Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 februari 2016, 12:27
MartijnOmmel MartijnOmmel is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 februari 2016
Berichten: 1
MartijnOmmel is on a distinguished road
Post HBO > WO [Natuurkunde]

Beste mensen,

Ook ik wil de gewaagde stap maken van het HBO naar het WO, in mijn geval op het gebied van Natuurkunde (& Sterrenkunde) (Geen Technische Natuurkunde). Ik zit dit op het moment in het eerste jaar van een HBO Bedrijfskunde (Ja heel wat anders), en dit gaat me erg gemakkelijk af. Tot nu toe alle tentamens met een 7,8+ afgesloten zonder heel veel inspanning.

Even wat achtergrond informatie: Ik ben Martijn, 18 jaar oud en heb het welbekende weggetje gevolgd HAVO > VMBO > MBO > HBO. Toen ik mijn VMBO haalde ben ik begonnen mijn hersenen te gebruiken waar ze voor bedoeld zijn. Heb toen mijn MBO4 in, in plaats van 4 jaar in 1 jaar gehaald (Ja dit is mogelijk) en dus afgelopen jaar de overstap gemaakt naar het HBO. Nu nog steeds gaat het me gemakkelijk af, ik kan mezelf voort motiveren en leren is voort leuk.

Het enige probleem is dat ik bedrijfskunde studeer. Ik heb voor mijn afstudeerstage op het MBO4 de laatste 3 maanden in Malta gewoond en ben hier begonnen met het lezen van Natuurkunde boeken in mijn vrije tijd. Dit heeft me sinds toen te pakken en niet meer losgelaten, ik heb cursussen gevolgd via online universiteiten zoals Princeton en Edinburgh (dit klinkt interessanter dan het is alleen je leert er enorm veel van) en heb hier ook (officiële) certificaten voor gehaald. Daarbij lees ik elke dag natuurkunde boeken en kan ik niet stoppen met leren over onderwerpen zoals bijvoorbeeld Kwantum Mechanica en Relativiteit. Dit is allemaal leuk en aardig alleen hier kom je in de ''echte wereld'' niet heel ver mee.

Toen ik dit jaar begon aan een studie bedrijfskunde nam ik aan dat deze interesse in de toekomst snel zou verdwijnen. Alleen dit is totaal niet het geval! Het enige wat ik op dit moment wil is zo snel mogelijk stoppen met bedrijfskunde en natuurkunde gaan studeren. Alleen dit is natuurlijk niet zo maar mogelijk.

Daarom haal ik naast mijn HBO in mijn vrije tijd (via de LOI) mijn VWO Natuurkunde & Wiskunde B, hierin doe ik eind dit jaar staatsexamen samen met alle regulieren scholen. Theoretisch heb ik dan alle benodigdheden om de overstap te maken. Ik ben al naar open dagen geweest en toelichtingsavonden over de studie Natuurkunde op WO niveau. Deze sprekers vertelde mij dat dit een prima weg is en dat ik theoretisch toelaatbaar ben. Na het lezen van meerdere forums ben ik echter op de hoogte dat dit in de praktijk toch wat anders gaat. Het is inderdaad mogelijk alleen volgens mij zijn universiteiten niet heel blij met HBOp studenten die een overstap willen maken.

Ik ben er ook van op de hoogte dat Natuurkunde een van de moeilijkste studies is die er zijn. Toch ben ik er echter vrij zeker van dat ik de studielast aan kan, mede door mijn enorme motivatie en interesse maar ook omdat ik zeker niet stom ben (daarbij ligt wiskunde me erg goed).

Mijn vragen zijn dus niet echt: Zou ik dit wel doen? Maar meer: Heeft iemand hier ervaring mee en hoe kan ik dit het beste aanpakken? Wat zijn de grootte verschillen? En zijn er mensen die dit hebben gedaan? Ik ben er namelijk vrij zeker van dat ik deze weg wil bewandelen.

Ook ben ik benieuwd naar jullie meningen en misschien wel ideeën.

Alvast Bedankt!

- Martijn

P.S. Ik wil geen HBO studie Natuurkunde doen omdat je alleen Technische natuurkunde op het HBO kan studeren, daarbij zoek ik qua niveau ook liever een universiteit dan een HBO.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
hbo, natuurkunde, universiteit

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
HBO eerst afmaken of met Propedeuse naar WO? Jeroen06 Opleiding kiezen en volgen 15 14 september 2016 14:53
Verschil MBO, HBO en WO LuckyBet Salaris 13 29 juli 2014 13:45
Studiekeuze, HBO deeltijd en doorstroom van HBO naar WO Floor Opleiding kiezen en volgen 5 29 juli 2011 22:24
Mbo > hbo Maatschappelijk Dienstverlening > wo Sociologie? xMK Opleiding kiezen en volgen 2 3 augustus 2010 22:59


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon