Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #81  
Oud 27 april 2011, 10:21
Dadro Dadro is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 april 2011
Berichten: 11
Dadro is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roque Santa Cruz Bekijk bericht
Consultant lijkt me bovendien erg commercieel. Ook een consultaten zal zeker de helft van de tijd achter de computer doorbrengen, schat ik zo.

Als je ICT interessant vindt en je bent goed in uitleggen dan ligt docent erg voor de hand.

De combinatie reizen - sociaal - praktisch lijkt me een moeilijke. Sowieso zijn er weinig functies waarbij je mag reizen. En als dat al is dan zijn dat soort reisjes volgepland met commerciële activiteiten. Of je moet reisleider worden. Maar dat verdient erg slecht. Toerisme is over het algemeen een slecht betalende bedrijfstak.

De combinatie reizen - sociaal - praktisch is overigens wel een geweldige! Ik droom ook er ook van. Een buitendienstfunctie trekt me erg maar vaak zijn dat commerciële of technische functies.

We blijven dromen....
Een technische functie in de buitendienst lijkt je niks? Wat betreft een commerciële functie, dat kan ik me goed voorstellen. Dat zou ook niet gelijk mijn voorkeur hebben.

Ik merk in je reacties dat je echt geen commerciële insteek zoekt. Aan de andere kant "blokkeer" je redelijk makkelijk bij de gedachte aan een baan die slecht verdient (zoals reisleider). Ik denk echt dat een combinatie van 2 dingen voor jou een ideale oplossing zou zijn.

Bijvoorbeeld 3 dagen in de week reisleider. Dan combineer je sociaal met reizen. Het verdient dat misschien niet goed, maar je kan daarbij iets zoeken om het aan te vullen. In het buitenland is denk ik genoeg te doen. Je zegt dat je de Spaanse taal goed beheerst en daar een passie voor hebt. Je zou dus naast de 3 dagen reisleider ook nog iets kunnen doen met passie voor Spaans. Misschien Spaanse les geven aan Nederlanders die geëmigreerd zijn? Dan combineer je sociaal met iets praktisch (en met één van je passies!).

Misschien vind je fotograferen leuk? Dan kun je in je overige tijd mooie plaatjes maken. Ben je gelijk praktisch bezig. Combineer dit met je schrijftalent en maak publicaties op internet over het land/reizen. Kijk of je (mogelijk betaald) columns kan schrijven voor reistijdschriften. Mogelijkheden genoeg! En wanneer je dit goed aanpakt, denk ik dat je je basisloon als reisleider voldoende kunt aanvullen!

Iets dat ik de laatste tijd echt heb gemerkt is dat denken en dromen pas de helft van het werk is. De laatste stap is doen. Ik denk dat wij beide onze angst voor het onbekende los moeten laten. Denk in mogelijkheden en oplossingen! Pas dan kunnen we proberen onze dromen te achtervolgen!
Met citaat reageren
  #82  
Oud 27 april 2011, 11:16
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

@Dadro: Qua bedrijven moet je zoeken naar organisaties met complexe veelal administratieve processen. Denk hierbij aan banken, verzekeraars en ook (rijks) overheid. Daarbuiten vind je ook wel bedrijven met deze functie, maar toch in mindere mate omdat deze werkzaamheden vaak in de lijn (management) belegd zijn. Wat je wel steeds vaker ziet is een combinatie van kwaliteits- en procesverbetering (Lean Six Sigma) wat ook erg leuk is om te doen. Het verenigd projectleider en adviseur aspecten in zich.

Een informatieanalist houdt zich bezig met vertalen van de business requirements naar IT specificaties. Een functioneel ontwerper gebruikt dit als input voor het schrijven van functioneel ontwerpen. Een IA verzameld en beschrijft. Dit gebeurt vaak in UML, maar dat is slechts vastlegging niet het eigenlijke werk. Wat jouw kennis beschrijft is naar mijn mening FO werk.

Inmiddels ben ik zover dat ik mijn eigen functie benaming gebruik en me niet meer aanpas bij de klant/werkgever. Er zijn zoveel functiebenamingen die steeds weer net iets anders betekenen dat je er niet op af kunt gaan. Mijn tip: kijk naar de inhoud van het werk, niet naar functiebenaming. Dat laatste zegt helemaal niets.

Ik denk dat jouw technische achtergrond een uitstekende basis bied. De valkuil kan zijn dat je teveel als een ingenieur denkt en de sociale aspecten van verandering uit het oog verliest. Dat is een valkuil voor vele techneuten (waar ik zelf ook bij hoor)

Wat betreft jullie dromen: als je niet droomt kom je nooit verder, waar je voor op moet passen is dat je een droom najaagt die nooit werkelijkheid kan worden. Wees flexibel, perfectie bestaat niet. Zolang je maar vooruitgang boekt (leerproces) zul je verder komen en je droom stap voor stap verwezenlijken.
Met citaat reageren
  #83  
Oud 9 mei 2011, 13:36
Dadro Dadro is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 april 2011
Berichten: 11
Dadro is on a distinguished road
Standaard

@Roque, ben je al iets verder? Wat doe je nu?

@ajhoff, dank je voor je verhaal, erg verhelderend!
Met citaat reageren
  #84  
Oud 16 mei 2011, 17:51
Roque Santa Cruz Roque Santa Cruz is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 131
Roque Santa Cruz is on a distinguished road
Standaard

Helaas ben ik weinig opgeschoten.

Het lijkt erop dat ik nog steeds niet goed weet wat me nou écht drijft, waar écht mijn passie ligt. Je zou het kunnen omschrijven als de reden waarom ik op deze aarde ben.

Ik kan me zelfs niet meer motiveren om te reageren op kantoorfuncties. Het geeft nog maar eens aan dat ik het absoluut niet zie zitten om fulltime op kantoor terecht te komen. De gedachte alleen al....

Volgens mij ligt de nadruk minder op Spaans maar meer op werk waarbij ik niet fulltime op kantoor zit. Afwisseling qua werkzaamheden maar zeker ook qua werkplek. Dat hoeft niet per se reizen te betekenen of een fulltime buitendienst functie.

Momenteel weet ik het totaal niet meer.
Met citaat reageren
  #85  
Oud 16 mei 2011, 23:46
Dadro Dadro is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 april 2011
Berichten: 11
Dadro is on a distinguished road
Standaard

In dat geval denk ik dat je het jezelf niet te moeilijk moet maken.
Als je nu aangeeft dat reizen en Spaans niet perse belangrijk zijn, maar vooral het niet fulltime op kantoor zitten, denk ik het belangrijk is dat je nu gewoon IETS anders gaat doen. Zolang je niets veranderd aan je situatie, veranderd er ook niets aan je uitkomst.

Je werkte nu toch freelance voor jezelf? Kun je het financieel redden om dat bijvoorbeeld 3 of 4 dagen te doen? Neem dan 1 of 2 dagen voor jezelf om compleet iets anders te doen. Desnoods vrijwilligerswerk. Ga opbouwwerk doen op evenementen (ben je buiten bezig), ga er achter de bar staan. Doe vrijwilligerswerk bij een zorginstelling, als activiteitenbegeleider voor oude mensen of iets dergelijks. Opties genoeg denk ik maar blijf niet zitten in je huidige situatie! Ik ken het, daar voel je je absoluut niet beter door! Even doorzetten, jij bepaalt zelf hoe jouw leven eruit ziet!
Met citaat reageren
  #86  
Oud 17 mei 2011, 13:57
Roque Santa Cruz Roque Santa Cruz is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 131
Roque Santa Cruz is on a distinguished road
Standaard

Het klopt dat twee dingen op dit moment heel erg steken: het feit dat ik fulltime achter de computer zit en het feit dat ik fulltime alleen werk vanuit thuis. Ik krijg last van mijn ogen en ik hou er sowieso niet van om alleen maar achter de computer te werken. Het moge duidelijk zijn dat de eenzaamheid ook vreselijk aan me vreet.

Ik werk niet op freelance basis maar op contractbasis. Nu verdien ik modaal maar ik ben bang als ik iets ga doen waarbij ik niet fulltime achter de computer zit en niet meer alleen werk dat ik dan qua salaris een redelijke stap terug moet doen.

De gedachte dat je zelf de koers van je leven bepaalt lijkt zo makkelijk. Toch is het voor veel mensen juist ontzettend moeilijk. Zeker wanneer je niet goed weet welk werk het beste bij je past. Wat drijft iemand?

Je zou zeggen dat het niet zo moeilijk moet zijn om werk te vinden waarbij je niet fulltime alleen achter de computer werkt.
Met citaat reageren
  #87  
Oud 17 mei 2011, 19:33
Lady Lady is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 27 juli 2006
Berichten: 32
Lady is on a distinguished road
Standaard

Beste Roque,

Ik volg een tijdje jouw verhaal op dit forum en het valt me op dat je erg blijft hangen in "ik wil niet fulltime achter de pc zitten en het alleen werken vanuit huis. Forumleden doen heel erg hun best om opties aan te dragen, maar daar reageer je steeds op met tegenargumenten of je gaat er niet op in (zoals op de opties die Dadro aanreikt). Je bent een kei in het aandragen van argumenten of werkzaamheden waarom je iets of bepaalde werkzaamheden niet wilt.
Bedoeling is om niet te denken in onmogelijkheden maar te denken in mogelijkheden. Stop met het woordje "maar". Ergens in blijven hangen geeft ook een vals gevoel van veiligheid.
Wat houdt jou nu echt tegen? Waar ben je bang voor? Durf je de confrontatie met jezelf aan te gaan?
Met citaat reageren
  #88  
Oud 17 mei 2011, 20:28
Roque Santa Cruz Roque Santa Cruz is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 131
Roque Santa Cruz is on a distinguished road
Standaard

Ik begrijp je reactie, dat gevoel had ik zelf namelijk ook al. Het is beter als ik eerst voor mezelf op een rijtje heb wat ik écht wil. Wat mijn drijfveer is.

Het probleem met suggesties is dat als je er zelf niet achterstaat dan doe je er meestal ook niets mee.

Het enige wat me tegenhoudt zijn goede alternatieven. Zolang ik geen goed alternatief kan vinden moet ik wel doorgaan.

Uiteraard waardeer ik alle reacties en suggesties.
Met citaat reageren
  #89  
Oud 17 mei 2011, 20:40
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roque Santa Cruz Bekijk bericht
Het enige wat me tegenhoudt zijn goede alternatieven. Zolang ik geen goed alternatief kan vinden moet ik wel doorgaan.
Zoek je een goed alternatief of zoek je het perfecte alternatief? Als ik je verhaal zo lees door de tijd ben je op op zoek naar het laatste. Helaas bestaan er geen perfecte oplossingen, hooguit bevredigende.

Je zult voor jezelf moeten kiezen wat voor jou echt belangrijk is. Misschien is wat je nu doet niet perfect maar wel zodanig bevredigend dat je dit liever blijft doen vanuit een gevoel van zekerheid?
Met citaat reageren
  #90  
Oud 17 mei 2011, 20:55
Roque Santa Cruz Roque Santa Cruz is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 131
Roque Santa Cruz is on a distinguished road
Standaard

Knopen doorhaken is niet mijn sterke punt. Ik ben nogal besluiteloos.

Mijn huidige baan maakt me alles behalve gelukkig maar geeft me wel veel vrijheid. Het is niet makkelijk voor mij om dit zomaar in te ruilen voor iets onzekers. Als ik een alternatief zou hebben waar ik écht overtuigd van zou zijn.... Maar dat is niet het geval.

Uiteraard besef ik me terdege dat de perfecte baan vinden een utopie is. Ik zal genoegen moeten nemen met minder. Geen probleem, als ik er zelf maar achter sta.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ik kan niet kiezen uit twee banen Miss Missy Loopbaanvragen 3 14 juli 2015 16:28
Wat nu weet het niet hangen blijven of niet? weethetnietje Loopbaanvragen 2 7 oktober 2010 09:46
ICT-opleiding op hbo-niveau? Remco Opleiding kiezen en volgen 41 4 oktober 2010 13:54
Help! Ik weet niet meer wat ik wil san2307 Loopbaanvragen 7 9 augustus 2010 17:46


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon