Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 februari 2009, 21:50
hello25 hello25 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 20 november 2008
Berichten: 6
hello25 is on a distinguished road
Standaard Hoe lang moet ik in dienst zijn om in aanmerking te komen voor zwangerschapsverlof?

Hoi beste tijgers,
Ik heb een vaste baan momenteel, maar ben op zoek naar iets anders.Alleen wil ik wel ook graag een kind hebben. Dus mijn vraag is hoe lang zou ik in dienst moeten zijn om in, zeg maar, aanmerking te komen voor zwangerschapsverlof ? Als ik na een jaar tijdens mijn nieuwe baan zwanger raak, kan ik dan wel met zwangerschapsverlof ? En is het wel verstandig om tijdens de sollicitatie gesprek door te geven over mijn kinderwens?
Ik wil graag een kind, maar wil ook niet werkloos raken en ook graag een andere baan.Kan iemand mij hierover wat meer info verstrekken aub?
Alvast bedankt.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 februari 2009, 22:22
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: zwangerschapsverlof ?

Hello hello,

Maak het jezelf vooral niet moeilijker dan het is.

Je bent nog niet zwanger en over een kinderwens hoef je bij een sollicitatiegesprek niets te zeggen. Een organisatie mag er zelfs niet eens naar vragen. (ook al gebeurt het op een geniepige manier nog veels te vaak).

Recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof heb je altijd, dit is wettelijk vastgelegd. Dit verlof is minimaal 16 weken + het aantal dagen / weken dat je na de uitgerekende datum bevalt.

Recht op ouderschapsverlof pas als je een jaar in dienst bent, maar je behoudt dit recht maar liefst 8 jaar lang. Je kunt het dus ook later nog opnemen.

Ik wil absoluut geen zwartkijker zijn, maar zwanger worden hoeft niet altijd van een leiden dakje te gaan. Het is eerder regel dan uitzondering dat het toch langer duurt dan gedacht.

Ondertussen kan je makkelijk zorgen dat je een leuke baan hebt.

Ik was tot mijn grote (blije!!) schrik wel bij de eerste poging zwanger en moest toen halsoverkop met 10 weken zwangerschap gaan solliciteren.
Ik heb na mijn 2e gesprek open kaart gespeeld en gelukkig deed mijn werkgever daar niet moeilijk over. Het was sowieso een bedrijf dat heel flexibel stond tegenover werkende ouders en daarin goed faciliteerde.

Als je een nieuwe baan gaat zoeken zou ik wel proberen te ontdekken hoe de organisatie omgaat met parttime werken, werkende moeders en dat soort dingen. Op Lofmagazine.nl kun je een lijst vinden van "kind en ouder-vriendelijke" werkgevers....

Uiteraard zullen mensen je ook aanraden om eieren voor je geld te kiezen en te blijven zitten waar je zit: in een vaste baan met relatief wat meer zekerheid. Dat kan natuurlijk ook, maar dat is een afweging die jij zelf het beste kunt maken. Ik kan niet inschatten hoe ongelukkig je in je huidige baan bent.
Een gezonde geest in een gezond lichaam met een leuke baan lijkt mij persoonlijk een goed uitgangspunt voor een zwangerschap.

Succes ermee!!

Tessa
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 3 februari 2009, 22:36
hello25 hello25 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 20 november 2008
Berichten: 6
hello25 is on a distinguished road
Standaard Re: zwangerschapsverlof ?

Super bedankt voor je reactie, ik dacht zelf ook dat de werkgever zoiets niet tijdens een sollicitaie gesprek maag aankaarten, maar aan de andere kant zou ik me wel beetje schuldig voelen denk ik als ik al gauw zwanger zou worden tijdens me nieuwe baan.
In elk geval als alles meezit zal het hopelijk volgend jaar worden, dus tijd heb ik nog.Op dit moment concentreer ik me meer op het vinden van een nieuwe baan en dan zien we wel verder.Ik vind het fijner om mijn leven op orde te hebben altijd en geen overhaaste beslissingen te nemen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De wanhoop nabij... Cassie Loopbaanvragen 24 23 juli 2014 09:56
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 20:52
Technische bedrijfskunde op hbo-niveau: hoe technisch moet je zijn? LuckyBet Opleiding kiezen en volgen 5 17 februari 2010 15:09
Hoe hoog moet je loon zijn? esther Salaris 5 13 augustus 2009 00:12
Hoe flexibel moet je zijn? Netjemientje Alle andere carričreonderwerpen 11 16 februari 2008 23:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:42.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon