Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 mei 2013, 16:24
Aqua Aqua is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 mei 2013
Berichten: 18
Aqua is on a distinguished road
Standaard Mag een werkgever een Turkse/Marokkaanse werknemer werven?

Momenteel ben ik bezig met een afstudeeronderzoek bij een organisatie die hulpverlening biedt aan allochtone Nederlanders met een verstandelijke handicap of psychiatrische problemen. Aangezien het bij de zorgverlening van groot belang is dat de zorgverlener en de cliënt een goede band hebben, is eenzelfde culturele achtergrond en vaak ook het spreken van dezelfde taal een vereiste.

Nu vraag ik mij af: is het wettelijk gezien legaal om expliciet te vermelden dat je naar een hulpverlener op zoek bent van Marokkaanse of Turkse achtergrond? Zonder dat dit, al dan niet, positieve discriminatie is?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 mei 2013, 10:31
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard

Dit neigt naar discriminatie, lijkt me.

Wat volgens mij wel mag is vragen naar een "native speaker". Hierdoor kunnen alle gegadigden, die de taal, als moedertaal zijnde, beheersen solliciteren. Door het zo te vragen sluit je niemand uit die wel capabel is.
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 mei 2013, 11:50
Aqua Aqua is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 mei 2013
Berichten: 18
Aqua is on a distinguished road
Standaard

Bedankt voor de reactie.

Ik vraag me of het gebruik van het begrip ''native speaker'' geen discriminatie is. Echter, waar ik nu wel zeker van ben is dat er geselecteerd mag worden op beheersing van taal en kennis van cultuur.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 26 mei 2013, 23:51
Maarten_W Maarten_W is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 27 maart 2012
Berichten: 158
Maarten_W is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aqua Bekijk bericht
Bedankt voor de reactie.

Ik vraag me of het gebruik van het begrip ''native speaker'' geen discriminatie is. Echter, waar ik nu wel zeker van ben is dat er geselecteerd mag worden op beheersing van taal en kennis van cultuur.
Volgens mij is er geen speld tussen te krijgen wanneer je personeel werft waarbij je in de vacaturetekst stelt dat je iemand zoekt die vloeiend een bepaalde taal spreekt. Noch kan er iets tegen zijn op de eis dat iemand kennis heeft van een bepaalde cultuur.

Immers, in elke vacaturetekst staan functie-eisen waarmee je het overgrote deel van de werkzoekenden uitsluit.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 28 mei 2013, 16:19
Aqua Aqua is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 mei 2013
Berichten: 18
Aqua is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_W Bekijk bericht
Volgens mij is er geen speld tussen te krijgen wanneer je personeel werft waarbij je in de vacaturetekst stelt dat je iemand zoekt die vloeiend een bepaalde taal spreekt. Noch kan er iets tegen zijn op de eis dat iemand kennis heeft van een bepaalde cultuur.

Immers, in elke vacaturetekst staan functie-eisen waarmee je het overgrote deel van de werkzoekenden uitsluit.
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat je op de kennis van iets wel mag selecteren (dus antwoord op mijn oorspronkelijke vraag is hiermee beantwoordt).

Echter, gaat het mij nu meer om het selecteren op het hebben van een bepaalde culturele achtergrond in combinatie met de bijbehorende taal.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 28 mei 2013, 16:43
Maarten_W Maarten_W is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 27 maart 2012
Berichten: 158
Maarten_W is on a distinguished road
Standaard

Het lijkt me dat wanneer het voor het vervullen van de functie wenselijk is, dat iemand een zeer goede kennis van de taal en cultuur heeft van een specifieke bevolkingsgroep dat je dan Realpolitik bedrijft.

Verder lijkt het me geen probleem om een vacaturetekst zo op te stellen waarbij je niemand uit sluit maar wel duidelijk maakt aan welke eisen de kandidaat worden gesteld:

De kandidaat heeft:
  • een uitstekende kennis van de Turkse en/of Marokkaanse cultuur
    een uitstekende beheersing van het Turks en/ of Arabisch in woord en schrift

Op die manier kan iedereen reageren die zichzelf in het functieprofiel herkent.

Verder kom je ook regelmatig in vacatureteksten tegen dat er aan het eind wordt gesteld dat bepaalde mensen worden aangemoedigd te reageren.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 29 mei 2013, 15:53
Aqua Aqua is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 mei 2013
Berichten: 18
Aqua is on a distinguished road
Standaard

Bedankt voor de bruikbare reacties! Ik neem het een en ander van de reacties mee in mijn uiteindelijke advies van mijn rapport.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
discriminatie

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Trek de aandacht met een creatieve openingszin René Sollicitatiebrief en cv 56 16 december 2014 11:46
Graag jullie reactie op mijn net even anders dan anders sollicitatiebrief en cv vertegenwoordiger Sollicitatiebrief en cv 6 2 juli 2012 18:37
Wil iemand dit voor mij checken of het een goede brief is? Shadowz Sollicitatiebrief en cv 4 4 maart 2012 22:10
Bore en burn-out van mijn werk; tips? arianna Loopbaanvragen 7 4 mei 2011 11:54
Sollicitatiebrief die me een baan opleverde Joke Sollicitatiebrief en cv 7 13 september 2008 15:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon