Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 maart 2011, 21:00
carlito carlito is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 maart 2011
Berichten: 14
carlito is on a distinguished road
Standaard Na aflopen jaarcontract verlenging alleen per sms, geen vrije dagen

Ik heb even een aantal punten waar ik spoedig opheldering over wil vragen aan mijn werkgever, maar ik zou eerst graag even een beetje advies willen.
Ten eerste gaat het om een bijbaan, ik werk alleen op de zaterdag.

Ik heb bij mijn aanstelling een jaarcontract gekregen, kort geleden is dit contract verlopen, mijn werkgever had hier geen rekening mee gehouden en ik heb dit zelf aan moeten geven. Hij liet mij weten er nog over na te denken of mijn contract verlengd zou worden. Twee dagen later kreeg ik per sms bericht dat ik kon blijven, ik heb alleen tot op heden nog geen nieuw contract gezien, dit is inmiddels vier weken geleden. Wat zijn nu mijn rechten, heb ik nu in principe een contract voor onbepaalde tijd?

Tweede punt is dat ik geen vrije dagen krijg. Naar mijn weten heb ik, als part-timer en gezien mijn uren, recht op vier vrije dagen in het jaar. Als ik een keer een zaterdag niet werk, betaald mijn baas mij niet. Nu heb ik afgelopen maand een zaterdag niet gewerkt en heb daarvoor in de plaats een doordeweekse dag gewerkt, ook die dag heb ik niet betaald gekregen. Is het gebruikelijk dat een vrije dag niet uitbetaald wordt?

Verder doet mijn werkgever beloftes die hij niet waarmaakt, dit gaat om dingen die op zich niet de moeite waard zijn, maar wel leuk zijn als het wel nagekomen wordt. Zo was er laatst een personeelsuitje, ik zou ook mee gemogen hebben, uiteindelijk was het te duur om mij mee te nemen. Andere fulltime medewerkers die later in dienst kwamen zijn wel mee gegaan.

Ik zou graag weten, ten eerste wat zijn mijn rechten wat betreft het contract en verder hoe moet ik dit alles aan mijn werkgever gaan zeggen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 30 maart 2011, 13:22
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Een arbeidsovereenkomst kan op alle mogelijke manieren worden aangegaan of verlengd, ook mondeling en per sms. De werkgever is verplicht om de arbeidsovereenkomst op papier te zetten. Als hij dat nalaat, dan worden allerlei arbeidsrechtelijke zaken ten gunste van de werknemer uitgelegd en wordt de werknemer door de wet beschermd.

Het probleem is alleen dat je wel moet kunnen aantonen dat de arbeidsovereenkomst is verlengd. Een sms'je lijkt me daarvoor niet geschikt. Maar ook het feit dat hij je laat doorwerken (daar zijn getuigen van) en dat er salaris wordt uitbetaald telt mee als bewijs. Ik zou zeggen, verzamel zoveel mogelijk bewijs (loonstrookjes, e-mail, correspondentie). Je hoeft het verder niet per se bij je werkgever aan te kaarten, een stilzwijgende verlenging is ook goed. Maar een schriftelijk contract zou wel zo netjes zijn.

Bij zo'n stilzwijgende verlenging wordt het jaarcontract automatisch voor eenzelfde periode (dus een jaar) verlengd. Pas na drie van zulke tijdelijke aanstellingen gaat het over in een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd (check de preciese regels, die ook van je leeftijd afhangen).

Wat de vrije dagen betreft, wat staat er precies over in het eerste jaarcontract en in je cao?
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
betaald, bijbaan, contract, recht, vrije dagen

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon