Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 30 november 2015, 01:37
EMG EMG is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 februari 2014
Berichten: 7
EMG is on a distinguished road
Standaard Nieuwe baan afblazen...

Goedenavond
Ik zit met het volgende probleem:

Bij mijn huidige werkgever krijg ik geen vast contract wegens bezuinigingen, dit heb ik een maand geleden te horen gekregen...
Omdat dit koud uit de lucht kwam vallen (functioneerde altijd goed) ben ik in een soort vechtlust als een gek op zoek gegaan naar een andere baan. Deze heb ik via een detacheringsbureau gevonden en hier zou ik in januari beginnen.
Eind goed al goed zou je denken, maar hier zit het probleem:

Ik ben dit jaar vader geworden van een tweeling, deze brengen we naar een gastouder omdat mijn vrouw ook werkt. Bij mijn oude werkgever moest ik om 7:00 beginnen, en mocht ik ze om half 7 brengen, maar de nieuwe werkgever wil dat ik om 5:45 aanwezig ben... mijn vrouw heeft een andere locatie moeten accepteren op haar werk waar ze om 6 uur met de trein moet.

Hierdoor kunnen wij geen opvang vinden die zo vroeg open is, en zouden ze door de lange werkdagen 30 uur opvang per week nodig hebben. Dit is eigenlijk te duur, en teveel uren voor de kinderen..

Nou zie ik eigenlijk geen andere optie om van de nieuwe baan af te zien (ik heb het contract nog niet ondertekend) en mijn WW aan te vragen terwijl ik op zoek ga naar een passendere functie of tot ik over een half jaar weer bij mijn oude werknemer kan starten. Maar ik vraag mij af of ik het nou nog kan afblazen zonder concequenties.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 december 2015, 13:52
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Je hebt nog niets getekend en bent dus ook niets verplicht. Voor de WW zal dit ook geen problemen geven, ik zou het echter zelf alleen niet melden bij het uwv dat je een recent aanbod hebt afgeblazen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 december 2015, 20:07
René's schermafbeelding
René René is nu online
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door shjim88 Bekijk bericht
Je hebt nog niets getekend en bent dus ook niets verplicht.
Daar valt over te twisten, want misschien is er wel een mondelinge arbeidsovereenkomst.

Ik zou het afblazen van de nieuwe baan niet op schrift doen (brief, e-mail), maar aan de telefoon. En vervolgens geen brieven/e-mails van de nieuwe werkgever meer beantwoorden.

Als er ooit ergens een document zou opduiken waaruit blijkt dat je werkloos bent door eigen schuld, dan kan dat je uitkering in gevaar brengen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 5 december 2015, 18:31
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door René Bekijk bericht
Daar valt over te twisten, want misschien is er wel een mondelinge arbeidsovereenkomst.
Ja oke dat kan, maar dat zie ik niet terug in het verhaal van de topicstarter, bovendien hoe ga je zoiets bewijzen als het eventueel op een geding mocht komen? Een mondelinge afspraak is een afspraak maar het is altijd "minder waard" als een afspraak vastgelegd op papier.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 6 januari 2016, 22:03
rolandg rolandg is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 juli 2015
Berichten: 7
rolandg is on a distinguished road
Standaard

Het ligt niet voor de hand dat de 'nieuwe' werkgever een zaak start omdat je er vanaf ziet. Wellicht zijn ze teleurgesteld, maar meer dan dat is echt niet te verwachten. Neemt niet weg dat ik wel eens ben dat niet handig is om hierover op schrift te communiceren en telefoon wellicht de voorkeur verdient.

Overigens: De meeste (eerste) arbeidsovereenkomsten omvatten vaak een proeftijd. Die zou je dit recht om het niet door te laten gaan ook gegeven hebben.

Wat UWV/WW betreft verwacht ik ook niet veel problemen. Het aanbod blijkt helaas toch niet passend, dus als ze er al achter komen dan zou dit niet direct een groot probleem moeten zijn. Ook op dit punt geldt echter, net als door anderen genoemd: Het is niet nodig dit zelf ter sprake te brengen en dan is het waarschijnlijk ook helemaal geen onderwerp dat aan de orde komt.
__________________
Informatie over ontslag met wederzijds goedvinden - https://vaststellingsovereenkomst.info
Informatie over reorganisatie en sociaal plan - www.mijnsociaalplan.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Nieuwe baan valt erg tegen, wat nu? Evi Loopbaanvragen 20 10 maart 2016 01:54
Ervaringen gevraagd bij twijfel nieuwe baan annabeau Loopbaanvragen 1 26 januari 2015 11:58
Ongelukkig door nieuwe baan selena24 Loopbaanvragen 3 16 oktober 2010 02:13
Morgen starten met nieuwe baan, nog geen definitief contract ontvangen jinthie Je rechten en plichten als werknemer 5 6 november 2009 12:17
Te oud voor een nieuwe baan? Nicole Sollicitatiebrief en cv 7 10 juli 2007 20:30


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon