan. Dus lijkt mij duidelijk genoeg wat betreft "bij het einde van de arbeidsovereenkomst".

Nog een vraagje kan ik die brief gewoon het beste aan mijn leidingevende richten of beter direct naar de directie toe sturen?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 26 april 2013, 15:06
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joanna Bekijk bericht
Nog een vraagje kan ik die brief gewoon het beste aan mijn leidingevende richten of beter direct naar de directie toe sturen?
Aan het bedrijf als werkgever, niet aan een bepaalde persoon of functionaris.
__________________
René
Met citaat reageren
  #8  
Oud 28 april 2013, 13:21
joanna joanna is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 april 2013
Berichten: 7
joanna is on a distinguished road
Standaard

Oke bedankt voor je antwoord. Dan ga ik van de week de brief opstellen, en laten nakijken door iemand om te voor komen dat er spelfouten in zitten en dan versturen.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 12 mei 2013, 02:47
Maarten_W Maarten_W is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 27 maart 2012
Berichten: 158
Maarten_W is on a distinguished road
Standaard

Hoi Joanna,

Is deze vervelende kwestie al opgelost?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 12 mei 2013, 12:38
joanna joanna is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 april 2013
Berichten: 7
joanna is on a distinguished road
Standaard

hoi hoi

Sorry dat ik vergeten ben een update te plaatsen. Maar het probleem is inmiddels opgelost Heb echt een heel mooi en net getuigschrift gehad. Ben er zelf heel erg blij mee.
En er staan ook nog eens positieve dingen in over mij. Met dit papier kan ik zeker aan komen bij een volgende werkgever.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
getuigschrift

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wel de papieren maar geen ervaring, wat vertel ik bij de uitzendbureaus bianca83 Sollicitatiegesprek 7 24 juni 2013 21:20
Hoe krijg ik mijn studiegedrag weer op de rails? ihbaars Loopbaanvragen 10 20 mei 2011 19:29
Kan maar geen keuze maken uit een aantal HBO opleidingen. Jane89 Opleiding kiezen en volgen 0 8 oktober 2008 15:26
Luxeprobleem: krijg administratieve baan aangeboden, maar wil bij de brandweer Verwijderd account Loopbaanvragen 2 2 oktober 2008 10:21
Ik kan maar geen keuze maken tussen 3 hbo-opleidingen Luca_Vialli Opleiding kiezen en volgen 10 3 september 2008 00:31


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:48.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon