Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Prev Vorig bericht   Volgende bericht Next
  #1  
Oud 27 januari 2007, 17:19
Aardbei Aardbei is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 januari 2007
Berichten: 2
Aardbei is on a distinguished road
Standaard Te veel aan kennis, gebrek aan lef: eerste stapjes in arbeidsland

Ik weet goed hoe ik moet beginnen, dus... laat ik maar eerst wat vertellen over mijn studieverleden: na het behalen van mijn havo diploma, wilde ik verder studeren. Ik wist niet goed wat ik wilde, maar ik was altijd al een creatieveling. Uiteindelijk heb ik de (versnelde) opleiding Grafisch Vormgeven aan het grafisch lyceum gedaan (MBO), wat me erg goed beviel. Ik voelde me soms "schuldig" omdat ik tenslotte ook HBO had kunnen doen, maar ik voelde me wel erg op mijn plek. Sterker nog: ik had het zo naar mijn zin daar, dat ik besloot om nog een jaar te blijven. Met mijn nieuwe diploma kon ik namelijk het addendum jaar Multimedia Vormgeven gaan doen. Ik zou een volwaardig diploma krijgen, maar i.p.v. 4 (of 3 met havo) jaar, kon ik het in één jaar doen. Deze opleiding is zwaar (tempo ligt natuurlijk erg hoog), maar ik heb het nog steeds erg naar mijn zin. Ik volg thuis ook veel tutorials voor de programma's waarmee ik leer te werken, gewoon voor de lol. Ik denk dat ik dus wel de juiste richting heb gekozen.

Kennis heb ik dus wel, mede door die tutorials en zelf "rotzooien" ben ik erg handig geworden. Ook over solliciteren e.d. weet ik intussen aardig wat. ik ben zo iemand die werkelijk álles leest wat ze maar te pakken kan krijgen, van pakken wasmiddel tot artikelen op carrièretijger. Het is een tic van me

Echter, dat laatste heeft me nogal onzeker gemaakt. Vooral de assertiviteitscursus heeft me de stuipen op het lijf gejaagd. In mijn hoofd zijn alle werkgevers nu driekoppige monsters met slagtanden die je aanvallen met onbetaald overwerk, rotklusjes, oneerlijke contracten, RSI en ga zo maar door. Ik ben van nature een piekeraar en door al die dingen te lezen heb ik me misschien een beetje té goed voorbereid. Ik studeer eind april/begin mei af en dan moet ik op zoek naar mijn eerste baan. Ik ben al een beetje aan het kijken naar vacatures, maar mijn bekruipt steeds het gevoel alsof ik me een weg probeer te banen door een mijnenveld.

Mijn stage ervaringen hebben ook niet echt geholpen. Mijn eerste stage was bij een drukkerij/vormgevers bedrijf. Ik ben er maar eiets van twee weken gebleven want het was een nachtmerrie. Rotklusjes, geen rookvrije werkplek (wetten? welke wetten?) en sexuele opmerkingen waar ik me gewoon echt ongemakkelijk bij voelde. Mijn stagebegeleider op school heeft me daar weggehaalt en besloten dat het misschien beter was als ik iets rustigers ging doen. Ergens vond ik dat vreemd: het was toch niet mijn schuld dat het fout was gegaan? Aan de andere kant, ik was zelfs bereid om bollen te gaan pellen met mijn tenen, als ik dáár maar weg kon!

Uiteindelijk kreeg ik een nieuwe stageplaats toegewezen bij een overheidsinstelling. Het was eigenlijk beneden mijn niveau (DTP i.p.v. vormgeven), maar ik had het wel naar mijn zin. De huisstijl stond al vast, maar soms kreeg ik van mijn sympatieke baas toch wat vormgeef werk, zoals bijvoorbeeld menukaarten voor de kantine. Na mijn avontuur bij die drukkerij was dit een verademing en ik heb er zes hele fijne maanden gehad. Het enige robleem was, dat het toch ambtenaren werk was, dus ik had nog steeds geen ervaring in het (van wat ik heb gehoort veel drukkere) bedrijfsleven.

Het volgende jaar moest ik een tweede stage doen, weer van een half jaar. Helaas lag het werk niet voor het oprapen en belande ik in een soort intern bedrijfje van mijn school. Dit was achteraf gezien een ramp. Goed, ik had niet veel keus (studievertraging en alles), maar het was vrij nutteloos. Een foldertje voor de mediatheek hier, een postertje voor de open dag daar, een ontwerpje voor de schoolkrant en dan met de andere studenten MSN-en, darten of ons bekwamen in de kunst van Dungeons and Dragons. Ik heb me even verzet tegen die verleiding: ik ben een vreselijke tuthola en wilde koste wat het kost iets nuttigs doen. Ik volgde dus als ik niets te doen had (wat dus de regel was) tutorials, tutorials en nog meer tutorials. Op een gegeven moment kwam dit me toch echt de keel uit (ik was gewoon misselijk van verveling) en heb ik mijn schouders maar opgehaalt ("*zucht* oké, jullie winnen") en verder de tijd gedood met tekenen, muziek en oefenen voor het wekelijks kampioenschap bureaustoelracen.

Na deze stage (die aan het begin van het jaar was) moest ik beginnen aan een eindproject. Toen ik daarmee bezig was, kwam mijn motivatie gelukkig weer terug en slaagde ik. Ik kon dus het addendumjaar gaan doen, maar had eerst zomervakantie. Ik was kapot en heb dus niet gewerkt.

Nu is het dus bijna zover: ik moet een baan gaan zoeken, maar ik heb geen ervaring in het bedrijfsleven! Het meest nuttige was nog mijn ambtenaren stage, maar dat schijnt lang niet zo zwaar te zijn als een "normale" baan. Ik heb ook geen idee hoe het er daarbuiten uitziet. Wat is de norm qua werkdruk? opdrachten? Overwerk? Wat is het verschil tussen DTP-er, creatief DTP-er of vormgever (alle vacatures lijken op elkaar)? Als ik klaar ben met een opdracht, moet ik dan wachten of als een schoolmeisje mijn vinger opsteken? Wat *is* een 9-tot-5 mentaliteit eigenlijk? Wat moet ik eigenlijk wel kunnen en wat kan ik gerust vragen? Wanneer wordt je geacht de namen van je collegas te kennen? Hoort een offset printer zo vreemd te ruiken?

Ik ben vreselijk onzeker en het zweet breekt me uit bij de gedachte aan een baan. Solliciteren lijkt me vreemd genoeg juist leuk, het is het werk zelf waar ik me zorgen om maak. Ik heb op zich wel zelfvertrouwen, maar als ik ergens niet tegen kan, is het wel niet te weten waar ik aan toe ben, wat nu dus het geval is. Ik heb heel erg behoefte aan duidelijkheid en vertik het om van de duikplak te springen tot ik op de milimeter nauwkeurig weet hoe diep het zwembad is.

Zijn er hier DTP-ers/Vormgevers (grafisch of multimedia) die ervaringen willen delen? Of heeft er nog iemand tips hoe ik in hemelsnaam mijn eerste werkweek overleef zonder over te komen als een dom gansje?
Met citaat reageren
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon