Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 september 2015, 21:16
questionmark questionmark is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 september 2015
Berichten: 1
questionmark is on a distinguished road
Standaard Kan een bedrijf me dwingen om een werkcontract aanbod te ondertekenen?

Allereerst sorry voor mijn slecht Nederlands, het is niet mijn moedertaal.
Mijn vriend heeft het volgende dilemma: Een bedrijf A wil hem een ​​arbeidsovereenkomst sturen, maar alleen als hij belooft dat hij zeker zal ondertekenen.
De basisvoorwaarden, zoals salaris en vakantiedagen, zijn reeds via telefoon overeengekomen. Hij moet binnen een dag ja of nee zeggen (ze zijn niet bereid om ook maar één dag langer te wachten), alleen dan sturen zij het contract. Anders zullen zij morgen iemand anders een aanbod sturen.
Hij wacht nog steeds op het antwoord van een andere bedrijf B waar hij veel liever zou werken. Deze antwoord van bedrijf B wordt verwacht binnen enkele dagen.
Kan hij vragen om het contract van bedrijf A te ontvangen, maar niet ondertekenen? Of moet hij wel ondertekenen, nadat hij zei dat hij wil het ontvangen? Kan hij dan juridische problemen krijgen?

Update: Mijn vriend heeft even gezegt dat begrijf A wil dat hij in een email schrijft dat hij de contract zal ondertekenen.

Laatst gewijzigd door questionmark; 2 september 2015 om 21:26 Reden: nieuwe info
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 september 2015, 12:01
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door questionmark Bekijk bericht
Een bedrijf A wil hem een ​​arbeidsovereenkomst sturen, maar alleen als hij belooft dat hij zeker zal ondertekenen.
Dat slaat natuurlijk nergens op. Je mag altijd eerst lezen wat erin staat en bent vrij om het al dan niet te ondertekenen.

Maar een werkgever kan wel een termijn verbinden aan een aanbod, daarna vervalt het. Ik weet niet of daar regels voor zijn, maar een paar dagen lijkt me wel het minimum.

Citaat:
De basisvoorwaarden, zoals salaris en vakantiedagen, zijn reeds via telefoon overeengekomen.
Het zou kunnen dat dan al mondeling een arbeidsovereenkomst is aangegaan.

Citaat:
Kan hij dan juridische problemen krijgen?
Hij zou juridische problemen kunnen krijgen als hij mondeling een arbeidsovereenkomst is aangegaan, dat door de werkgever correct op papier wordt gezet en hij vervolgens de overeenkomst niet naleeft (niet komt werken).

Citaat:
Mijn vriend heeft even gezegd dat begrijf A wil dat hij in een email schrijft dat hij de contract zal ondertekenen.
Als dat contract niet als bijlage bij de mail zat, dan slaat dat nergens op. Je kunt niet beloven iets te ondertekenen als je nog niet weet wat erin staat.

Deze werkgever gedraagt zich erg raar. Laat je niet gek maken. Wacht op het contract, check dat de werkgever het ondertekend heeft, lees wat erin staat en beslis zelf of je het al dan niet wil ondertekenen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 5 oktober 2015, 18:39
MaryG MaryG is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 oktober 2015
Berichten: 4
MaryG is on a distinguished road
Standaard

Helemaal eens met René. Je kunt niet op voorhand toezeggen dat je iets tekent waar je de inhoud niet van kent. Je hebt bovendien recht op een schriftelijke arbeidsovereenkomst conform de wet, dus een weigering (onder voorwaarden) om dat te verschaffen mag niet.

Overigens als er een proeftijd in het contract zit kan daarbinnen zonder risico even aangekeken worden of het andere werk van de grond komt en beter is.
__________________
Ontslag op staande voet - juridische hulp voor werknemers
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 oktober 2015, 07:09
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Je kan natuurlijk ook gewoon bij bedrijf A gaan werken en zodra bedrijf B met iets leukers komt weggaan. Je hebt zowiezo proeftijd en daarin mag je altijd en ieder moment weggaan bij een bedrijf.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Trek de aandacht met een creatieve openingszin René Sollicitatiebrief en cv 56 16 december 2014 11:46
Mag als fan van een bedrijf, niet in dat bedrijf werken. Kevin Je rechten en plichten als werknemer 3 20 april 2013 14:54
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 20:52
Kan iemand een blik op mijn CV en open sollicitatie werpen... Martijn1982 Loopbaanvragen 5 27 september 2009 02:10
Sollicitatiebrief die me een baan opleverde Joke Sollicitatiebrief en cv 7 13 september 2008 15:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:39.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon