Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 augustus 2014, 15:29
loivy loivy is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 maart 2014
Berichten: 12
loivy is on a distinguished road
Standaard Hulp gezocht!

Hallo, ik ben een derdejaars student van de opleiding V&M en zal volgend jaar stage gaan lopen. Nu heb ik een motivatiebrief klaar liggen en ben benieuwd of iemand mij kan helpen...

Ik zou het graag naar iemand willen mailen
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 augustus 2014, 01:23
RichWes RichWes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 november 2011
Berichten: 89
RichWes is on a distinguished road
Stuur een bericht via Skype™ naar RichWes
Standaard

De brief hier posten, al dan niet zonder de naam van het bedrijf en NAW-gegevens etc., is effectiever. Maar, naar mij mag je hem best sturen hoor; wordt alleen waarschijnlijk wel zondag voordat ik er naar kijk .
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 augustus 2014, 16:32
loivy loivy is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 maart 2014
Berichten: 12
loivy is on a distinguished road
Standaard

Ik ben benieuwd naar jullie tips, opmerkingen en mening

Bij deze mijn motivatiebrief:


--------


Geachte heer/mevrouw,

Als aankomende vastgoeddeskundige gefascineerd door de wereld van architectuur, bouwen en projectontwikkeling. Een stage bij XXX is voor mij de ideale kans om een stap dichter bij mijn doel te komen. Graag wil ik bij deze dan ook solliciteren naar een stageplaats binnen uw bedrijf.

Ik ben XXX, een derdejaars student van de opleiding Vastgoed en Makelaardij aan de XXX. Door de diverse projecten die ik tijdens mijn studie heb uitgevoerd weet ik dat het vak projectontwikkeling mij het meest ligt. In dit vak zit namelijk veel meer creativiteit in en dit spreekt mij erg aan.

Een stage bij XXX zou voor mij een mooie uitdaging zijn om mijn theoretische kennis in de praktijk te brengen. Daarnaast zou ik meer willen verdiepen in de commerciële en juridische kant van het vastgoed. Ook lijkt het mij leerzaam om met verschillende partijen samen te werken. Ik ben een gemotiveerde harde werken die zeer nauwkeurig en kritisch te werk gaat. Verder zijn creatief, leergierig en ijverig drie eigenschappen die ik bezit.

Tijdens mijn stage zou ik naast mijn reguliere werkzaamheden ook een onderzoek uitvoeren. Het gaat hierom een stageperiode van 20 weken dat vanaf februari 2014 zal beginnen.

Het is een geweldige kans om binnen uw organisatie verder te ontwikkelen tot een beginnend projectontwikkelaar. Graag licht ik mijn motivatie en cv dan ook nader toe in een persoonlijk gesprek. Met belangstelling zie ik uw reactie tegemoet.

Met vriendelijke groet,


XXX
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 augustus 2014, 12:32
RichWes RichWes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 november 2011
Berichten: 89
RichWes is on a distinguished road
Stuur een bericht via Skype™ naar RichWes
Standaard

Hoi Loivy,

Zoals beloofd vandaag mijn reactie op je brief, nog dank trouwens voor het reageren op mijn brief .


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door loivy Bekijk bericht
Geachte heer/mevrouw,
Probeer een naam te achterhalen. Dit maakt je brief zo veel persoonlijker en voorkomt ook dat hij gaat dwalen door het bedrijf, met als mogelijk gevolg dat niemand de brief echt leest. Kijk nog eens goed in de vacature of daar geen naam van een contactpersoon staat, of anders op de website van het bedrijf. Een derde mogelijkheid is om het bedrijf op te zoeken op Linkedin en daar te zoeken naar de HR-, HRM-manager of hoofd P&O van dat bedrijf. Een laatste mogelijkheid om een naam te achterhalen, maar dit is meteen ook de moeilijkste, is te bellen naar het bedrijf. Als je dit durft kan je in dit gesprek ook meteen andere dingen vragen. Een mooie vraag voor zo'n oriënterend telefonisch gesprek is bijvoorbeeld: "Wat verwacht u van een stagiair in de functie van [naam functie] precies? Welke eigenschappen vindt u in het bijzonder belangrijk bij hem/haar?" Hier kan je in je brief dan weer mooi aan refereren en op inspelen.

Als je echt geen naam weet te achterhalen, schrijf dan: "Beste heer, mevrouw," Dat 'geachte' maakt het wat ouderwets en die slash maakt het extra onpersoonlijk en is volgens de gangbare regels voor zakelijke brieven (de briefconventies) ook geen goede opening.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door loivy Bekijk bericht
Als aankomende vastgoeddeskundige gefascineerd door de wereld van architectuur, bouwen en projectontwikkeling. Een stage bij XXX is voor mij de ideale kans om een stap dichter bij mijn doel te komen. Graag wil ik bij deze dan ook solliciteren naar een stageplaats binnen uw bedrijf.
- Je openingszin vind ik leuk, maar ik zit met dat 'als'. Ik zou dat veranderen.
-Je tweede zin is veel te veel ikke-ikke-ikke. Waarom zou het voor het bedrijf een (meer)waarde zijn om jou aan te nemen? Andersom denken dus en - zeker tegenwoordig - moet het ook een stuk onderdaniger. Een soort zin die je zou kunnen gebruiken is bijvoorbeeld: "Als [naam functie]-stagiaire verwacht ik een (goede) bijdrage te kunnen leveren aan het resultaat van [naam bedrijf]. Relevante werkervaring bij [naam bedrijf] mogen opdoen, vind ik een voorrecht/lijkt mij een geweldige leerervaring." Je hoeft de zinnen niet letterlijk over te nemen, het gaat meer om het verschil in toon weer te geven.
- Dat 'bij deze dan ook' in je derde zin is dubbelop. Het is trouwens 'bij dezen', als je het dan toch wil gebruiken. In dit geval zou ik dat 'bij deze dan ook' helemaal weghalen en vervangen door 'hierbij', 'zodoende' of 'daarom'. Verder solliciteer je OP een functie. 'Solliciteren naar' is meer oorzaak en gevolg: "Hij solliciteert naar een pak slaag" (als gevolg van zijn gedrag). Tot slot, probeer het gebruik van 'uw bedrijf' te voorkomen, tenzij het een heel klein bedrijf is en je je brief echt rechtstreeks aan de directeur richt. Alle bovenstaande zaken meenemende, zou ik zodoende die derde zin veranderen in: "Graag wil ik hierbij solliciteren op genoemde functie bij [naam bedrijf]."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door loivy Bekijk bericht
Ik ben XXX, een derdejaars student van de opleiding Vastgoed en Makelaardij aan de XXX. Door de diverse projecten die ik tijdens mijn studie heb uitgevoerd weet ik dat het vak projectontwikkeling mij het meest ligt. In dit vak zit namelijk veel meer creativiteit in en dit spreekt mij erg aan.
- De meningen verschillen hierover, maar persoonlijk ben ik geen fan van het noemen van je naam in je brief. Ook het 'droge' feit bij welke school je die opleiding volgt, vind ik niet relevant voor een brief: deze info kan prima uit het cv gehaald worden. Brief en cv moeten elkaar aanvullen; niet te veel overlappen. Verder ook in deze alinea weer te veel ikke-ikke-ikke. Ook spreekt uit deze alinea helemaal geen enthousiasme waarom jij bij dat bedrijf wil werken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door loivy Bekijk bericht
Een stage bij XXX zou voor mij een mooie uitdaging zijn om mijn theoretische kennis in de praktijk te brengen. Daarnaast zou ik meer willen verdiepen in de commerciële en juridische kant van het vastgoed. Ook lijkt het mij leerzaam om met verschillende partijen samen te werken. Ik ben een gemotiveerde harde werken die zeer nauwkeurig en kritisch te werk gaat. Verder zijn creatief, leergierig en ijverig drie eigenschappen die ik bezit.

Tijdens mijn stage zou ik naast mijn reguliere werkzaamheden ook een onderzoek uitvoeren. Het gaat hierom een stageperiode van 20 weken dat vanaf februari 2014 zal beginnen.
Ook hier weer te veel ik-perspectief (http://goo.gl/CfyPv). Probeer de zinnen andersom te formuleren. Wat heeft het bedrijf aan jou i.p.v. wat heb jij aan het bedrijf?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door loivy Bekijk bericht
Het is een geweldige kans om binnen uw organisatie verder te ontwikkelen tot een beginnend projectontwikkelaar. Graag licht ik mijn motivatie en cv dan ook nader toe in een persoonlijk gesprek. Met belangstelling zie ik uw reactie tegemoet.
- 'cv' altijd voluit in je brief en in je cv, 'curriculum vitae' dus. Ondanks dat het er heel gezwollen uitziet.
- Je 'licht iets toe' of je 'verklaart iets nader', maar iets 'nader toelichten' kan niet.
- Ook hier is dat 'dan ook' overbodig; je hoeft niet zoveel bevestiging te zoeken in je brief, de woorden spreken voor zich (heb ik ook moeten leren hoor, in het begin zocht ik ook steeds overal bevestiging). Ik zou van die zin maken: "Graag licht ik mijn motivatie en curriculum vitae toe in een persoonlijk gesprek."

Tot zover mijn opmerkingen en suggesties . Succes met solliciteren!

Groet,


Richard
Met citaat reageren
  #5  
Oud 17 augustus 2014, 14:34
loivy loivy is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 maart 2014
Berichten: 12
loivy is on a distinguished road
Standaard

Hallo Richard,

Bedankt voor u feedback en opmerkingen!

Ik had nog een vraag, omdat het om een open sollicitatie gaat ben ik benieuwd of dit kan: Graag wil ik hierbij solliciteren naar een stageplaats binnen XXX.

Ze hebben op dit moment geen stagiaires nodig, maar misschien over een half jaar wel.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 17 augustus 2014, 18:22
RichWes RichWes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 november 2011
Berichten: 89
RichWes is on a distinguished road
Stuur een bericht via Skype™ naar RichWes
Standaard

Hoi Loivy,


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door loivy Bekijk bericht

Ik had nog een vraag, omdat het om een open sollicitatie gaat ben ik benieuwd of dit kan: Graag wil ik hierbij solliciteren naar een stageplaats binnen XXX.
Ik zou in ieder geval concreet maken op welke stagevacature of binnen welk bedrijfsonderdeel, je wil solliciteren. Het gebruik van 'een stageplaats', wekt bij mij een beetje de indruk dat je elke stagevacature bij dat bedrijf wel zou willen invullen, ofwel dat het je dus niet uitmaakt wat je eigenlijk doet, als je daar maar stage kan lopen. Dat wil een werkgever niet! Een werkgever wil dat je weet wat je wil gaan leren/binnen welk vakgebied je werkervaring wil gaan opbouwen en dit vervolgens ook uitstraalt!

Verder zou ik wel benoemen dat het om een open sollicitatie gaat. Als er immers nu geen stagevacature beschikbaar is, vind ik je gequote zin nu iets te direct. Ik zou er daarom zoiets van maken: "Graag wil ik hierbij solliciteren OP een toekomstige stagefunctie binnen [bedrijfsonderdeel waar je wil werken] bij [naam bedrijf]. Deze motivatiebrief is hierom/daarom/zodoende te kenmerken/te beschouwen als open sollicitatie hiervoor." D'r zijn misschien ook nog wel andere woorden voor te vinden, als je even nadenkt. In ieder geval zou ik dat 'open sollicitatie' er wel in laten terugkomen.

Succes met solliciteren.

Groet,


Richard
Met citaat reageren
  #7  
Oud 19 augustus 2014, 18:20
loivy loivy is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 maart 2014
Berichten: 12
loivy is on a distinguished road
Standaard

Nogmaals bedankt voor u hulp!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hulp gezocht Facility management! jeanne25 Opleiding kiezen en volgen 2 14 juli 2010 13:08
Gezocht: hulp bij vertalen cv naar het Engels RRVDM Sollicitatiebrief en cv 0 18 september 2009 08:22
Dringend hulp gezocht! Asice91 Sollicitatiebrief en cv 1 31 augustus 2009 15:42
hulp gezocht, zie mijn sollicitatiebrief J.C Sollicitatiebrief en cv 4 16 november 2008 17:34
Hulp Gezocht over Profiel en Opleiding Safa.Havo Opleiding kiezen en volgen 6 19 januari 2008 19:11


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon