Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 april 2010, 23:04
mikmak1 mikmak1 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 3 september 2008
Berichten: 3
mikmak1 is on a distinguished road
Standaard Rechten werknemer na overname

Mijn organisatie wordt deels gefinancierd door een investeringsmaatschappij. Omdat de verkoopresultaten tegen zijn gevallen heeft de investeringsmaatschappij besloten onze organisatie te verkopen. (we zijn maar met 15 man).
Inmiddels is mij duidelijk geworden dat er diverse partijen zijn die een bod doen of gaan doen. Voor zo ver mijn informatie gaat, zijn er in ieder geval een aantal bieders die ver uit de richting gevestigd zijn. Een aantal bieders willen het bedrijf zonder personeel hebben.
Omdat de investeringsmaatschappij uiteindelijk degene is die de beslissing maakt, zal diegene die het meest betaald de nieuwe eigenaar worden. Er is niet zoiets als een sociaal plan. De beslissing zal ongeveer binnen twee maanden genomen worden.

Ik heb een tijdelijk contract tot oktober. Ik weet dat ik hier niet sterk mee sta. Ik vraag me daarom af wat mijn rechten zijn. Stel dat we noodgedwongen naar groningen moeten verhuizen? Moet ik dat dan accepteren om tot oktober uitbetaald te krijgen? Of kan ik dat weigeren? En als ik weiger, maak ik dan nog wel kans op een uitkering? En kunnen ze op de een of andere manier mij eerder 'ontslaan' dan oktober?

Alvast hartelijk bedankt voor de info,

Groeten Simone
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 april 2010, 23:55
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: Rechten werknemer na overname

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mikmak1 Bekijk bericht
Stel dat we noodgedwongen naar groningen moeten verhuizen? Moet ik dat dan accepteren om tot oktober uitbetaald te krijgen?
Ja, de basisregel van het Nederlands arbeidsrecht is dat als de werkgever het bedrijf op zakelijke gronden verhuist, de werknemers mee moeten.

De werknemers moeten een redelijke reistijd voor woon-werkverkeer daarbij accepteren. Ik meen me te herinneren dat er jurisprudentie is dat een woon-werkreistijd tot anderhalf of zelfs twee uur (enkele reis!) als redelijk wordt gezien.

Het wordt misschien anders als de verhuizing geen redelijk zakelijk doel dient en alleen een constructie is om werknemers 'af te schudden'.

Citaat:
En kunnen ze op de een of andere manier mij eerder 'ontslaan' dan oktober?
Er kan altijd op bedrijfseconomische gronden ontslag worden aangevraagd bij het UWV of de kantonrechter, maar dat risico loopt iedereen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 april 2010, 11:37
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: Rechten werknemer na overname

Beste Simone,

Leg deze vraag anders voor aan het Werkplein (het CWI) en/of aan iemand van de vakbond, als je daar lid van bent.

Sterkte en succes met het vinden van een antwoord op je vragen.

Groeten van Hetty
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Nieuw forum: Je rechten als werknemer forumbeheerder Over Carrièretijger 0 1 april 2010 17:12
Hbo Rechten in deeltijd caroline Opleiding kiezen en volgen 40 7 februari 2010 01:55
Kiezen tussen twee banen - rechten en plichten ejdb Loopbaanvragen 2 7 november 2009 00:49
HBO Rechten, kans op een baan? Randy Opleiding kiezen en volgen 0 7 juli 2008 17:25
Van SPH naar Rechten Niet geregistreerd Opleiding kiezen en volgen 1 10 juni 2007 14:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon