Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Alle andere carrièreonderwerpen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 oktober 2012, 23:39
thor2002 thor2002 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 113
thor2002 is on a distinguished road
Exclamation De valkuil die LinkedIn heet

Wellicht dat je al langer geleden een account hebt aangemaakt op LinkedIn, of, zoals dit met een papieren/email CV wel gebeurt, naar een leuke vacature toe geschreven?

Mijn tip voor de dag: afschaffen die hap, of héél goed nadenken wat een gevaar die site kan opleveren.

Laat ik het nuanceren, want er zijn nu vast lezers die willen afhaken dan wel gaan schreeuwen hoe mooie en goed LinkedIn wel helemaal is.

Ik heb jaren geleden, voornamelijk omdat ik het wilde tonen in een training, een account aangemaakt. Uiteraard vulde ik een en ander in, maar echt nauwkeurig lukte niet, daarvoor waren de vragen te rudimentair dan wel mijn ervaringen en dergelijke te specifiek. Vervolgens, twee jaar later, wilde ik reageren naar iemand in Noorwegen dus herschreef ik groot deel van LinkedIn naar 'de Noorse wens', weliswaar nog steeds rammelend en heel globaal maar nog steeds niet met de intentie er mee te koop te lopen.

Maar nu, 6 jaar nadat ik er een account aanmaakte, ben ik op zoek naar ander werk. Ik schrijf een mooie brief, schaaf mijn Cv een beetje bij richting de vacature, en verzend de boel. Uiteraard krijg je tegenwoordig een geautomatiseerd antwoord en begint het lange wachten. Maar tot mijn verbazing kreeg ik van LinkedIn een mailtje. Dat gebeurde wel vaken, maar ik klikte die onzin direct weg. Maar, op één of andere manier trok iets mijn aandacht in dit mailbericht dus opende ik mijn LinkedIn acccount (nadat ik naarstig mijn wachtwoord moest opzoeken) en wat blijkt?

Tegenwoordig krijg je als lid ook de melding wie er je account heeft opgevraagd. En daar stond enkel 'adviseur van bedrijf XXXXX' als iemand die mijn profiel had doorgesnuffeld. Stom, nooit bij stilgestaan dat die lieve LinkedIn tegen betaling toegang biedt tot ieders profiel, zodat iedereen meet wat geld dus hupla, door jouw of mijn profiel kan snuffelen.

En nee, ik ben er niet op tegen dat dit kan, en tuurlijk, stom dat er nog steeds stond dat ik naar 'de scandinavische landen' wilde gaan. Maar ook stom dat ik niet inzag dat privacy maar een schaars goed is. En dat ik in mijn profiel dus als kop moet plaatsen dat de hele inhoud van mijn profiel enkel voor trainingsdoeleinden gebruikt wordt en dus niet volledig op waarheid hoeven te berusten.

Mijn tips.
-Heb je LinkedIn? Zorg dat er óf zo min mogelijk in staat, en
-wat er in staat, moet strak in elkaar zitten, én
-kloppen. Heb je meerdere banen die niet persé bij elkaar horen, dan
-stel je twee profielen samen. Voor elke baan, één.

Ik ga morgen nog eens kritisch mijn profiel bekijken. Of wissen. Het heeft me wellicht al eerder werk gekost
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 oktober 2012, 23:04
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard

Hoi Thor,

Jouw laatste regels die triggeren me om te reageren. Ik zie in linkedin namelijk geen bedreiging en zal je vertellen waarom?

Ik heb niet alles openbaar gezet op linkedin. Alleen hetgeen relevant is voor een andere/nieuwe baan is te zien. Dat wat te zien is, is identiek aan mijn CV. Dus een werver die een sollicitatie ontvangt ziet in mijn linkedin profiel hetzelfde als mijn CV. Daarnaast kan hij zien hoe groet mijn netwerk is en via wie onze netwerken elkaar kruisen. De personen in mijn netwerk ken ik en daar weet ik van dat ze zeker niet negatief over mij zijn. Dus via deze weg heb ik ook een netwerk van referenties die voor mij doorslaggevend kunnen zijn.

Ik denk dat je linkedin op deze wijze goed kunt gebruiken, maar het blijft gezegd dat van linkedin een werkwoord moet maken!
__________________
Rens
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
linkedin

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sollicitatie/motivatie brieven check Lichtgroen Sollicitatiebrief en cv 10 30 juli 2012 12:51
Graag advies van mensen die in de accountancy werken of gewerkt hebben? wileenbaan Loopbaanvragen 3 14 maart 2012 23:30
Docent die denkt over carrièreswitch... maar wat? Jufnaatje Loopbaanvragen 6 16 februari 2010 19:08
Sollicitatiebrief die me een baan opleverde Joke Sollicitatiebrief en cv 7 13 september 2008 15:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:06.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon