Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 november 2013, 15:48
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Racistische afwijzing van sollicitatie, het bestaat

Sollicitaties worden niet altijd netjes volgens de regels behandeld. Dat blijkt maar weer eens uit de curieuze afwijzing die een sollicitant ontving, omdat hij een "donker gekleurde (neger)" is

Het zoemt rond in vrijwel alle nieuwsmedia. De NOS vindt in een tweet het openlijk racisme niet het grootste probleem, maar wel dat de betreffende medewerker onhandig was door het interne mailtje te cc'en naar de sollicitant Maar dat bleek slechts 'ongelukkig geformuleerd'.

Het elektronicabedrijf in Arnhem is kennelijk geschrokken van alle commotie en heeft ijlings zijn website uit de lucht gehaald. Op Omroep Gelderland bood de directeur van het bedrijf excuses aan. De betreffende medewerker heeft volgens de directeur "geen racistische achtergrond". Geen idee wat dat betekent, maar hij vertoonde wel racistisch gedrag. Arresteren en voor de rechter brengen, zou ik zeggen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 december 2013, 20:17
Hans-Pieter Ritzema
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Je zou ook kunnen zeggen dat het bedrijf tenminste eerlijk is geweest. Heel veel niet NL mensen worden met een generiek antwoord afgewezen terwijl het toch om hetzelfde gaat.

Naar mijn mening een storm in een glas water.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 december 2013, 11:30
Maarten_W Maarten_W is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 27 maart 2012
Berichten: 158
Maarten_W is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans-Pieter Ritzema Bekijk bericht
Naar mijn mening een storm in een glas water.
Ik ben het niet met je eens dat het hier om een storm in een glas water gaat. Ik denk eerder dat in sollicitatieprocedures juist verhoudingsgewijs veel verborgen racisme / discriminatie plaatsvindt. Zoals je zelf al aangeeft is in zo'n situatie erg gemakkelijk om de racistische motieven te verbergen achter valse argumenten.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 4 december 2013, 20:57
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard

Het is gewoon een schande. Afwijzen op basis van huidskleur is echt niet goed te praten. Ik kan er nog steeds niet bij dat dit nog steeds gebeurt!
En ja, om dan voor de vorm te zeggen dat anderen beter in het profiel passen is sociaal wenselijk, maar dat neemt niet weg dat mensen op kwaliteit aangenomen moeten worden. Het mag dan geen verschil maken of ze blank, zwart, bruin, geel of pimpelpaars met gele stippen zijn.
Uiteraard kan bijvoorbeeld een harde als als een VOG-verklaring reden zijn tot uitsluiting van de procedure. Echter dit geldt voor alle kandidaten, onafhankelijk van huidskleur of andere persoonlijke kenmerken.

Dat wilde ik even kwijt!!!
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #5  
Oud 4 december 2013, 23:06
Hans-Pieter Ritzema
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Daar heeft u helemaal gelijk in. Maar het is gemeengoed in alle landen en bij alle culturen om te discrimeren. Ik maak me daar dus ook niet druk om. Je kunt het enigzsins bestrijden maar omdat dit nu openlijk gebeurde maakt het niet minder erg dan bedekt.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 5 december 2013, 12:16
Maarten_W Maarten_W is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 27 maart 2012
Berichten: 158
Maarten_W is on a distinguished road
Standaard

Ik moet zeggen dat ik het een vreemde houding vind om je er niet druk om te maken omdat je weet dat het gebeurd.....
Met citaat reageren
  #7  
Oud 5 december 2013, 15:21
Hans-Pieter Ritzema
Gast
 
Berichten: n/a
Exclamation

Ik heb geen enkele invloed op het gedrag van anderen. Het enige wat ik kan doen is mensen gelijk te behandelen wanneer ik daar de kans toe heb en dat doe ik. Verder is educatie: mensen leren dat alle mensen gelijke kansen verdienen (en dat niet alleen op basis van huidkleur) het enige wat werkt volgens mij.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 7 december 2013, 15:20
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard

Oké Hans Pieter, Ik ben al blij dat je zelf ook het besef hebt dat het niet hoort. Ook ben ik blij dat je zelf weg blijft van dat soort praktijken.
Ook ik doe dat trouwens, maar dat was al gebleken uit mijn reactie.

Ook al kun je er geen invloed op uitoefenen, ben ik ervan overtuigd dat wanneer je jouw standpunt hierin ventileert, ook in jouw werkkring, je er meer mee bereikt dan achterover te leunen en te zeggen dat je er geen invloed op kunt uitoefenen.

Ik hoop niet dat je dit als aanval ziet, want ik zeg dit wel in het algemeen. Ik dnek dat iedereen hieruit zijn lessen kan en mag trekken
__________________
Rens
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
discriminatie

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De wanhoop nabij... Cassie Loopbaanvragen 24 23 juli 2014 09:56
Heeft iemand nog tips of opmerkingen voor mijn sollicitatiebrief? Mark van der Linden Sollicitatiebrief en cv 6 30 april 2014 19:45
Competenties deeltijd hbo-opleiding ontwikkelen, die in mijn baan niet terugkomen LuckyBet Je competenties ontwikkelen 35 12 juni 2011 17:33
HBO toegepaste Psychologie Jurgen22 Opleiding kiezen en volgen 14 4 november 2009 10:25
Open sollicitatie docente in het beroepsonderwijs flow Sollicitatiebrief en cv 6 6 oktober 2008 00:55


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon