Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 5 januari 2016, 20:30
mickdeh mickdeh is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 januari 2016
Berichten: 1
mickdeh is on a distinguished road
Standaard Stoppen of doorgaan met HBO-opleiding

Hallo forumleden, ik zou graag jullie advies willen horen over het volgende.

Voor de duidelijkheid zal ik eerst mijn situatie uitleggen.

Sinds september doe ik de HBO-opleiding Bedrijfseconomie nu heb ik eigenlijk al sinds de eerste week maar de laatste tijd heel erg dat ik met tegenzin naar school ga. Mijn hele motivatie is weg, terwijl ik dat best raar van mezelf vindt omdat ik nooit zo'n ongemotiveerde leerling was ik was altijd gemotiveerd en enthousiast om dingen te leren.

Vorig schooljaar heb ik mijn diploma voor de MBO-opleiding manager groothandel(MBO4) gehaald. Hier ging ik met veel plezier naartoe. De leuke dingen aan deze opleiding vond ik gewoon echt de handel en dan met name nieuwe kansen zien(gaten in de markt).

Zoals ik hierboven al had verteld speelt dit al sinds de eerste week. Omdat ik een doorzetter ben en niet na de eerste paar weken wou stoppen had ik besloten om de eerste twee periode's aan te kijken.

De resultaten van de eerste toetsweek waren goed, van de vijf toetsten waren er vijf voldoendes. Het einde van de tweede periode zit er nu aan te komen en ik ben voor het begin van de toetsweek al 5 studiepunten kwijt(waarvan ik dit jaar 10 punten max. mag missen). Dit is gekomen door een project waarbij ik in een groep zat met drie echt ongemotiveerde studenten. Zelf heb ik te horen gekregen van de leraar dat mijn gedeeltes voldoende waren, maar doordat het een groepsbeoordeling was en mijn mede studenten onvoldoendes hadden kreeg ik ook een onvoldoende. Dit vond/vind ik echt oneerlijk en dat doet mijn twijfels/gevoel aan de opleiding niet ten goede.

Mijn vraag aan jullie wat zou de reden kunnen zijn dat ik mij niet gemotiveerd/happy voel op de opleiding en wat zouden jullie mij adviseren ?

Misschien is het nog goed om te weten dat mijn ambities zijn om ondernemer te worden. De richting weet ik deels, de Food industrie lijkt mij wel interessant. Maar op dit moment ben ik bezig met een website maken en dat vind ik ook leuk om te doen.

Nogmaals ik hoor graag jullie reactie met advies.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 januari 2016, 21:32
Twijfelendd Twijfelendd is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 januari 2016
Berichten: 4
Twijfelendd is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mickdeh Bekijk bericht
Sinds september doe ik de HBO-opleiding Bedrijfseconomie. Mijn hele motivatie is weg, terwijl ik dat best raar van mezelf vindt omdat ik nooit zo'n ongemotiveerde leerling was ik was altijd gemotiveerd en enthousiast om dingen te leren.

Vorig schooljaar heb ik mijn diploma voor de MBO-opleiding manager groothandel(MBO4) gehaald. Hier ging ik met veel plezier naartoe. De leuke dingen aan deze opleiding vond ik gewoon echt de handel en dan met name nieuwe kansen zien(gaten in de markt).

Ik ben voor het begin van de toetsweek al 5 studiepunten kwijt(waarvan ik dit jaar 10 punten max. mag missen). Dit is gekomen door een project waarbij ik in een groep zat met drie echt ongemotiveerde studenten. Zelf heb ik te horen gekregen van de leraar dat mijn gedeeltes voldoende waren, maar doordat het een groepsbeoordeling was en mijn mede studenten onvoldoendes hadden kreeg ik ook een onvoldoende.

Mijn vraag aan jullie wat zou de reden kunnen zijn dat ik mij niet gemotiveerd/happy voel op de opleiding en wat zouden jullie mij adviseren ?

Misschien is het nog goed om te weten dat mijn ambities zijn om ondernemer te worden. De richting weet ik deels, de Food industrie lijkt mij wel interessant. Maar op dit moment ben ik bezig met een website maken en dat vind ik ook leuk om te doen.
Je bent wel slim, je haalt zo te horen goede cijfers (behalve het groepscijfer).
Maar dat is natuurlijk niet het enige wat bij een studie telt. Ik haal goede cijfers voor biologie, maar daar kan ik niks mee.
Jij vindt de economische kant interessanter, dus de studie lijkt te passen. Misschien ligt het wel aan een bepaalde sfeer op de school/in je klas(sen).
Ikzelf zie en merk vaak dat mbo-studies een ander soort sfeer hebben dan hbo-studies.
Nu praat ik natuurlijk uit eigen ervaring, je kan ook hulp inschakelen van een vriend/vriendin die ook op jouw studie zit en dus ook de ins en outs kent. Als je dan aan hem de ins en outs van je mbo-studie vertelt, kan diegene jou misschien wel proberen te helpen het verschil te vinden waardoor jij je niet comfortabel voelt.
Voorlopig kan je je het best richten op het positieve van je studie. Probeer er daarnaast ook eens tussenuit te gaan, even wat leuks doen zodat je niet de hele tijd met dit in je achterhoofd zit. Dan ben je weer even helder en kan je misschien beter nadenken.
Verder kan ik je niet veel helpen waarschijnlijk, ik ken de studies niet goed en ik ken jou niet persoonlijk.
Nog veel succes!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 januari 2016, 21:51
Rensjekent Rensjekent is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 januari 2016
Berichten: 1
Rensjekent is on a distinguished road
Standaard

Dag Mick,

Ik ervaar eigenlijk ongeveer hetzelfde. Ik ben ook eigenlijk zeer ontevreden met wat ik momenteel studeer, omdat ik mijn spreekwoordelijke ei er niet in kwijt kan. Ik voel me niet erg thuis en zie erg op tegen nieuwe opdrachten of werkstukken en vind eigenlijk maar twee vakken leuk.

Ik ben absoluut aan het overwegen een tussenjaar te doen zodat ik mezelf écht kan oriënteren zonder andere kopzorgen. Misschien is dit ook een optie voor jou?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Stoppen met school, maar wat daarna? powerdonut Opleiding kiezen en volgen 2 4 februari 2014 12:08
Opleiding HBO Toeristisch management judithhuizinga Opleiding kiezen en volgen 15 25 mei 2012 19:11
Dilemma over opleidingen Ferryr Opleiding kiezen en volgen 8 9 april 2012 22:44
Carričremogelijkheden met een voltooide HBO MER opleiding? LocoRoco Loopbaanvragen 2 7 juni 2011 23:09
Vertel ons over jouw opleiding... René Opleiding kiezen en volgen 0 5 september 2005 17:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:13.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon