Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 juni 2012, 23:12
student student is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 26 februari 2008
Berichten: 26
student is on a distinguished road
Standaard Motivatiebrief opleiding

Hoi,

Om na mijn hbo-opleiding verder te kunnen studeren aan de universiteit, dien ik een motivatiebrief te schrijven. Ggraag hoor ik jullie reacties en tips, want ben nog niet helemaal tevreden.

Geachte commissieleden,

Als eerste zal ik mezelf even kort voorstellen. Mijn naam is xxxxxen ik ben xxx jaar. In 2004 ben ik gestart met de opleiding HBO-rechten aan de xxxxxxxxxxxxxxxx. Deze opleiding heb ik in 2008 succesvol afgerond met een diploma.

Na mijn opleiding ben ik als juridisch medewerker begonnen bij xxxxxxxxxxx Hier voerde ik voornamelijk echtscheidingsprocedures. Dit hield onder meer in dat ik gesprekken met cliënten had, echtscheidingsconvenanten opstelde, alimentatieberekeningen uitvoerde en stukken indiende bij de rechtbank. Ten behoeve van mijn werkzaamheden heb ik ook een aantal cursussen gevolgd als: ‘’alimentatierekenen’’, ‘’vermogensrechtelijke gevolgen van scheiding’’ en ‘’de onderneming en echtscheiding’’. Ik vind het erg jammer dat ik de mondelinge behandeling van een zaak dan niet zelf kan doen. Dat is dan ook een van de redenen om deze opleiding te willen doen.

Graag wil ik alsnog de universitaire opleiding rechten doen om zo nog meer kennis op te doen en competenties verder te ontwikkelen. Daarnaast verwacht ik dat het mij meer mogelijkheden biedt op de arbeidsmarkt. Deze opleiding aan de xxxxxxxxxx Universiteit wordt aanbevolen door oud-studenten en dat blijkt ook wel uit de benoeming van beste faculteit van Nederland door Elsevier.

Als laatste ben ik me ervan bewust dat mijn gemiddelde cijfer net niet voldoet aan de eisen die worden gesteld. Dit heeft met een aantal, voornamelijk persoonlijke, factoren te maken. Onder andere heb ik de ziekte van pfeiffer gehad en was ik genoodzaakt om naast mijn studie veel uren te werken. Desondanks ben ik er wel in geslaagd om de opleiding binnen 4 jaar af te ronden.

Zelf ben ik ervan overtuigd dat ik deze opleiding met succes kan voltooien. Mede omdat ik dit heel graag wil en daardoor erg gemotiveerd ben. Vorig jaar heb ik al een verzoek tot toelating gedaan, maar toen werd ik helaas afgewezen. Dit jaar wil ik het nogmaals proberen, omdat ik weet dat ik het kan. Daarnaast heb ik inmiddels enkele jaren werkervaring opgedaan. Indien toch blijkt dat ik ergens een achterstand heb, dan zal ik daar extra tijd aan besteden om die achterstand in te lopen.

Hopende u met deze brief overtuigd te hebben van mijn wil en kunnen om ook deze opleiding tot een succesvol eind te brengen. Uiteraard ben ik bereid deze brief en mijn motivatie mondeling toe te lichten.

Hopende op een positieve reactie.

Met vriendelijke groet,
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 juni 2012, 01:39
Vrunck Vrunck is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 juni 2012
Berichten: 40
Vrunck is on a distinguished road
Standaard

Hoi,

Ik zie aan je brief dat je heel graag wil, maar daardoor heeft je brief geen logica. Van rechters en advocaten word verwacht dat ze zakelijk en efficient hun punt duidelijk maken. Dus zo zou je die brief ook moeten benaderen.

Bijvoorbeeld door hem zo op je bouwen:

1. Wat wil je? --> Toegelaten worden.
2. Waarom? --> omdat je beschikt over de juiste kwalificaties, namelijk in bezit van hbo-diploma, die je binnen 4 jaar hebt gedaan.
3. Probleem? --> cijfergemiddelde. Veroorzaakt wegens verzachtende omstandigheden (ziekte) en veel werken (benoem waarom je zoveel moest werken).
4. Wel extra kennis --> relevante werkervaring in de rechten: (niet de procedure noemen, maar specifiek werkveld. --> procedures zijn ze zich van bewust gok ik).
5. Verder ontwikkeld? --> Ja: je kennis verbreed met de cursussen.
6. Ambities? --> Ja, je merkt dat je het plafond hebt bereikt en meer wil
7. Daarom --> universitaire rechtenstudie.
8. Ga je die halen? (conclusie) Ja, want je hebt laten zien dat je beschikt over de juiste vooropleiding, een doorzetter bent, beschikt over meer kennis, werkervaring hebt dan eerder. Dat moet een cijferlijst toch kunnen compenseren.
9. Ik zie uw reactie met vertrouwen tegemoet.... etc
10 Hoogachtend,

naam

--------------------------------------------------------------

--> Door zo'n zakelijke opbouw laat je ook zien dat je door feiten je verhaal duidelijk kan maken, zoals je dat van een advocaat mag verwachten.

--> Maak je zinnen niet te lang. Wees kort en zakelijk. (niet te kort natuurlijk).

--> Let op spelling en grammatica: (Tip)

".. ‘’alimentatierekenen’’, ‘’vermogensrechtelijke gevolgen van scheiding’’ en ‘’de onderneming en echtscheiding’’..."

Er zit een knopje op het toetsenbord waar je ook dubbele aanhalingstekens " kan maken, i.p.v. ‘’.

Succes en benieuwd naar je nieuwe versie.

Frank




Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door student Bekijk bericht
Hoi,

Om na mijn hbo-opleiding verder te kunnen studeren aan de universiteit, dien ik een motivatiebrief te schrijven. Ggraag hoor ik jullie reacties en tips, want ben nog niet helemaal tevreden.

Geachte commissieleden,

Als eerste zal ik mezelf even kort voorstellen. Mijn naam is xxxxxen ik ben xxx jaar. In 2004 ben ik gestart met de opleiding HBO-rechten aan de xxxxxxxxxxxxxxxx. Deze opleiding heb ik in 2008 succesvol afgerond met een diploma. "Ik zou hier niet mee beginnen, maar dat je graag toegelaten wil worden tot de universitaire rechtenstudie."

Na mijn opleiding ben ik als juridisch medewerker begonnen bij xxxxxxxxxxx Hier voerde ik voornamelijk echtscheidingsprocedures. Dit hield onder meer in dat ik gesprekken met cliënten had, echtscheidingsconvenanten opstelde, alimentatieberekeningen uitvoerde en stukken indiende bij de rechtbank. (Dit weten ze vast daar) (weg) heb ik ook een aantal cursussen gevolgd zoals: ‘’alimentatierekenen’’, ‘’vermogensrechtelijke gevolgen van scheiding’’ en ‘’de onderneming en echtscheiding’’. Ik vind het erg jammer dat ik de mondelinge behandeling van een zaak dan niet zelf kan doen. Dat is dan ook één van de redenen om deze studie te willen doen.

Graag wil ik alsnog de universitaire studie rechten doen, om zo nog meer kennis op te doen en competenties verder te ontwikkelen. Daarnaast verwacht ik dat het mij meer mogelijkheden biedt op de arbeidsmarkt.(zou ik niet noemen) Deze studie aan de xxxxxxxxxx Universiteit wordt aanbevolen door oud-studenten en dat blijkt ook wel uit de benoeming van beste faculteit van Nederland door Elsevier.

Als laatste ben ik me ervan bewust dat mijn gemiddelde cijfer net niet voldoet aan de eisen die worden gesteld. Dit heeft met een aantal, voornamelijk persoonlijke(,) factoren, te maken. Onder andere heb ik de ziekte van pfeiffer gehad en was ik genoodzaakt om naast mijn studie veel uren te werken. (zou ik anders brengen, omdat het ook kan overkomen dat werken boven studeren gaat; al heb je een goede verklaring/achtergrond hiervoor Desondanks ben ik er wel in geslaagd om de opleiding binnen 4 jaar af te ronden. (dit ECHT benadrukken

Zelf ben ik ervan overtuigd dat ik deze opleiding met succes kan (maar ga je dat ook doen (vervangen door "zal")) voltooien. Mede omdat ik dit heel graag wil en daardoor erg gemotiveerd ben. Vorig jaar heb ik al een verzoek tot toelating gedaan, maar toen werd ik helaas afgewezen. Dit jaar wil ik het nogmaals proberen, omdat ik weet dat ik het kan (wist je dat vorig jaar niet?). Daarnaast heb ik inmiddels enkele jaren werkervaring opgedaan. Indien toch blijkt dat ik ergens een achterstand heb, dan zal ik daar extra tijd aan besteden om die achterstand in te lopen.

Hopende u met deze brief overtuigd te hebben van mijn wil en kunnen om ook deze opleiding tot een succesvol eind te brengen. (afwachtend) Uiteraard ben ik bereid deze brief en mijn motivatie mondeling toe te lichten.

Hopende op een positieve reactie (afwachtend).

Met vriendelijke groet,
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Motivatiebrief voor opleiding SPW GeenIdee Sollicitatiebrief en cv 2 19 januari 2012 00:05
Motivatiebrief opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening F-Mwd Sollicitatiebrief en cv 3 1 maart 2010 10:58
Motivatiebrief opleiding MWD: willen jullie er (extra) kritisch naar kijken F-Mwd Sollicitatiebrief en cv 6 15 februari 2010 19:46
motivatiebrief voor opleiding juud90 Sollicitatiebrief en cv 0 4 februari 2009 17:13
Motivatiebrief opleiding Kunst & Techniek kweenie Sollicitatiebrief en cv 2 3 mei 2008 19:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon