Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 5 januari 2012, 16:43
Clarice Clarice is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 januari 2012
Berichten: 2
Clarice is on a distinguished road
Standaard Sollicitatiebrief begeleider

Hallo,
Ik heb een (opzet) sollicitatiebrief geschreven voor een organisatie dat begeleiding biedt aan mensen met een lichte/matige beperking (zie hieronder) maar weet niet of het zo goed is Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn om feedback te geven? Alvast bedankt!!!

Geachte mevrouw XXXXXX,

Naar aanleiding van de vacature op de website van uw organisatie solliciteer ik naar de functie van
begeleider in XXX (XX uur). Afgelopen oktober heb ik de opleiding XXXXXXXX afgerond aan de XXXXXX te XXXX.

Tijdens mijn studie heb ik verschillende stages gelopen waaronder een jaar lang fulltime bij XXXX in XXX. Daar was ik verantwoordelijk voor de individuele begeleiding van een groot aantal cliënten. Mijn taken waren onder andere het opstellen van begeleidingsplannen, de regie van het begeleidingstraject verzorgen, contacten onderhouden met hulpverleningsinstanties en ondersteuning bieden bij hun persoonlijke problemen. Ik heb daar dan ook veel ervaring op mogen doen met complexe problematiek. Met alle plezier heb ik deze cliënten mogen begeleiden en gaf het mij veel voldoening om deze mensen te ondersteunen om een zelfstandig leven op te bouwen.

Deze functie spreekt mij dan ook erg aan omdat hierbij ondersteuning wordt geboden aan mensen op het gebied van zelfstandig wonen. Wat mij aanspreekt binnen uw organisatie is de manier van werken waarbij eigen verantwoordelijkheid groot is en mogelijkheden biedt voor persoonlijke ontwikkeling. In zo’n omgeving zou ik graag mijn loopbaan verder willen vormgeven.

Vanuit uit mijn stages is gebleken dat ik zowel zelfstandig als in samenwerkingsverband goed functioneer. Ik ben flexibel en beschik over een grote mate van doorzettingsvermogen. Ik heb een positieve persoonlijkheid en ga graag de uitdaging aan.

Graag zou ik deze sollicitatiebrief en mijn curriculum vitae in een persoonlijk gesprek toelichten.

Met vriendelijke groet,

Clarice XXX
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 januari 2012, 06:22
RichWes RichWes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 november 2011
Berichten: 89
RichWes is on a distinguished road
Stuur een bericht via Skype™ naar RichWes
Standaard

Hey Clarice,

Goede brief, zonder meer. Maar, zoals altijd, wordt een brief beter als hij door meerdere paar ogen is bekeken. Ik heb dan ook nog een aantal aanvullingen/opmerkingen. Bedenk wel dat het mijn mening is en geen absolute waarheid . Anderen zullen er misschien weer anders over denken.

Mijn opmerkingen:

EERSTE ALINEA
- Je openingszin vind ik een beetje standaard. Op dit forum kan je hier: http://bit.ly/wtD30q een heel mooi artikel vinden met creatieve openingszinnen, al vind ik persoonlijk een standaard openingszin helemaal niet verkeerd. Als je er voor kiest om je huidige openingszin te behouden, zou ik wel een komma na 'organisatie' zetten.
- De tweede zin van je inleidende alinea, zou ik de eerste zin van je tweede alinea maken. De info over de afgeronde opleiding vind ik niet zo passen in een inleidende alinea.
- Wat je verder zou kunnen vermelden in je eerste alinea, is wat er verder in de brief gaat komen. Ikzelf als dominant, assertief persoon zou dan een zin neerzetten als: 'In deze brief zal ik u er van overtuigen waarom ik denk voor deze functie in aanmerking te komen', maar ik kan mij voorstellen dat je dat misschien té proactief vindt , zeker ook omdat je voor een functie in de zorgsector solliciteert. Andere opties voor zo'n soort zin zijn bijvoorbeeld: 'In deze brief geef ik u onder andere een overzicht van de taken en verantwoordelijkheden bij mijn eerdere (stage)werkgever, zodat u een duidelijk beeld krijgt van mijn verworven competenties. Deze zou ik graag binnen uw organisatie willen inzetten en doorontwikkelen' of 'In deze brief zal ik u vertellen waarom ik denk dat deze functie goed bij mij aansluit en waarom uw organisatie mij ten volle aanspreekt.'

TWEEDE ALINEA
- Na 'gelopen' in de eerste zin van de tweede alinea - waar ik dus de tweede zin van zou maken - zou ik een komma zetten (is grammaticaal volgens mij niet noodzakelijk, maar leest in mijn beleving wel prettiger).
- Ik zou achter 'anderen' in de tweede zin een dubbele punt zetten. Zo laat je duidelijk zien dat hierna de opsomming begint.
- De 'hun'-verwijzing in het laatste deel van je opsomming van je taken, vind ik niet duidelijk. Je verwijst immers met dit 'hun' naar een hele zin terug, terwijl daartussen een hele uitgebreide (goede!) opsomming is geweest. Ik zou dat 'hun' dan ook weghalen en gewoon opnieuw het onderwerp benoemen, dus: 'en ondersteuning bieden bij persoonlijke problemen van cliënten', bijvoorbeeld.
- Dat 'dan ook' is in principe overbodig. Ik herken het van mijn eigen schrijfstijl, waarin ook altijd bevestiging wil creëren in de vorm van 'zodoende', 'dan ook' en meer van dat soort kreten. Veelal geeft het echter geen meerwaarde aan de tekst. De zin: 'Ik heb daar veel ervaring op mogen doen met complexe problematiek', is al super sterk van zichzelf, zeker in de context en heeft dus geen extra bevestiging nodig wat mij betreft (al doe ik het dus zelf ook vaak ten overvloede) .
- Het laatste stukje van je laatste zin binnen de tweede alinea (na 'ondersteunen'), vind ik niet lekker lezen. Ik zou na 'ondersteunen' een komma plaatsen en vervolgens dat laatste stukje zin herformuleren. Bijvoorbeeld in: 'zodat ze een zelfstandig leven op konden bouwen.' Je kan dit laatste stukje trouwens ook schrappen. De zin: 'Met alle plezier heb ik deze cliënten mogen begeleiden en gaf het mij veel voldoening om deze mensen te ondersteunen', brengt al perfect over wat je wil zeggen; dat laatste extra stukje zin zie ik persoonlijk niet als meerwaarde.

DERDE ALINEA
- De 'deze'-verwijzing in je eerste zin, vind ik te onduidelijk. Ik zou het vervangen door: 'de vacante functie' of 'uw vacature'. In deze zin heeft dat 'dan ook' trouwens wel zeker een meerwaarde, hier dus zeker niet verwijderen!
-Voor 'omdat' in de eerste zin, zou ik een komma plaatsen. Hierdoor vind ik dat de leesbaarheid van de zin verbetert (je hebt het niet zo op komma's hè).
- De rest van de alinea zou ik in stukjes hakken en een beetje anders formuleren. Mijn suggestie: 'Wat mij aanspreekt binnen uw organisatie is de manier van werken.' Dit is echt een topzin! Een kort duidelijk statement waarom dit bedrijf voor jou een meerwaarde heeft. Mijn vervolg is een nieuwe zin: 'De grote mate van eigen verantwoordelijkheid, die mogelijkheden biedt voor persoonlijke ontwikkeling, vind ik een enorme meerwaarde van uw organisatie. Hierdoor heeft het verder vormgeven van mijn loopbaan binnen uw organisatie, duidelijk mijn voorkeur.'

VIERDE ALINEA
- Ik zou de eerste zin vervangen door: 'Door mijn stages ontdekte ik dat ik zowel zelfstandig werkend als binnen een samenwerkingsverband, goed tot mijn recht kom.' Dit vind ik wat positiever. Vooral de woorden 'gebleken' en 'functioneer', vind ik de zin onnodig een negatief karakter meegeven.
- In de derde zin, zou ik 'Ik heb een positieve persoonlijkheid', vervangen door: 'Ik ben een positief persoon' of 'Ik ben een persoon die positief in het leven staat'. Dit vind ik net wat lekkerder klinken. Volgens mij kan je het woord 'persoonlijkheid' ook niet duiden met de termen positief/negatief (weet ik niet zeker hoor).

Tot zover mijn opmerkingen. Het lijkt wel of ik bijna niks van je brief goed vond, maar dat is echt niet zo. Zoals ik al zei, vond ik het een goede brief! Daarbij moet je ook bedenken dat commentaar op iemand anders z'n brief, makkelijk te geven is dan zelf een goede pakkende brief schrijven .

Ik hoop dat je wat aan mijn feedback hebt en wens je veel succes bij het solliciteren.

Groet,

Richard
Met citaat reageren
  #3  
Oud 14 januari 2012, 18:38
RichWes RichWes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 november 2011
Berichten: 89
RichWes is on a distinguished road
Stuur een bericht via Skype™ naar RichWes
Standaard

Hey Clarice,

Mijn eigen reactie teruglezende, zou ik bij nader inzien de laatste zin van de derde alinea ('Hierdoor heeft het verder vormgeven....'), in zijn geheel vervangen door de zin:

'Het binnen [NAAM ORGANISATIE] verder vormgeven van mijn loopbaan, heeft hierom duidelijk mijn voorkeur.'

Deze zin vind ik net nog iets beter.

Succes!

Groet,

Richard
Met citaat reageren
  #4  
Oud 15 januari 2012, 14:38
Clarice Clarice is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 januari 2012
Berichten: 2
Clarice is on a distinguished road
Standaard

Hey Richard,

Ontzettend bedankt voor je (uitgebreide) feedback! Eerlijk gezegd had ik dit niet meer verwacht. Als ik het zo zie heb jij al heel wat ervaring met brieven schrijven Ik ga het nog eens even rustig doornemen.
Nogmaals bedankt!!

Groetjes, Clarice
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sollicitatiebrief begeleider behandelgroep mijnbaan Sollicitatiebrief en cv 7 22 november 2011 17:15
Sollicitatiebrief begeleider Lady21. Sollicitatiebrief en cv 1 3 februari 2011 10:45
Sollicitatiebrief ambulant begeleider Fraukita Sollicitatiebrief en cv 0 24 mei 2009 13:38
Sollicitatiebrief Persoonlijk Begeleider (Duaal SPH) - Feedback is welkom! peggeltje99 Sollicitatiebrief en cv 0 16 januari 2009 00:12
Sollicitatiebrief persoonlijk begeleider. Dreamimages Sollicitatiebrief en cv 2 4 december 2007 23:50


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon