Na Pabo en 3 jaar docent op ROC niet lekker in mijn vel, wie kan mij adviseren?
Hallo allemaal,
ik wil jullie het volgende voorleggen:
In 2009 heb ik mijn diploma van de Pabo behaald en ben ik direct daarna gaan werken op een ROC als docent en trajectbegeleider. Daar heb ik aaneensluitend drie jaarcontracten gekregen. Het laatste jaarcontract loopt af in juni a.s. En dan geldt: Drie jaar werkzaam, dus drie maanden eruit omdat ze geen vast contract kunnen/willen aanbieden.
Het laatste jaar zit ik niet lekker in mijn vel. Ik heb zelfs een tijdje thuis gezeten en zal in april weer fulltime ( 40 uur) ingezet gaan worden. Reden was o.a. mijn perfectionisme in combinatie met mijn werkzaamheden, maar ook de zeer ongestructureerde werkomgeving. Daarbij ligt er ook een zekere druk op mij als 'jonge werknemer', want je bent makkelijk te vervangen dus schakel je een tandje hoger om jezelf te bewijzen. Ook is mijn functie niet helemaal passend aan mijn kennis, kwaliteiten en vaardigheden.
Ik heb het afgelopen jaar veel over mijzelf geleerd en weet nu ook wel iets beter wat ik wel en niet in een baan zoek, maar toch twijfel ik over de stappen die ik moet gaan nemen. Daarbij is de werkgelegenheid in Zuid-Limburg erg slecht. Basisscholen werken alleen met een vervangersbank, wat betekent dat ik de komende drie jaar losse vervangingen moet gaan doen. Welzijnsorganisaties ontslaan steeds meer mensen en de banen die er zijn, durf ik niet aan omdat ik bang ben weer in hetzelfde neergaande cirkeltje te belanden.
Verhuizen is niet echt een optie. Ik ben dus wel druk bezig met de mogelijkheden van omscholing te bekijken.Zo ben ik gisteren naar een aantal open dagen in de zorg gaan kijken, maar hoe langer ik er rond liep, hoe meer ik het gevoel kreeg dat ook dit niets voor mij zou zijn.
Ik vraag iedereen in mijn omgeving om advies, maar dat verwart me eigenlijk meer. Ik ben op zoek naar objectieve adviezen, zodat ik zelf ook even zwart-wit naar de situatie kan kijken.
Kunnen jullie mij helpen?
Groetjes Janneke
|