Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 februari 2014, 13:30
Maison Maison is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 februari 2014
Berichten: 3
Maison is on a distinguished road
Standaard Ziekte vermelden in motivatiebrief?

Hallo allemaal,

ik zou graag jullie advies willen vragen. Een week na mijn afstuderen bleek ik ernstig ziek te zijn (kanker). De chemotherapie en herstelperiode namen geheel 2012 en 2013 in beslag. Intussen ben ik hersteld en over een paar maanden word ik officieel door de dokter 'ontslagen' m.a.w geen controles meer. Op mijn CV staat een afgeronde universitaire studie (cum laude), stages en semester in het buitenland en de nodige werkervaring. Ik mik hoog en ga o.a. solliciteren voor traineeships bij grote multinationals. Echter vanwege mijn ziekte is mijn CV na december 2012 compleet leeg. Dit gaat natuurlijk opvallen. Ik wil voorkomen dat ik de eerste selectieronde niet doorkom vanwege deze reden en daarom is mijn vraag: is het een goed idee mijn ziekte te vermelden in mijn motivatiebrief? Of is het beter om te wachten en het alleen te vermelden indien er na gevraagd wordt (bijvoorbeeld in een sollicitatiegesprek)? Of anders gezegd: kan het kwaad de ziekte te vermelden in een motivatiebrief?

Alvast bedankt voor jullie advies!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 februari 2014, 13:50
macc macc is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 januari 2014
Berichten: 6
macc is on a distinguished road
Standaard

Ik zou het wel vermelden. Zij mogen jou absoluut niet benadelen door je ziekte.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 februari 2014, 16:31
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Heftig als je een week na je afstuderen te horen krijgt dat je kanker hebt en je toekomst er ineens heel anders uitziet. Maar fijn om te horen dat je weer helemaal hersteld bent! Ik begrijp je twijfels over het vermelden van je ziekte, maar hoe wil je het (enorme) gat in je cv dan verklaren? WerkZoekend stelde deze week een soortgelijke vraag in het forum. En wat ik hem adviseerde, raad ik jou ook aan: focus je op de positieve zaken die jouw ziekteproces met zich heeft meegebracht en breng die voor het voetlicht. Mijn ervaring is dat mensen die ergens voor hebben moeten knokken veel zelfkennis en doorzettingsvermogen hebben en dat werkgevers deze eigenschappen doorgaans erg waarderen.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 21 februari 2014, 10:06
Maison Maison is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 februari 2014
Berichten: 3
Maison is on a distinguished road
Standaard

Mariekevanoosterhout > Dank je voor je reactie. Ik denk zeker dat de ziekte tot uit positiefs is om te buigen in een motivatiebrief en/of sollicitatiegesprek. Echter, als ik het meteen vermeldt tijdens mijn schriftelijke sollicitatie, schrikt dat werkgevers dan niet af? Ze zouden de angst kunnen hebben dat de ziekte 'terugkomt' (in mijn geval is deze angst overigens ongegrond).
Met citaat reageren
  #5  
Oud 22 februari 2014, 11:00
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Maar als je het niet vermeldt in je brief, hoe wil je dan verklaren waarom je na je studie geen werkervaring hebt opgebouwd? Je hebt gelijk, je ziekte(verleden) kan werkgevers afschrikken. Daarom is het ook zo belangrijk dat je in de schoenen van de brieflezer gaat staat en de bezwaren of vraagtekens die hij kan hebben wegneemt. En zelfs al verkoop je jezelf nog zo goed, dan nog zullen er werkgevers zijn die alsnog liever voor een ander kiezen. Maar soit. Wil jij voor zo'n werkgever werken? Het zegt ook iets over de manier waarop iemand mensen selecteert. Het kan overigens ook de andere kant op werken. Je kunt ook een selecteur treffen die jou juist door jouw ziekteverleden een kans wil geven, omdat hij erg empathisch is of uit eigen ervaring weet hoe het is om ziek te zijn geweest.
Overigens raad ik je ook aan om te gaan netwerken en niet al je pijlen te richten op het schrijven van brieven. Ga gesprekken aan met mensen die een baan hebben die jou aanspreekt of bij een bedrijf werken dat jou interessant lijkt. Ze leren jou dan beter kennen dat wanneer ze enkel jou brief lezen.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 24 februari 2014, 13:05
Maison Maison is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 februari 2014
Berichten: 3
Maison is on a distinguished road
Standaard

Dank Marieke voor je advies!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Motivatiebrief Operator (BBL) ikwilleren Sollicitatiebrief en cv 4 11 maart 2013 11:18
Dezelfde motivatiebrief gebruiken of toch maar niet? Anissa Sollicitatiebrief en cv 1 2 september 2011 09:39
Motivatiebrief leerkracht... Testardo Sollicitatiebrief en cv 2 12 november 2010 16:40
Motivatiebrief voor opleidingsplaats anesthesiemedewerker vrouw28 Sollicitatiebrief en cv 1 26 maart 2010 17:23
Einde contract op CV vermelden? Marieke J Alle andere carrièreonderwerpen 2 16 januari 2010 17:05


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon