Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 mei 2014, 23:17
a010 a010 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 mei 2014
Berichten: 1
a010 is on a distinguished road
Standaard (veel) lager salaris dan mondeling afgesproken

*
Alvast excuses voor het lange verhaal en dank voor het meedenken!
*

Beste allemaal,

Ik heb een vraagje; natuurlijk heb ik zelf al lopen googlen en dit forum doorzocht, maar toch wil ik jullie vragen specifiek naar mijn situatie te kijken.

In februari ben ik begonnen met 20 uur per week te werken bij een bedrijf. Hiernaast werk ik ook voor een andere organisatie (via Payroll - mijn 'baas' is dus opdrachtegever, de Payrollservice verloont me).

De mondelinge afspraak zie ik gemaakt heb voor aanvang van mijn werkzaamheden waren:
a. de laptop van mijn baas zou krijgen (hij zou een nieuwe aanschaffen). Tot die tijd zou ik mijn eigen laptop gebruiken.
b. dat mijn loon (een netto bedrag per uur) gematcht zou worden aan dat van mijn andere job
c. ik vakantiegeld zou krijgen
d. ik in principe tot het eind van het jaar aanblijf voor 20u/week. Wanneer beide partijen tevreden zijn is er de intentie om daarna over te stappen op een jaarcontract. De intentie is om voor 3 - 5 jaar verbonden te zijn aan elkaar.
e, overuren niet betaald worden
f. er flexibiliteit is naar mijn andere job toe mbt deadlines halen (en dus incidenteel minder uren te werken). Dit geldt ook vice versa.

- Na 2 maanden heb ik nog geen laptop gezien (hun externe ICT-'mannetje' is erg traag met reageren mbt offertes/advies voor een nieuwe laptop. Dit heb ik zelf ook in de praktijk ervaren.)
- Na 2 maanden laat mijn baas is een evaluatie/functioneringsgesprek weten dat vakantiegeld er niet in gaat zitten. Ik stem hier mondeling gelaten mee in. Ik krijg dit ook niet bij mijn andere job (wat al een heel gedoe bleek tussen mijn andere job en de Payroll-service). Over mijn werkzaamheden zijn ze over het algemeen genomen tevreden.
- Na 2 maanden en 3,5 week hoor ik van mijn baas dat hij mij niet het afgesproken nettobedrag (netto uurloon x 20 uren per maand) zal uitkeren, maar een netto bedrag dat 21% lager ligt. Dit komt volgens hem doordat een tweede werkgever met ongunstigere fiscale regelingen te maken heeft (hij noemde loonheffingskorting, het 'rekenen in bruto ipv netto' en de exponentiële groei van werkgeverskosten - mijn weinige ervaring in deze sector + mijn junior functie binnen dit bedrijf). Hij heeft nu pas de eerste drie maandlonen uitgekeerd: wel voor het lagere 'netto' bedrag, dan voor het vooraf mondeling afgesproken netto bedrag.

Ik ben het niet eens met deze keuze. Ten eerste heeft hij dit lagere netto loon niet met mij overlegd, maar 'uitgevoerd'. Ik heb ook nog geen contract getekend. De 2e werkgever is altijd op de hoogte geweest van mijn eerste job.

Schriftelijk heb ik enkel deze tekst uit een mail aan mijn baas:
"Het lijkt me dus leuk om vanaf 3 februari bij jullie aan de slag te gaan, voor een periode van tien maanden a 20uur per week met de intentie om het aantal uren in 2015 uit te breiden. "
Hun reactie was nadat ik vroeg om een contract (de week voor ik begon): "We will do that next week. There is no hurry since we agreed on the main things."

----
Ik begrijp nu vanuit mijn research dat:
- zonder het tekenen van een contract er in principe sprake is van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd
- mondelinge afspraken ook gelden; maar moeilijk/onmogelijk te bewijzen zijn.

ik weet nu niet wat ik moet doen of wat mijn rechten zijn:
- als ik doorwerk accepteer dan hun voorwaarden?
- als ik niet doorwerk geldt dat dan als werkweigering, waardoor ze me direct kunnen ontslaan?

- het komt er op neer dat ik wel erg weinig bij deze job ga verdienen (richting minimumloon); maar met dit lagere bedrag + mijn andere inkomen kom ik wel boven de grens voor huurtoeslag/zorgtoeslag uit. Dit houdt in dat ik netto minder te besteden heb.

In de praktijk werk ik 1,5 dag per week meer (hiervoor werkte ik 3,5 dag per week bij mijn andere werkgever, nu 2,5 bij Job 1 en 2,5 dag bij Werkgever 2), maar ga ik er netto €100 a €150 op vooruit qua besteedbaar inkomen met deze regeling. (meer loon, maar minder toeslagen). Het inleveren van zoveel vrijheid voor dit kleine bedrag is het mij niet waard.

Nog een probleempje: het lijkt erop dat met de bedragen die ik in de afgelopen 3 maanden heb verdiend ik al niet meer in aanmerking kom voor huur/zorgtoeslag. Dus zelfs al zou ik stoppen bij Werkgever 2 en weer terug gaan naar de 3,5 dag bij Job1 kom ik (waarschijnlijk) boven die grens en ben ik die dus 'kwijt'.
Netto hou ik dan dus niets over aan die 3 maanden die ik heb gewerkt (aangezien ik dit soort van kwijt ben aan gedelfde toeslagen + hard werk).

Het zou heel fijn zijn wanneer jullie hier op zouden kunnen reageren, mijn rechten kunnen uiteenzetten en mij kunnen adviseren wat te doen.

Groeten,
Een Rotterdamse

p.s. mijn achtergrond mocht dit relevant zijn - VWO, HBO (met onderscheiding), WO master (met onderscheiding). 2 jaar ervaring in hetzelfde type werk, senior, leidinggevende functie, in een andere sector, daarvoor 2 jaar partime ervaring in een ondersteunende functie. Ik wordt aankomende maand 28.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 5 mei 2014, 02:31
Sinajda's schermafbeelding
Sinajda Sinajda is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 februari 2007
Berichten: 17
Sinajda is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door a010 Bekijk bericht
Ik begrijp nu vanuit mijn research dat:
- zonder het tekenen van een contract er in principe sprake is van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd
Hoi,

Helaas is het niet zo dat bij niet ondertekenen v.e. feitelijk contract er nu een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd bestaat.
In de regel geldt:

Uw tijdelijke contract gaat over in een vast contract in de volgende situaties:

*Heeft u 3 tijdelijke arbeidscontracten gekregen die telkens direct (of binnen 3 maanden) na elkaar zijn afgesloten? Dan is het 4e arbeidscontract automatisch een vast contract .
*Werkt u tijdens het 2e of volgende contract langer dan 36 maanden voor dezelfde werkgever? Dan krijgt u automatisch een vast contract. De periode tussen de voorgaande contracten mag maximaal 3 maanden zijn.

Het klopt dat mondelinge afspraken rechtsgeldig zijn maar wat je zegt dit valt zeer moeilijk tot vrijwel niet te bewijzen

Wat betreft het vakantiegeld. Dit is wettelijk verplicht!!!
https://www.jurofoon.nl/nieuws/3436-...ten-op-een-rij

Hopelijk heb je hier wat aan anders kun je nog contact opnemen met het juridisch loket bij jou in de buurt
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 mei 2014, 13:06
wilco1979 wilco1979 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 mei 2014
Berichten: 5
wilco1979 is on a distinguished road
Standaard

Vakantiegeld is een zaak waar je echt iets mee moet doen ja.

Voor de mondelinge afspraken, ik denk dat je daar beter schriftelijke bevestiging van kunt laten maken voor een volgende keer. Wel lastig en vervelend, en ik kan me goed voorstellen dat je overdonderd bent door je werkgever.

Ik denk zelf dat je het beste op zoek kunt naar een andere werkgever, want deze werkgever is dus onbetrouwbaar als ik afga op jouw verhaal. Je zou nog een gesprek kunnen aangaan en proberen om het gezamelijk op te lossen, maar ik denk dat je beter alvast kunt gaan solliciteren.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Carričreswitch van beveiliger naar keukenverkoper, met lager salaris? Emiel Loopbaanvragen 1 18 februari 2013 15:53
Graag jullie reactie op mijn net even anders dan anders sollicitatiebrief en cv vertegenwoordiger Sollicitatiebrief en cv 6 2 juli 2012 18:37
Als je graag initiatieven neemt, pas je dan in een baan waar je veel moet samenwerken Primago advies Alle andere carričreonderwerpen 11 30 januari 2012 19:28
HBO-Verpleegkunde, ervaring van een student Lilmissindo Opleiding kiezen en volgen 11 27 november 2011 21:46
Dilemma: nieuwe functie, maar lager salaris volgens CAO chnny10 Salaris 1 2 oktober 2007 12:46


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon