Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 oktober 2013, 13:11
LuckyBet LuckyBet is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 januari 2010
Berichten: 199
LuckyBet is on a distinguished road
Standaard Laatste studiejaar en competenties

Hallo,

Mijn laatste studiejaar van mijn bedrijfskunde MER deeltijd opleiding is nu zo'n vijf weken geleden begonnen. Ik ben helemaal bij en hoef me dus niet te focussen op opdrachten of tentamens uit eerdere jaren.
Nu wordt er van ons verwacht dat we ons portfolio samenstellen voor de door ons te behalen competenties. De competenties die we nog niet hebben behaald, moeten we in onze afstudeeropdracht verwerken. Voor het portfolio en de assessments hebben we het gehele zevende semester.

Ik heb al een afstudeeropdracht op het oog en heb een eerste gesprek gehad met twee mensen van de afdeling waar het onderzoek zou moeten plaatsvinden. Deze mensen geven aan op mijn voorstel tot het onderzoek in te willen gaan. Wanneer ik daarvoor alle gegevens heb, ga ik een afstudeer verzoek schrijven en indienen op school. Het eerste gesprek dat ik heb gehad, was nog heel kort en oppervlakkig, dus op basis daarvan kan ik het verzoek bij lange na nog niet schrijven.

Ik zit nu alleen een beetje met die competenties. Ik heb nog nooit een assessment gedaan en ik weet niet hoe dat er aan toe zal gaan. Zo moeten we bijvoorbeeld een en ander afweten van een relationele database. Daarvoor hebben we enige tijd geleden een cursus gehad. Echter is mijn vaardigheid en kennis nu, enige tijd later, al weer roestig. Ik vraag me af of ik word geacht ter plekke een database op te zetten. Want dan mag ik eerst wel weer daarmee gaan oefenen...
Heeft iemand ervaringen en/of tips om met mij te delen?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 oktober 2013, 13:13
BobdeBouwer BobdeBouwer is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2012
Berichten: 26
BobdeBouwer is on a distinguished road
Standaard

Gewoon op de man af vragen wat die relationele database precies inhoudt. Vragen staat vrij .
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 oktober 2013, 13:34
LuckyBet LuckyBet is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 januari 2010
Berichten: 199
LuckyBet is on a distinguished road
Standaard

Maar tijdens een assessment ben ik de persoon die de antwoorden moet weten op dergelijke vragen. Ik moet bewijzen dat ik deze kennis en vaardigheden bezit met papieren "bewijzen", audio of film, maar tijdens een assessment zouden ze wel eens meer kunnen eisen dan alleen maar het overleggen van het document of de opname.
We hebben een forse lijst van competenties, maar een deel daarvan wil ik door middel van mijn afstuderen aan gaan voldoen. Echter bij de onderzoeksopdracht die ik op het oog heb, zal ik geen gebruik hoeven maken van statistiek of een relationele database, beiden competenties uit de lijst. We hebben daar eerder les in gehad en ook een opdracht uitgevoerd, maar zoals gezegd, enige tijd geleden en ik het is al weer deels weggezakt.
Moet ik dergelijke zaken allemaal opnieuw gaan bestuderen en mee oefenen?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 oktober 2013, 14:52
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Kun je dit niet beter een keer bespreken met je mentor/studiebegeleider van school? Dit is een heel logische vraag en je mag van school verwachten dat zij jou hier een goed antwoord op kunnen geven. Uiteindelijk is de school ook degene die moet beoordelen of je het diploma in ontvangst mag nemen. Je mag dan ook verwachten dat zij jou kunnen uitleggen wat er van jou wordt verlangd.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 12 oktober 2013, 16:57
LuckyBet LuckyBet is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 januari 2010
Berichten: 199
LuckyBet is on a distinguished road
Standaard

Ik zit inderdaad te denken of ik niet een gesprek aan moet gaan met de docent.
Momenteel komt er niets uit mijn handen i.v.m. de competenties. Ik heb geen inspiratie en ik zit er maar een beetje naar te staren. Bah, dat gedoe met de competenties bewijzen vind ik het lastigste van alles. Het liefst wil ik gewoon aan de gang met de afstudeeropdracht.. We hebben ook zo'n enorme waslijst aan competenties...
Om er maar een aantal te noemen:

schriftelijk formuleren en mondeling toelichten van advies
gespreksstijlen benoemen
demonstreren van een adviesgesprek, waarin de structuur en gespreksstijlen naar voren komen
opstellen van plannen waarin taken optimaal verdeeld zijn
opstellen van plannen waarin relevante informatie geordend is
opstellen van plannen waarin hoofd- en bijzaken onderscheiden zijn
benoemen van kwaliteitseisen van de uitvoering van het plan
vooronderzoek laten zien voor het plan van aanpak
formuleren van relevante vragen voor experts
expertise benutten en inzetten
relaties leggen tussen de tabellen (database) dat klantgegevens maar één maal worden vastgelegd
ontwerpen van formulieren zodat gegevens op eenvoudige wijze kunnen worden ingevoerd in de database
formuleren van het communicatiebeleid van een organisatie, bestaande uit het*vaststellen van de doelstellingen van communicatie aan de hand van de verschillende fasen van het aankoopproces.
formuleren van het communicatiebeleid van een organisatie, bestaande uit het beredeneren van de waarde van de verschillende componenten van de communicatiemix
beschrijven van middelen en randvoorwaarden om een project te kunnen uitvoeren
analyseren en vastleggen van de kritische succesfactoren en prestatie-indicatoren
uitvoeren project conform plan van aanpak
tussentijds evalueren van het project
eventueel aanpassen planning project
leveren van de gewenste producten aan de opdrachtgever
nemen van initiatieven
demonstreren inbreng projectoverleg en taakuitvoering
demonstreren van de rol van voorzitter, notulist, communicator, archivaris en deelnemer
demonstreren, begeleiden en sturen van groepsprocessen in de rol van projectleider
demonstreren proactieve houding
demonstreren succesvol en effectief problemen aan te gaan
taken evenwichtig verdelen en delegeren
vaststellen takenpakket van de teamleden en zo nodig bijsturen
gericht werken op win-win situatie
de voortgang bewaken van het proces zodat de resultaten binnen de gestelde termijn behaald worden en voldoen aan de kwaliteitseisen
kernachtig en samenhangend formuleren
een rapport opstellen conform de gestelde richtlijnen, geschreven in correct Nederlands
correcte inleiding en samenvatting kunnen schrijven
geven van onderbouwde adviezen, logisch voortkomend uit de conclusies
een hoofdstuk een correcte opbouw geven met duidelijke inleiding
demonstreren van effectief communiceren in het Nederlands en in het Engels (business English)
gebruiken en demonstreren van effectieve verbale en non-verbale communicatie afgestemd op de doelgroep
vertalen en/of parafraseren van Engelse terminologie zoals die wordt toegepast bij zakelijke communicatie
interventietechnieken toepassen en indien nodig extern hulp inroepen
de verschillende conflicthanteringstijlen benoemen en toepassen
ontwerpen van een vragenlijst in relatie tot probleemstelling, gericht op de structuur
presenteren van onderzoeksresultaten in tabellen en grafieken
berekenen centrum- en spreidingsmaten en normale verdeling
indexeren van gegevens
toepassen eenvoudige regressie en correlatie
demonstreren van zelfstandig verrichten van een onderzoek op het gebied van management, economie en recht
demonstreren van het formuleren van een probleemstelling, deelvragen en onderzoeksmethode in een praktijksituatie
modelmatig onderzoeken
onderscheid maken tussen relevante en minder relevante gegevens
vaststellen van de databronnen (“waar haal ik de informatie vandaan?”)
toepassen betrouwbaarheidsinterval
actie ondernemen t.b.v. de eigen competentie-ontwikkeling
op basis van behaalde studieresultaten de eigen studievoortgang bewaken en bijstellen
de eigen studieactiviteiten plannen, deze planning volgen en waar nodig bijsturen
op basis van te ontwikkelen competenties leerdoelen formuleren
de eigen persoonlijke kwaliteiten inzetten
leerstrategieën ontwikkelen om de eigen competentieontwikkeling te sturen en vaststellen of er sprake is van geschiktheid voor het beroepenveld
inzicht tonen in de eigen (studie)loopbaan
uitleggen wat eigen sterke en zwakke punten zijn
uitleggen wat eigen kansen en bedreigingen zijn
zich oriënteren op het vakgebied en de kennis hieruit toepassen voor de eigen ontwikkeling
Met citaat reageren
  #6  
Oud 13 oktober 2013, 14:42
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Om er maar een aantal te noemen:
Zijn er nog meer dan ?!
Het is niet raar dat je motivatie nu ver te zoeken is. Doordat je niet goed weet wat er van je verwacht wordt, zie je door de bomen het bos niet meer. Daarom is het heel verstandig om naar je docent te stappen en hem om verduidelijking te vragen. Ik weet zeker dat als je helderder hebt hoe je het precies moet aanpakken, je inspiratie echt weer terugkomt.

Succes!
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 13 oktober 2013, 14:54
LuckyBet LuckyBet is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 januari 2010
Berichten: 199
LuckyBet is on a distinguished road
Unhappy

Er zijn er nog meer ja !
Ik heb vanmorgen een email gestuurd aan de docent (coach). Ik heb erg veel aan mijn hoofd en kan het er echt niet bij hebben dat ik hier te lang en te veel (op niets af) mee zit te worstelen.
Vanmorgen heb ik er een aantal uitgewerkt waar ik wel uit kom, maar sommige daar heb ik geen enkele inspiratie bij. Ik wil naar school toe graag zelfstandig over komen, maar nu moet ik dat een keer los laten.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 13 oktober 2013, 15:04
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Goed zo! En niet te lang wachten op een reactie Alhoewel: in welke regio staat je school? Het is in sommige regio's nu herfstvakantie, daardoor kan het natuurlijk wel wat langer duren voordat je bericht krijgt.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 13 oktober 2013, 15:33
LuckyBet LuckyBet is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 januari 2010
Berichten: 199
LuckyBet is on a distinguished road
Standaard

De herfstvakantie in mijn regio begint op 19 oktober.
Hopelijk kan ik deze week nog terecht.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
EVC: hoe vertalen competenties zich in vrijstellingen doktergeit Je competenties ontwikkelen 1 21 december 2012 11:42
Competenties deeltijd hbo-opleiding ontwikkelen, die in mijn baan niet terugkomen LuckyBet Je competenties ontwikkelen 35 12 juni 2011 17:33
Niveau van competenties aangeven Lodewijk Sollicitatiebrief en cv 2 21 juli 2009 00:08
TIP: ontdek nu eens je echte competenties en authentieke zelf Makingsense Je competenties ontwikkelen 6 6 augustus 2008 12:45
Erkenning van eerder of elders Verworven Competenties (EVC's) mariekevanoosterhout Je competenties ontwikkelen 0 16 augustus 2006 17:34


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:47.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon