Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 5 december 2011, 11:42
matthijs matthijs is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 oktober 2011
Berichten: 8
matthijs is on a distinguished road
Standaard Sollicatie voor docent economie+maatschappijleer

Hallo,

Ik heb hier een sollicitatiebrief voor een functie als docent, welke mij heel erg leuk lijkt, maar welk vak niet direct aansluit op wat ik heb gestudeerd (Ik heb wel de benodigde lerarengraad). Ik ben benieuwd wat jullie van mijn opvanging van dit probleem vinden en verder van de brief in zijn algemeenheid.

Met vriendelijke groet,

Matthijs.

De brief:

Geachte mevrouw de xxx,

Als enthoustiast leraar en bedreven in het vak economie en maatschappijleer, viel uw vacature gelijk op. Uw website spreekt een enthousiasme uit voor leerlingen, welke mijn eigen enthousiasme spiegelt. Ik merk ook op dat u 'It's Learning' gebruikt waar ik in mijn verleden als docent filosofie bekend mee ben geraakt.

Ik ben jong, maar heb inmiddels redelijk wat ervaring opgedaan in het doceren. Dit bovendien nog eens op zeer uiteenlopende manieren wat aangeeft dat ik absoluut niet onzeker aangelegd ben en vertrouwen heb in mijn kunnen voor wat voor klas dan ook. Zo heb ik in Nederland zowel op de middelbare school reeds in de bovenbouw stage gelopen als op een basisschool voor hoogbegaafde kinderen. Daarnaast heb ik op mijn reis in China het aanbod om Chinese kinderen van alle leeftijden Engels te leren gretig geaccepteerd.

Dit zijn zeer uiteenlopende ervaringen geweest maar een ding is altijd hetzelfde gebleven: het plezier in het lesgeven. Ik heb een passie voor het overbrengen van kennis aan leerlingen en voor de omgang met hen. In welke vorm ik ook als docent aan de slag kan gaan, ik weet dat ik volledig zelfverzekerd en energiek voor de klas zal staan.

De richting economie sluit niet direct aan op het academisch onderwijs dat ik heb gevolgd, maar is wel een richting waarin ik mijzelf zeer bekwaam acht. Op de middelbare school was dit het vak waarin in uitblonk en ik heb mij vanaf de middelbare school zelf verdiept in de economie d.m.v. kranten en boeken. Uit uw vacature bleek dat er ook een aantal uur per week maatschappijles wordt gevraagd van de invuller van deze functie. Maatschappijles wordt vaak gezien als het vak wat het meest overeenkomt met academische filosofie (tenzij er filosofie wordt gegeven) en wij filosofen hebben de juiste intuitie, achtergrond en kennis voor het geven van een dergelijk vak.

Ik hoop dat ik mijn enthousiasme en bekwaamheid voor deze functie heb kunnen overdragen. Graag zou ik een en ander toelichten in een persoonljk gesprek.

Met vriendelijke groet,

Matthijs xxx
Met citaat reageren
  #2  
Oud 5 december 2011, 15:44
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard

Hoi,

Ik ben niet bekend in het onderwijs, maar zag een zinsnede langskomen wat ik anders zou verwoorden.

"in wat voor klas dan ook" zou ik veranderen in:
diverse samenstellingen van klassen/groepen leerlingen, uiteenlopend van hoogbegaafd tot Chinese leerlingen voor Engelse les.

Enkele regels moet je op je gemak nog eens nalezen omdat ze niet lekker lopen of tikfouten (in = ik).

Ik hoop dat ik je er wat mee geholpen heb.
Groet,
Rens
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 april 2014, 18:28
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Haha ik zou alleen niet afsluiten met kusjes xxx
Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 april 2014, 13:48
Tom van WETALENT Tom van WETALENT is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 20
Tom van WETALENT is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthijs Bekijk bericht
Hallo,

Ik heb hier een sollicitatiebrief voor een functie als docent, welke mij heel erg leuk lijkt, maar welk vak niet direct aansluit op wat ik heb gestudeerd (Ik heb wel de benodigde lerarengraad). Ik ben benieuwd wat jullie van mijn opvanging van dit probleem vinden en verder van de brief in zijn algemeenheid.

Met vriendelijke groet,

Matthijs.

De brief:

Geachte mevrouw de xxx,

Als enthoustiast leraar[1] en bedreven in het vak economie en maatschappijleer, viel uw vacature gelijk op. Uw website spreekt een enthousiasme uit voor leerlingen, welke mijn eigen enthousiasme spiegelt. Ik merk ook op dat u 'It's Learning' gebruikt waar ik in mijn verleden als docent filosofie bekend mee ben geraakt.[2]

Ik ben jong, maar heb inmiddels redelijk wat ervaring opgedaan in het doceren.[3] Dit bovendien nog eens op zeer uiteenlopende manieren wat aangeeft dat ik absoluut niet onzeker aangelegd ben en vertrouwen heb in mijn kunnen voor wat voor klas dan ook. Zo heb ik in Nederland zowel op de middelbare school reeds in de bovenbouw stage gelopen als op een basisschool voor hoogbegaafde kinderen. Daarnaast heb ik op mijn reis in China het aanbod om Chinese kinderen van alle leeftijden Engels te leren gretig geaccepteerd.

Dit zijn zeer uiteenlopende ervaringen geweest maar een ding is altijd hetzelfde gebleven: het plezier in het lesgeven. Ik heb een passie voor het overbrengen van kennis aan leerlingen en voor de omgang met hen. In welke vorm ik ook als docent aan de slag kan gaan, ik weet dat ik volledig zelfverzekerd en energiek voor de klas zal staan.

De richting economie sluit niet direct aan op het academisch onderwijs dat ik heb gevolgd[4], maar is wel een richting waarin ik mijzelf zeer bekwaam acht. Op de middelbare school was dit het vak waarin in uitblonk en ik heb mij vanaf de middelbare school zelf verdiept in de economie d.m.v. kranten en boeken. Uit uw vacature bleek dat er ook een aantal uur per week maatschappijles wordt gevraagd van de invuller van deze functie. Maatschappijles wordt vaak gezien als het vak wat het meest overeenkomt met academische filosofie (tenzij er filosofie wordt gegeven) en wij filosofen hebben de juiste intuitie, achtergrond en kennis voor het geven van een dergelijk vak.

Ik hoop[5] dat ik mijn enthousiasme en bekwaamheid voor deze functie heb kunnen overdragen. Graag zou ik een en ander toelichten in een persoonljk gesprek.

Met vriendelijke groet,

Matthijs xxx
Hoi Matthijs!

Hieronder heb ik een aantal opmerkingen geplaatst over jouw brief. Het kan misschien erg kritisch overkomen, maar ik probeer vooral te kijken hoe jouw brief over kan komen. So stick with me!

[1] Dit, en de rest van deze alinea, suggereert dat je vooral in zet op enthousiasme. Dit vind ik echter een beetje clichématig; is elke leraar niet enthousiast over zijn/haar vak? Het is absoluut niet verkeerd om jouw enthousiasme te noemen, maar als je het als leidraad voor jouw brief gebruikt, onderscheidt jij jezelf niet van andere leraren en kandidaten.(en dat terwijl je dat juist goed kunt doen met jouw achtergrond! zie onder)

[2] Hoe dan? Op dit moment is de zin erg vaag. Hier geef je aan waarom de school jou aanspreekt, maar je zegt eigenlijk niet specifiek waarom. Dit is echt een cruciaal gedeelte!

[3] Deze alinea benader je vanuit een negatieve positie, wat de negativiteit van de situatie juist benadrukt. Probeer altijd met een positief verhaal te komen. Bijvoorbeeld door jouw ervaring in China te benadrukken (wat je al doet, alleen vanuit een negatieve situatie).

[4] Wederom begin je met een negatief punt en vertel je vervolgens waarom dit eigenlijk niet negatief is. Begin nu eens met het argument dat het juist positief is. Jouw achtergrond als leraar filosofie maakt je juist op een unieke manier de geschikte man voor de baan, zoals je later aangeeft.

[5] Wees daadkrachtiger! Je hoopt niet dat je haar overtuigd hebt, maar je weet het! Je benadert de brief telkens vanuit een twijfelende of negatieve situatie. Daardoor druipt de onzekerheid er vanaf, en dat zal dat lezer opvallen. Geloof in jezelf! En laat dat ook blijken uit de brief.

Nogmaals, ik probeer je niet te vertellen dat je als persoon onzeker bent of iets in die richting. Dit is echter de boodschap die de brief tussen de regels overbrengt. Mijn tip is daarom ook om de benadering om te draaien. Als je dit gedaan hebt, laat ons het resultaat zien.

Ik ben namelijk heel benieuwd hoe deze er uit komt te zien als je het positief en zelfverzekerd brengt. Ik hoop dat ook dat je de baan krijgt. Er zijn weinig banen die mooier zijn dan leraar, en weinig vakken die toffer zijn Economie. ;-)

Succes!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 25 april 2014, 22:31
Maarten_W Maarten_W is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 27 maart 2012
Berichten: 158
Maarten_W is on a distinguished road
Standaard

Ik hoop dat WeTalent doorgaans eerder reageert richting kandidaten en klanten....
Met citaat reageren
  #6  
Oud 28 april 2014, 08:23
Tom van WETALENT Tom van WETALENT is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 20
Tom van WETALENT is on a distinguished road
Standaard

Haha ik zal mijn enthousiasme een beetje moet beteugelen!

...en beter moeten kijken wanneer de post in eerste instantie geplaatst is. ;-)
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
HBO International Business and Languages (IBL): ligt gewicht op talen of economie? snaga Opleiding kiezen en volgen 3 21 juni 2011 18:36
Weet niet welke hbo-opleiding te kiezen; iets sociaals met economie... M&Metje Opleiding kiezen en volgen 3 5 mei 2011 00:03
Vmbo-kader: wiskunde en economie nodig om directiesecretaresse te worden? Lixue Opleiding kiezen en volgen 7 23 september 2009 17:43
management toerisme of logistiek en economie juztin Opleiding kiezen en volgen 1 28 mei 2008 10:06


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon