Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 februari 2014, 17:04
beregoed beregoed is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 februari 2014
Berichten: 2
beregoed is on a distinguished road
Standaard Mijn CV en sollicitatiebrief voor een hotel

Dames en heren,

Ik heb er de hele middag aan gezeten en ik zou het zeer op prijs stellen als jullie mijn CV en sollicitatiebrief willen bekijken en hierop feedback wil geven.

Met vriendelijke groet,


Beer Zoomers
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: pdf Curriculum Vitae carrieretijger.pdf‎ (120,0 KB, 541x gelezen)
Bestandstype: pdf Solicitatie Pulitzer Hotel carrieretijger.pdf‎ (119,4 KB, 701x gelezen)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 februari 2014, 20:40
purples purples is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 november 2013
Berichten: 12
purples is on a distinguished road
Standaard

Beste beregoed,

Je CV en je sollicitatiebrief ogen netjes, maar ik zie wel een paar (taal)foutjes.

Je schrijft bij persoonsomschrijving (ik zou dit woord veranderen in profiel) het volgende:

"Ook is het mijn streven om een zo’n goed mogelijk resultaat te behalen."
Mijn streven is om een zo goed mogelijk resultaat te behalen.

"Nederlands: moedertaal
Engels: goed
Spaans: Beginner, wel kan ik een gast in het Spaans inchecken"

Bij het vermelden van talen op je cv kun je het beste de volgende niveaus gebruiken: moedertaal, zeer goed, goed, basiskennis, of enige kennis.

Jij hebt dus basiskennis van Spaans. Ik zou dit als volgt in je cv zetten

Spaans: basiskennis (Bijv. ik kan een gast in het Spaans inchecken)

Wat je brief betreft... Ik zou het hotel opbellen en vragen aan wie je de brief kunt richten. Je schrijft veel passieve zinnen, maak de zinnen actief. Ik zal zo een voorbeeld gebruiken. En maak gebruik van de AIDA-methode:http://www.carrieretijger.nl/carrier...ezelf-verkopen


Persoonlijke informatie NVT

Hotel Pulitzer
Prinsengracht 315-331
1016 GZ Amsterdam

Amsterdam, 10 februari 2014

Betreft: sollicitatie stageplek medewerker front office


Geachte heer/mevrouw,

Voor mijn opleiding ben ik een stage aan het zoeken voor 10 weken als front office medewerker. De stage zou plaatsvinden van 14 april tot 9 juni. Recentelijk heeft uw HR afdeling een interessante presentatie gegeven op mijn school over de werkzaamheden op die afdeling. Ik was al bekend met het Pulitzer hotel omdat ik in de buurt woon en er vaak langs kom. Tijdens de presentatie ben ik meer te weten gekomen over uw hotel en werd ik geënthousiasmeerd om bij jullie te gaan solliciteren. (1)

Jouw eerste zin is dus passief, je kunt het actief maken door alleen het werkwoord zoeken te gebruiken: Voor mijn opleiding zoek ik een stage voor de functie front office medewerker voor de periode 14 april tot 9 juni.
Overigens zou ik deze zin niet als openingszin gebruiken, want je eerste zin moet aandacht trekken. Wellicht kun je beginnen over je enthousiasme die je voelde na de presentatie van de HR medewerkers van het hotel.
Maak dus duidelijk waarom je deze brief schrijft en waarom je de stageplek bij Pulitzer hotel zoekt.


Momenteel studeer ik aan de MBO-plus hotelschool van het ROC van Amsterdam. Ik volg een tweejarige fast-track opleiding die mij voorbereid op studeren aan de hogere hotelschool. Toen ik voor Canal Company werkte, had ik veel interactie met toeristen. Ik had hier altijd veel plezier in en kreeg vaak het gevoel dat mijn hulp ook erg werd gewaardeerd. Ik heb hier veel geleerd over het communiceren met gasten. Ook leerde ik service verlenen aan gasten. Tijdens mijn afwasbaantje heb ik geleerd om georganiseerd te werken, op deze manier werk je namelijk het efficiëntst.Een oud klasgenoot van mij, die dezelfde opleiding doet als ik, werkt als F&B medewerker bij Pulitzer. Van hem hoor ik zeer positieve verhalen over zowel het hotel als jullie personeelsbeleid. Wat mij heel erg aanspreekt aan het Pulitzer hotel is het historische aspect ervan (wat precies?) en dat het streeft naar het verlenen van zeer goede service. Ik wil heel graag meer leren over werken in een hotel en ik ben ervan overtuigd dat het Pulitzer hotel hiervoor een goede atmosfeer is gecreëerd. (2)

Tweede, derde en vierde alinea van jouw brief kun je beter samenvoegen en antwoord geven op de vragen:wat heb jij Pulitzer hotel te bieden en wat kunnen zij voor jou betekenen? Deze vragen beantwoord je wel, maar probeer het korter en bondiger op te schrijven. Ik heb het een en andere aangepast, maar niet alles.

Ik zou graag de kans willen om met u te praten over mijn sollicitatie om mijzelf toe te lichten. Voor meer details over mij wil ik u verwijzen naar mijn CV. Ik kijk uit naar uw antwoord.
Met vriendelijke groet,
(3)

Dit komt een beetje smekend over. Zie de voorbeelden hieronder:

Vanzelfsprekend ben ik bereid om mijn motivatie in een gesprek toe te lichten.

Gezien mijn werkervaring denk ik de juiste persoon voor de functie te zijn. Ik word dan ook graag uitgenodigd voor een gesprek.

Ik zie uw reactie graag tegemoet.

Deze brief is slechts een eerste aanzet. Ik zou het prettig vinden deze sollicitatie voort te zetten in een persoonlijk gesprek.

Met plezier geef ik in een mondeling gesprek een toelichting op mijn sollicitatie.

Graag zou ik mijn sollicitatie in een persoonlijk gesprek willen toelichten.

Graag zou ik uitgenodigd willen worden voor een kennismakingsgesprek, zodat ik mijn motivatie mondeling kan toelichten.

U zult begrijpen dat het onmogelijk is om alle informatie in een brief te verwerken. Ik zie dan ook uit naar een persoonlijk gesprek.

Bron:http://www.nationalevacaturebank.nl/...de-zinnen.html

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, succes met solliciteren!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 februari 2014, 23:31
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard dankje

heel erg bedankt voor je zeer waardevolle feedback. hier heb ik heel veel aan en ik ga mn cv en brief aanpassen. Dankjewel
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 februari 2014, 15:30
IJskonijn IJskonijn is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 februari 2014
Berichten: 12
IJskonijn is on a distinguished road
Standaard

Ik kijk even vooral naar je CV aangezien purples je brief al grondig behandeld heeft:

- Volgens mij is het ongebruikelijk om referenties rechtstreeks op je CV te zetten, tenzij de vacature daar expliciet om vraagt. Nog wel even het vanzelfsprekende checken: Heb je die personen gevraagd of ze als referentie willen optreden?

- Bij HAVO zou ik je eindexamenvakken zetten, of tenminste je profiel. Dit geeft al een beetje aan wat voor soort persoon je bent.

- Werkervaring en opleidingen kan je beter omdraaien. Voor de functie van stagair bij een hotel is je huidige opleiding (hotelschool) belangrijker dan je werkervaring als afwasser.

- Heb je extra activiteiten gedaan op de middelbare school, of doe je zoiets nu? Dan kan je die er ook prima bij zetten!

- Kijk even naar de lay-out van je CV wanneer je persoonlijke info erbij staat. Nu staat het kopje hobbies helemaal alleen op een tweede pagina, en dat oogt een beetje slordig. Als je het op een enkele pagina wilt houden, kan je misschien de beschrijvingen bij werkervaring wat inkorten.

- Bij hobbies en interesses kan je Reizen en Varen misschien wat uitbereiden (Eventuele voorbeeldpuntjes: Welk werelddeel reis je graag heen? Doe je aan zeilen of vaar je liever met een motorboot? Liever in de amsterdamse grachten, of kunnen we je elk weekend op de Friese meren aantreffen?)

- Wat ik persoonlijk fijn vind (maar is niet bijzonder belangrijk) is om in de footer van m'n CV paginanummering en datering te zetten. In mijn CV staat bijvoorbeeld gecentreerd "februari 2014" en rechts uitgelijnd "1/2" (en uiteraard "2/2" op de tweede pagina). Daarmee is namelijk direct duidelijk dat je CV recent is, en dat het ding een behapbare lengte heeft)

Ik vind je CV wel mooi overzichtelijk. Alle onderdelen zijn netjes van elkaar gescheiden, en makkelijk te vinden.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 15 februari 2014, 14:28
beregoed beregoed is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 februari 2014
Berichten: 2
beregoed is on a distinguished road
Standaard nog een vraagje

deze feedback is heel waardevol, dankjewel
Ik heb nog een vraagje: Voor mijn eindexamens heb ik 5 zevens gehaald en 2 achten. Is het waardevol om mijn cijferlijst en/of diploma als bijlage bij mijn CV bij te voegen of is dit heel ongebruikelijk?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 15 februari 2014, 14:35
IJskonijn IJskonijn is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 februari 2014
Berichten: 12
IJskonijn is on a distinguished road
Standaard

Ik heb er zelf weinig ervaring mee, omdat ik ook kort geleden pas mijn opleiding heb afgemaakt. Maar van wat ik tot nu toe weet, zie en hoor, is het op je cv zetten van cijfers niet de standaard (tenzij je een kwalificatie als cum laude ofzo hebt behaald, maar dat bestaat volgens mij voor middelbare school niet).

Persoonlijk heb ik een aparte cijferlijst (in dezelfde stijl als mijn cv) die ik naar bedrijven sturen mochten ze daar om vragen. Tot nu toe heeft niemand erom gevraagd.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 17 februari 2014, 22:00
331750 331750 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 februari 2014
Berichten: 7
331750 is on a distinguished road
Standaard

Beste Beregoed,

Je sollicitatiebrief en cv zijn er super netjes en geordend uit.
Doordat Purples de brief al uitgebreid behandeld heeft, heb ik hier verder weinig aan toe te voegen.

Ik vroeg me wel af of de referenties die in het cv beschreven staan normaal gesproken niet onder een apart kopje horen te staan. Hierbij worden dan telefoonnummer etc vermeld, zodat het bedrijf waarbij je solliciteert contact kan opnemen met deze personen. (wel eerst even toestemming vragen aan of deze personen in de referenties opgenomen mogen worden).

Verder vind ik het kopje met persoonsomschrijving heel mooi, maar misschien kun je dit beter vermelden als competenties. de omschrijving is meer iets voor in een sollicitatiebrief.

Wat betreft de cijferlijst, zou ik niet meesturen met je cv. Deze kun je eventueel wel samen met diploma's e.d. meenemen naar het gesprek.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sollicitatiebrief, CV. Afstudeerder IT. Alan0z Sollicitatiebrief en cv 3 19 december 2012 20:50
Graag jullie reactie op mijn net even anders dan anders sollicitatiebrief en cv vertegenwoordiger Sollicitatiebrief en cv 6 2 juli 2012 18:37
Sollicitatiebrief en cv voor leer-werkplek Verzorgende IG niveau 3 Mariska22 Sollicitatiebrief en cv 12 9 februari 2011 21:26
Mijn sollicitatiebrief en cv Thijs1986 Sollicitatiebrief en cv 1 15 oktober 2010 00:28
Sollicitatiebrief en cv Persoonlijke begeleider B thuiszorg Dana Sollicitatiebrief en cv 1 4 januari 2007 15:11


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon