Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 februari 2016, 18:30
Jeaninuh Jeaninuh is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 februari 2016
Berichten: 1
Jeaninuh is on a distinguished road
Standaard Studie of tussenjaar?

Hallo iedereen,

Ik zit dit jaar in mijn examenjaar HAVO en dat betekent dat ook ik mijn studiekeuze moet maken. Het probleem is, ik weet niet wat ik moet kiezen.

Ik ben al naar aardig wat open dagen geweest (vooral Windesheim) en kom telkens terug met een keuze waarvan ik denk dat dat de juiste is, maar toch haak ik elke keer weer af.
Nu, bijvoorbeeld, ben ik geďnteresseerd in HBO-ICT. Maar ik blijf maar piekeren. Aan de ene kant denk ik dat het echt bij mij past, maar als ik er lang over nadenk, kijk ik er toch weer anders tegenaan.

Nu denk ik erover om een tussenjaar te doen om te werken bij bijvoorbeeld een bedrijfje. Het leek me dan ook wel leuk om in dat tussenjaar verschillende cursussen te volgen of misschien wel in het buitenland te gaan werken.
Maar, is dat wel zo slim? Is het geen verspilling van een jaar potentiële studie?

Het is vooral dat ik geen studie kan kiezen, omdat ik niet zo goed weet in welke branche ik mezelf mijn leven lang (of lange tijd) zie werken.

1. Ik vind het leuk om te plannen, te organiseren en de leiding te hebben (ook in groepjes ben ik altijd de leider).
2. Ik kan goed met computers overweg en heb mezelf de basis van HTML en CSS aangeleerd.
3. Ik vind theorie fijner dan praktijk (misschien is universiteit wat?)
4. Vakken die ik nu interessant vind en redelijk goed in ben: Nederlands, maatschappijwetenschappen, wiskunde, Engels (echt mijn favoriet, heb een talenknobbel) en geschiedenis.
5. Op school heb ik het vakkenpakket E&M met daarbij de taal Frans.

Valt hieruit op te maken wat bij mij zou passen? Heb ook al eindeloos veel studiekeuzetesten gemaakt, maar niks is echt blijven hangen. Ook een probleem: ik zie door de bomen het bos niet meer. Zoveel scholen, zoveel studies...

Alvast bedankt voor de hulp!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 februari 2016, 15:31
Online hulp's schermafbeelding
Online hulp Online hulp is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 27 juli 2015
Berichten: 65
Online hulp is on a distinguished road
Standaard

Zoek contact op met een aantal mensen die werken in de vakgebieden die jij interessant vindt. Nodig ze uit voor een kopje koffie/thee en stel al je vragen over het werkgebied. Wellicht dat je zelfs een dagje mee mag lopen.

Hopelijk helpt dit je wat om meer gevoel te krijgen voor het werkveld en of het je wat lijkt. Dat maakt het maken van een keuze ook een stuk makkelijker.
__________________
Online hulp voor studenten
Effectief studeren en Omgaan met faalangst
www.psychologenpraktijkboom.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 februari 2016, 01:19
RivierLied RivierLied is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 februari 2016
Berichten: 2
RivierLied is on a distinguished road
Standaard

Heb je overwogen om na havo verder te gaan voor een vwo-diploma? Dit zou betekenen dat je nog niet direct een keuze hoeft te maken voor een specifieke opleiding, maar dat je nog een tijdje breder georiënteerd bezig bent. Ook heb je dan meer tijd om te bepalen wat bij je past én na het vwo zou je dan door kunnen stromen naar een universiteit (omdat je aangeeft dat je theorie fijner vind?) Misschien kan je ook de open dagen van verschillende universiteiten bezoeken?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
hbo, studiekeuze, tussenjaar, universiteit

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Motivatiebrief studie aan ACTA. Graag commentaar! peshooe Sollicitatiebrief en cv 2 12 maart 2014 15:56
Stoppen met studie HBO Communicatie - of niet? Jans Opleiding kiezen en volgen 3 28 februari 2012 21:03
Stoppen met studie carlito Opleiding kiezen en volgen 16 27 september 2011 21:53
Stelling: Mijn universitaire studie staat slecht op mijn cv Severn Sollicitatiebrief en cv 2 15 november 2010 21:59
Studie fotografie? Fliegel Opleiding kiezen en volgen 6 15 september 2008 20:38


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon