Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 december 2006, 21:59
Sandy Sandy is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 december 2006
Berichten: 1
Sandy is on a distinguished road
Standaard Welke DTP-opleiding?

Hi,

Ik ben een beetje in dubio wat betreft een DTP opleiding versus een grafische opleiding. ik vind het aanbod in "Grafische" opleidingen best verwarrend. Momenteel ligt mijn interesse voornamelijk in Desktop Publishing... Beeldmontage, Fotobewerking, Opmaak en Lay Out vind ik geweldig om te doen. Ook wil ik leren werken met Indesign, Photoshop en Illustrator.

Mijn einddoel is freelance DTP'er, maar ik wil wel graag een erkend diploma, zodat ik eventueel ook in loondienst kan. Aangezien DTP en Grafisch (Media) vormgeven raakvlakken hebben en in elkaars verlengde liggen, vraag ik me af of ik niet beter een deeltijd MBO opleiding (grafische of media vormgeving) kan doen. Of is een goede (volledige) allround DTP opleiding voldoende. Het is wel zo, wil je als DTP'er mee kunnen praten in het grafische jargon, dan zal een uitgebreide opleiding toch noodzakelijk zijn. Je moet toch weten waar een Vormgever over praat of wat hij/zij bedoeld met iets. Je moet enige kennis hebben van Typografie etc.

Ik heb een opleiding gevonden die te combineren valt met mijn baan en kleine kinderen (die wel al op school zitten). En dat is de opleiding Media Vormgeven in Eindhoven. Is iemand bekend met deze opleiding?

Ik vraag me alleen af of deze opleiding ook alles biedt wat je bij een DTP opleiding ook krijgt.. is deze opleiding uitgebreider of is een aparte opleiding DTP toch nog noodzakelijk. Daarnaast start deze opleiding in september en ben ik dus een kwartaal te laat. Ik zit te denken wat ik in tussentijd kan doen als voorbereiding op die opleiding volgend jaar. Wat is nu een goede voorbereiding op Media vormgeven..? Cursussen gericht op een pakket, zoals: Indesign, Photoshop, Illustrator? .... of een korte cursus DTP? Het moet ook weer niet zo zijn dat ik dingen dubbel ga doen natuurlijk (het geld kan ik goed gebruiken) ..

Wat dat betreft vind ik het moeilijk keuzes maken om dat het allemaal zo op elkaar lijkt .. en ik heb geen idee of bovenstaande opleiding ook alles biedt wat een DTP opleiding biedt ... Ik vind digitaal vormgeven geweldig .. en heb zo'n zin om meer te leren ..

Mijn ervaring is minimaal te noemen, ik doe het één en ander op vrijwilligers basis. Nieuwsbrieven, lay out voor een website, flyers, uitnodigingen enz. Mijn interesse ligt dan ook echt in het digitale vormgeven, het klassieke vormgeven ligt mij denk ik totaal niet. Ik ben ook eigenlijk helemaal niet meer van deze tijd. Ik werk in een oude versie van Paint Shop Pro (versie 7) en frontpage. Zo wist ik bijvoorbeeld niet eens dat DTP al heel lang bestond en het bevat eigenlijk alles wat ik leuk vind om te doen. Ik ben alleen zo verarmd in kennis van programmatuur. Dus ik vind het ook heel leuk om een opleiding te doen puur voor mezelf.

Wat betreft puur een DTP opleiding, ik zie hierin alleen maar beknopte cursussen. Veel cursussen worden in 8 of 12 lessen geboden, dat is toch veel te kort om al die stof tot je te nemen. Op een grafische school doe je er al 4 jaar over ... Wat is nu een goede volledige allround DTP opleiding met erkend diploma?

Ik hoop dat ik hier wat wijzer wordt : ))
Groetjes Sandy ..
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 juli 2008, 12:40
Panzerfaust Panzerfaust is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 juli 2008
Berichten: 1
Panzerfaust is on a distinguished road
Standaard Re: DTP opleiding

Ik ben zelf een DTP'er Vormgever, en als je een MBO opleiding doet, dan is het meer de technische kant van DTP enzo en minder creativiteit dan bij HBO.
Kunstacademies is het andersom. Veel meer diepgang in creativiteit, minder techniek.

Succes
Met citaat reageren
  #3  
Oud 22 april 2010, 00:27
Kelvin Kelvin is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 april 2010
Berichten: 3
Kelvin is on a distinguished road
Standaard Re: Welke DTP-opleiding?

Ik heb een vraag aan de dtp'ers: Wat kan ik verwachten als ik een DTP opleiding ga volgen? en zou je het adviseren aan mensen om zo'n opleiding te gaan doen.
Want ik wil graag Grafisch Vormgeving doen en wil niet alleen techische kant doen maar ook creatief zijn en lekker tekenen. Ik wil van alles ontwerpen. Ik wil een ontwerper worden.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 22 april 2010, 11:37
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: Welke DTP-opleiding?

Beste Kelvin,

Heb je al geïnformeerd bij een opleidingsinstituut wat de vakken zijn en heb je al open dagen bezocht.

Tijdens de open dag kun je boeken bekijken, met studenten en docenten praten en de sfeer proeven.

Succes.

Groeten van Hetty
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #5  
Oud 28 april 2010, 22:36
Kelvin Kelvin is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 april 2010
Berichten: 3
Kelvin is on a distinguished road
Standaard Re: Welke DTP-opleiding?

jaa ik weet welke vakken je krijgt en heb ook al open dagen bezocht.
Maar ik vind het niet voldoende.
Verder heb ik ook nog gezien wat leerlingen maken en dat trok me wel aan.
En de leraar vertelde wel veel maar dat vond ik ook niet voldoende omdat er ook meerdere mensen stonden te wachten om vragen te stellen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 28 april 2010, 22:40
Kelvin Kelvin is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 april 2010
Berichten: 3
Kelvin is on a distinguished road
Standaard Re: Welke DTP-opleiding?

en nog iets ik zat te denken om langs stage bedrijven te gaan.
Om bij zo'n bedrijf meer te kunnen informeren en dat ik geinteresseerd ben.
En wil weten hoe het eraan toe gaat bij reclame bureau's, drukkerij of grote organisatie met een ontwerp DTP afdeling. En wat ik kan verwachten.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 30 april 2010, 06:24
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: Welke DTP-opleiding?

Goed plan. Heb je al bedrijven in gedachte en weet je al hoe je dat aan gaat pakken?
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
dtp-opleiding

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Welke opleiding ? 1911817 Opleiding kiezen en volgen 6 25 oktober 2009 02:10
Welke opleiding?? pedagogiek of P&O Lisa003 Opleiding kiezen en volgen 3 29 april 2009 11:42
welke opleiding sluit het beste aan?? toekomst Opleiding kiezen en volgen 9 28 januari 2009 18:54
Welke opleiding? jeroentje Opleiding kiezen en volgen 1 4 november 2008 23:17
Welke opleiding pas bij mijn functie nahpets Opleiding kiezen en volgen 8 6 oktober 2008 11:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon