Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 oktober 2011, 10:19
JoT JoT is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 oktober 2011
Berichten: 9
JoT is on a distinguished road
Standaard Sollicitatiebrief secretaresse

Hallo iedereen,

Ik ben hier nieuw, heb een aantal brieven doorgelezen en al geprobeerd om te reageren op wat brieven. Zelf zou ik ook graag een brief willen voorleggen.

Ik ben op zoek naar de balans tussen een nette brief en een brief die er een beetje uitspringt, zodat ik nog enigszins de kans heb om onder de aandacht te komen tussen de grote hoeveelheid andere sollicitatiebrieven. Ook vraag ik me af of mijn brief zo niet te lang is.


Mijn brief is als volgt:

Geachte mevrouw XXX,

Op de vacaturewebsite van XXX vond ik uw vacature voor een secretaresse, gestationeerd in Den Haag. Precies de functie waar ik naar op zoek ben. Met de onderstaande motivatie hoop ik u te kunnen overtuigen dat ik precies de persoon ben waar u naar op zoek bent.

De grote diversiteit van taken in de functie trekt me bijzonder aan. Secretarieel, administratief en commercieel, voor mij een goede kans om al mijn vaardigheden te kunnen bundelen. Tevens vind ik het prettig om zowel in teamverband als zelfstandig te kunnen werken. De technieksector trekt me aan vanwege de nuchtere maar ook zakelijke cultuur. Bijkomend voordeel is dat XXX op korte fietsafstand van mijn huis ligt. Niet alleen milieuvriendelijk, maar zeker ook flexibiliteitverhogend.

In mijn carrière heb ik ruime ervaring als secretaresse opgedaan in, wat in een efficiënte werkhouding heeft geresulteerd. Ik heb me ontplooid als een echte duizendpoot die veel weet en kan en die nog steeds met veel plezier nieuwe vaardigheden leert. Mijn instelling is dienstverlenend, proactief en oplossingsgericht te noemen. Ik ben een nuchter iemand die niet snel gestrest raakt, prioriteiten kan stellen en de grens kan trekken wanneer nodig. Hiernaast heb ik goede communicatieve eigenschappen. Het spreekt voor zich dat ik discreet en representatief ben.

Als collega denk ik goed uit de boot te komen. Geen druktemaker, maar wel iemand die goedlachs en behulpzaam is.

Het lijkt mij een uitdaging om als secretaresse voor XXX aan de slag te gaan. Met mijn gemotiveerde instelling weet ik zeker dat ik een positieve bijdrage kan leveren aan uw organisatie. Graag licht ik dan ook mijn brief en CV in een persoonlijk gesprek aan u toe.

Uw bericht wacht ik met belangstelling af.


Met vriendelijke groet,
XXX
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 oktober 2011, 14:47
Vlammetje Vlammetje is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 16 maart 2009
Berichten: 44
Vlammetje is on a distinguished road
Stuur een bericht via ICQ naar Vlammetje Stuur een bericht via Instant Messenger naar Vlammetje Stuur een bericht via MSN naar Vlammetje Stuur een bericht via Yahoo naar Vlammetje Stuur een bericht via Skype™ naar Vlammetje
Standaard

Je 4e alinea, over jou als collega, die zou ik anders opbouwen. 'Uit de boot komen' is een uitdrukking die ik niet ken, je bedoelt misschien 'uit de verf komen'? In ieder geval zou ik zo'n uitdrukking niet gebruiken. De volgende zin eerst de positieve, wel aanwezige kwaliteiten, daarna pas (indien je dat op die manier wilt verwoorden) het geen druktemaker. Zelf zou ik dat helemaal niet noemen (geen negatieve woorden in je brief, en wie weet is de ontvanger wel een uitgesproken druktemaker! Weg kans.)

Ik zou dat in ieder geval herschrijven.

De rest van je biref vind ik goed en sterk overkomen. De zin over de voordelen van fietsafstand (flexibiliteitverhogend), dat kan misschien wel anders. Maar wat je bedoelt is duidelijk. Vraag is of het iets toevoegt, en ook of je op korte autoafstand, niet net zo flexibel zou zijn?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 oktober 2011, 21:43
Guido - stagiair Guido - stagiair is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Berichten: 12
Guido - stagiair is on a distinguished road
Standaard

Hallo JoT,

ik heb de door u geschreven brief ook even gelezen. Ik ben van mening dat het echt een nette brief is. Ook vind ik dat u in deze brief naar voren komt als een zelfverzekerd persoon, maar ook weer niet té zelfverzekerd.
Ik kan mij zeer wel iets voorstellen bij het argument dat de fietsbereikbaarheid van deze werkplek goed is voor uw flexibiliteit. Wanneer het bedrijf echt gevestigd is in het centrum van de stad, dan zou de fiets best wel eens een snellere vervoersmodaliteit kunnen zijn dan de auto. Misschien komen er in het centrum wel dagelijks verkeersopstoppingen voor en zijn er veel éénrichtingsstraten, waardoor je moet omrijden. Op de fiets heb je van zulke zaken allicht minder last. Ik vind de manier waarop het in de brief staat dus gewoon goed.


Er is één zin waar een komma geplaatsts zou moeten worden. Dat is deze: Ik heb me ontplooid als een echte duizendpoot die veel weet en kan, (komma) en die nog steeds met veel plezier nieuwe vaardigheden leert.

Tot slot was ik nog benieuwd naar het volgende: ‘Goed uit de boot komen’ komt op bij over als Belgisch-Nederlands. Bent u toevallig afkomstig uit Vlaanderen, of heb ik dat echt verkeerd gedacht?

Groeten,
Guido
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 oktober 2011, 11:10
gi4nt gi4nt is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2011
Berichten: 8
gi4nt is on a distinguished road
Standaard Beste JoT

Beste JoT,

Ik ben niet heel ervaren, maar zal je bij deze toch mijn persoonlijke mening vertellen:

Ik vind je brief duidelijk, zakelijk en correct. Ook je afsluiter is sterk en de brief is kort en bondig.
Echter vind ik de brief allesbehalve eruit springen. Nou weet ik dat het in de zakelijke wereld niet heel gebruikelijk is om over de schreef te gaan. Zelf zou ik (maar dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur) een gokje wagen door een iets uitspringendere/brutalere brief te maken.

Ook is het misschien goed om wat zwakke punten aan te geven, zodat je niet overladen met alleen maar positieve dingen wordt. Dit gevoel kreeg ik namelijk. Maar andere leden moeten dit wel even bevestigen of afkeuren, gezien ik het zelf natuurlijk ook allemaal niet weet. Ik las op de site van carriere tijger dat je woorden als 'hopen' moet vermijden, echter heb ik zo geen idee hoe dit te veranderen.

Nou hopelijk heb je er wat aan!
Laat ons weten hoe je sollicitatie is gegaan!

Groetjes,

Sjoerd
Met citaat reageren
  #5  
Oud 14 oktober 2011, 11:52
JoT JoT is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 oktober 2011
Berichten: 9
JoT is on a distinguished road
Standaard

Bedankt iedereen voor de toch wel positieve reacties. Fijn om te horen dat mijn brief best redelijk is. En heel fijn om ook wat commentaar te krijgen, hier kan ik echt wat mee.

Dat 'uit de boot komen' is blijkbaar een uitspraak die alleen binnen onze familie bestaat. Stom dat ik dat niet even heb gegoogled eerst, maar ik was er heilig van overtuigd dat dit een gewone bij iedereen bekende uitspraak betrof. Ik ga de zin wat aanpassen. Ook het woord 'druktemaker' haal ik eruit, is inderdaad wel een goede opmerking. Ik wil er nu van maken: Als collega denk ik goed uit de verf te komen. Toegankelijk, goedlachs en behulpzaam. Beter zo?

Komma ga ik er ook in zetten. En dat de brief er alsnog niet zo erg uitspringt, tja heel veel verder dan dit wil ik toch niet gaan. Ik wil ook weer niet overkomen als een super commercieel iemand, wat ik niet ben. Ik blijf het moeilijk vinden om een sprankelende brief te schrijven, die toch uitstraalt wie ik ben. Ik ga daar nog eens over nadenken en suggesties zijn natuurlijk welkom
Met citaat reageren
  #6  
Oud 14 oktober 2011, 12:10
gi4nt gi4nt is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2011
Berichten: 8
gi4nt is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JoT Bekijk bericht
En dat de brief er alsnog niet zo erg uitspringt, tja heel veel verder dan dit wil ik toch niet gaan. Ik wil ook weer niet overkomen als een super commercieel iemand, wat ik niet ben. Ik blijf het moeilijk vinden om een sprankelende brief te schrijven, die toch uitstraalt wie ik ben. Ik ga daar nog eens over nadenken en suggesties zijn natuurlijk welkom
Het is ook altijd lastig, zeker omdat je niet weet hoe "ver" je kunt gaan. In de creatieve wereld is dit ook heel anders dan in de technische/zakelijke wereld. Succes ermee!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 15 oktober 2011, 22:53
Xxx Xxx is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 maart 2011
Berichten: 53
Xxx is on a distinguished road
Standaard

Besteed ook aandacht aan je cv. Als bedrijven 100 reacties krijgen selecteren ze waarschijnlijk eerst op cv. (zelf geen P&O/HRMer maar enigszins ervaring met opdrachtgevers die een keuze moeten maken uit cv's van meerdere uitzendbureaus/detacheringsbureaus)
Met citaat reageren
  #8  
Oud 17 oktober 2011, 13:26
CherrieRazcall CherrieRazcall is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 oktober 2011
Berichten: 14
CherrieRazcall is on a distinguished road
Standaard

eerst even een reactie op Guido stagiair. in combinatie met het woordje "en" is een komma overbodig .

Verder vind ik dit een leuke brief! het enige wat ik zou veranderen is
"Als collega denk ik"
Als collega Ben ik! zelfverzekerd overkomen in een brief is net zo belangrijk als spontaniteit !

Succes
Met citaat reageren
  #9  
Oud 17 oktober 2011, 18:18
Guido - stagiair Guido - stagiair is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Berichten: 12
Guido - stagiair is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CherrieRazcall Bekijk bericht
eerst even een reactie op Guido stagiair. in combinatie met het woordje "en" is een komma overbodig .
Dat het woordje ‘en’ het gebruik van een komma overbodig maakt is absoluut onterecht! Dit is iets dat door taalgebruikers veelvuldig wordt gedacht, maar het klopt zeker niet.
Zie website Onze Taal: http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/komma-voor-en
Met citaat reageren
  #10  
Oud 17 oktober 2011, 18:26
CherrieRazcall CherrieRazcall is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 oktober 2011
Berichten: 14
CherrieRazcall is on a distinguished road
Standaard

excuseer voor de verwarring, mij is het tot op heden altijd nadrukkelijk afgeleerd, "en" geeft op zich al een rustpauze aan, dus daarom zou het overbodig zijn.
Maar goed, taal blijft veranderen zie je wel
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
secretaresse

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sollicitatiebrief medisch secretaresse in een ziekenhuis Lunaslagter Sollicitatiebrief en cv 3 24 mei 2011 13:42
Sollicitatiebrief secretaresse, graag feedback! danidenoord Sollicitatiebrief en cv 3 8 februari 2011 21:41
Sollicitatiebrief secretaresse jip Sollicitatiebrief en cv 2 13 oktober 2010 19:48
sollicitatiebrief secretaresse sevgi Sollicitatiebrief en cv 3 16 juni 2010 16:55
sollicitatiebrief secretaresse ziekenhuis noekkie Sollicitatiebrief en cv 2 12 oktober 2006 20:52


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon