Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 mei 2011, 10:56
anwe anwe is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 mei 2011
Berichten: 2
anwe is on a distinguished road
Standaard Oud-collega opbellen over sollicitatie, mag dat?

Hallo,

zie onderstaand verhaal en de grote vraag; mag dat eigenlijk???

anderhalve maand geleden gesolliciteerd op een functie.
degene die de selectie heeft gemaakt uit de brieven heeft (klein wereldje, iedereen kent iedereen) vooraf gebeld naar de bedrijven die op de cv stonden om te vragen hoe/wie en wat.

(Functie betreft die van bedrijfsleider en dus rechtstreeks onder de directeur vallend.)

De directeur van het eerste bedrijf was zeer positief.

In plaats van naar de directeur van het tweede bedrijf te bellen heeft genoemd persoon naar een collega met gelijke rang gebeld die hij toevallig kende.
Sowieso niet zo handig om niet naar een leidinggevende te bellen natuurlijk.
De verhouding met deze collega was altijd al slecht (veel onderlinge concurrentie). Die referentie was dan ook negatief. Al kun je t nauwelijks een referentie noemen.
Gevolg; geen sollicitatiegesprek.

Grote vraag is nu; mag dat? Kun je bellen naar een bedrijf (ook al sta je daarmee op goede voet) en vooraf vragen om een referentie?

En de volgende vraag: is het mogelijk na een jaar nog om een getuigschrift te vragen bij bedrijf 2 zodat dit soort zaken uitgesloten (nooit helemaal natuurlijk) kunnen worden?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 mei 2011, 12:32
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Mijns inziens kun je altijd vragen. Wat je niet af kunt dwingen is een positieve referentie. Het staat een potentiële werkgever altijd vrij om bekenden te bellen en navraging te doen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 mei 2011, 13:21
EvelineB EvelineB is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 februari 2011
Berichten: 134
EvelineB is on a distinguished road
Standaard

Ik vraag me af of een bedrijf zomaar referenties mag inwinnen. In mijn cv staat referenties op aanvraag mogelijk. Persoonlijk vind ik het niet netjes dat ze dan maar alvast gaan bellen (ongeacht want ik weet dat mijn beoordelingen altijd goed waren). Het heeft bij mij een beetje een "achter mijn rug om" gevoel wanneer ze ongevraagd een oud collega zouden benaderen. Voor sollicitatiegegevens is er toch ook een code (bescherming persoonsgegevens), ik vind het namelijk vrij prive dat ik bij een bedrijf solliciteer. Stel je voor dat je nog ergens zou werken en ze weten niet dat je aan het solliciteren bent...

Groetjes
Met citaat reageren
  #4  
Oud 4 mei 2011, 14:07
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Dat laatste is nog nooit voorgekomen. Als ik wat anders wil doe ik daar niet moeilijk, en zeker niet geheim over

Regeltjes zijn prachtig, maar wat als een oud collega opbelt en terloops in het gesprek vraagt of X ook bekend is? Is dat vragen om een referentie of gewoon een praatje als oud collega's onderling? Het is niet netjes, dat ben ik met je eens. De vraag is of je werken bij een bedrijf dat een dergelijke houding er op na houd?

Voor wat betreft de bescherming van persoonsgegevens is het zo dat het bedrijf waar je solliciteert zorgvuldig om moet gaan met de persoonsgegevens die je verstrekt. D.w.z. hanteren bewaartermijn, beperken van inzage, alleen gebruik voor waar ze voor bedoeld zijn, etc. Referenties vallen m.i. niet onder persoonsgegevens.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 5 mei 2011, 10:48
anwe anwe is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 mei 2011
Berichten: 2
anwe is on a distinguished road
Standaard Goed advies!

[QUOTE=EvelineB;26585]Ik vraag me af of een bedrijf zomaar referenties mag inwinnen. In mijn cv staat referenties op aanvraag mogelijk.

Wat een goede opmerking! Die neem ik meteen mee in mijn cv!

Toch maar eens nadenken over alsnog aanvragen/opvragen van een goed getuigschrift. (want ontslagen wegens bedrijfseconomische redenen en inmiddels een jaar thuisgezeten, branche door de crisis helemaal ingestort, aantal bedrijven in die sector failliet...).
Met citaat reageren
  #6  
Oud 5 mei 2011, 11:07
EvelineB EvelineB is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 februari 2011
Berichten: 134
EvelineB is on a distinguished road
Standaard

Hoi,

Het is inderdaad een ongeschreven regel dat ik eerst de vorige werkgever op de hoogte stel dat er iemand kan bellen voor een referentie of dat je inderdaad een geschreven referentie vraagt. Als dat noodzakelijk is voor de functie mogen ze wat mij betreft al mijn vorige werkgevers bellen, maar dan wel met mijn toestemming. Of het dient al in de vacature te staat dat het inwinnen van referenties een vast onderdeel van de procedure is, maar dat is in mijn werkveld zelden. Dan nog zet ik de namen erbij van de persoon die ze kunnen benaderen voor een referentie, want ik vind dat dat een leidinggevende dient te zijn die een zo neutraal mogelijk oordeel heeft (die tevens je functioneren met je bespreekt). Een referentie op basis van 1 collega is discutabel. Wanneer iemand mij zou bellen over een voormalige collega zou ik hem/haar verwijzen naar de leidinggevende.
Maar ik kan me voorstellen dat dat in sommige werkvelden er anders aan toe gaat.

Wanneer een bedrijf een sollicitatiecode (NVP) volgt is echter wel het volgende van toepassing:

Referenties inwinnen
De Sollicitatiecode bepaalt ook dat een mogelijke werkgever inlichtingen over de sollicitant mag inwinnen bij derden. Het is wel noodzakelijk dat daarvoor eerst toestemming van de sollicitant wordt verkregen. Zonder toestemming is het inwinnen van referenties niet toegestaan. De mogelijke werkgever kan bij het weigeren van toestemming natuurlijk besluiten de sollicitant niet aan te nemen.

De beoogde informatie moet direct verband houden met de te vervullen vacature en mag geen onevenredige inbreuk maken op de persoonlijke levenssfeer van de sollicitant. Teveel doorvragen mag dus niet. Relevante informatie die uit de referenties naar voren komt moet met de sollicitant worden besproken.

Wanneer dit het geval is "Regeltjes zijn prachtig, maar wat als een oud collega opbelt en terloops in het gesprek vraagt of X ook bekend is? Is dat vragen om een referentie of gewoon een praatje als oud collega's onderling?" is het lastig inderdaad. Ik denk dan toch dat je kunt zeggen dat de persoon die belt op de hoogte is van de sollicitatie van deze oud collega. Feitelijk ben je dan informatie aan het inwinnen die niet relevant is voor de functie volgens mij is dan van toepassing dat het geen relevante informatie is die je vraagt en is dat een overtreding (persoonlijke levenssfeer van de sollicitant) waardoor de bewuste informatie de sollicitant fataal is geworden.

Toch? Ik heb er vrij weinig verstand van..
Groetjes
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 20:52
Ongelukkig door nieuwe baan selena24 Loopbaanvragen 3 16 oktober 2010 02:13
ICT-opleiding op hbo-niveau? Remco Opleiding kiezen en volgen 41 4 oktober 2010 13:54
Gewaagde sollicitatie? betreft een open sollicitatie Myriam Sollicitatiebrief en cv 5 13 november 2007 16:40
uitgelekte solicitatie jaap Sollicitatiebrief en cv 3 7 november 2007 23:06


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon