Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 oktober 2010, 12:57
spacecowboy spacecowboy is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 oktober 2010
Berichten: 8
spacecowboy is on a distinguished road
Standaard Ontslag dreigt, wordt aansprakelijk gesteld door werkgever

Beste

Nu is er voor mij ontslag aangevragd op economische gronden en dat wordt bijna zeker afgewezen. Ik zit nu in de ziektewet. Alleen kreeg ik nu een aangetkende brief van mij werkgever dat ik me negatief uitlaat naar derden en de concurrentie over het bedrijf waar ik werk. Het zou de goede naam van het bedrijf schaden en in een kwaad daglicht stellen. Ik schijn daarmee het goed werknemersschap te overtreden artikel 7:611 BW. Door deze handelwijze zou ik het bedrijf schade berokkenen. Hiervoor stellen ze me nu aansprakelijk. Het betreft de reeds geleden schade alsook de nog te lijden schade.
Nu heb ik niet eens met de concurrent gesproken en me ook niet negatief uitgelaten over het bedrijf. Is dit nu één of ander iets om een dossier op te bouwen/ Wat zijn de do's en don'ts?
Iemand hier ervaring mee?
Ze weten nu blijkbaar dat ontslag op economische gronden niet gaat lukken. Tevens kan ik fraude aantonen, wel of niet doen?

Zeer bedankt alvast

Spacecowboy
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 oktober 2010, 13:47
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spacecowboy Bekijk bericht
Nu heb ik niet eens met de concurrent gesproken en me ook niet negatief uitgelaten over het bedrijf. Is dit nu één of ander iets om een dossier op te bouwen/ Wat zijn de do's en don'ts?
Als wat ze beweren feitelijk onjuist is, is het verstandig dit te betwisten. Dat wil zeggen: een aangetekende brief terugsturen waarin je stelt dat de beweringen niet op feiten gebaseerd zijn, of anderszins niet kloppen. En je verwerpt natuurlijk de aansprakelijkheid voor schade, aangezien je geen schade hebt veroorzaakt.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 oktober 2010, 13:57
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Misschien is het niet onverstandig om het antwoord door/via een advocaat te laten versturen. Op die manier voorkom je dat je achteraf door een verkeerde bewoording alsnog de pineut bent.

Roep in ieder geval de hulp in van b.v. de rechtswinkel o.i.d.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 oktober 2010, 14:17
spacecowboy spacecowboy is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 oktober 2010
Berichten: 8
spacecowboy is on a distinguished road
Standaard Reactie

Beste

bedankt voor de reactie. Ik had op advies al een aangetekende brief verzonden met de volgende text:

Op 5 oktober jl. heb ik uw brief ontvangen.
Met de inhoud hiervan kan ik mij niet verenigen.
In het verleden heb ik me altijd als goed werknemer gedragen en ook in de toekomst zal ik dit blijven doen.

Sorry, was vergeten dat te melden. Ik krijg wel hulp via mijn rechtsbijstand verzekering, maar samen weet je een hoop he. Er zijn nogal wat mensen die geen hoge pet op hebben van de hulp van een rechtsbijstandverzekering. Vandaar dat ik Jullie voor hulp en advies heb gevraagd.

Zeer bedankt alvast

Spacecowboy
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 oktober 2010, 09:42
Rosina Rosina is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 maart 2008
Berichten: 338
Rosina is on a distinguished road
Standaard

Wat een rotsituatie. Ze proberen nu op deze manier van je af te komen omdat bedrijfseconomische redenen niet lukt.

Zou wel je rechtsbijstand inschakelen. Dat is formeler, zakelijker en ze weten hoe het werkt. Je hebt ook een ontslaglijn waar je gratis voor advies kan bellen met een arbeidsrechtadvocaat. Volgens mij te vinden via www.ontslag.nl of www.ontslaglijn.nl. Anders even googlen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 10 oktober 2010, 14:18
starter starter is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 16 januari 2007
Berichten: 82
starter is on a distinguished road
Standaard

Tsja, suggestieve zaken van de werkgever. De werkgever zal proberen om via een omweg het ontslag te bewerkstelligen en probeert dat nu door een verstoorde arbeidsverhouding te creëeren. Over goed werkgeverschap gesproken. Je moet jezelf afvragen of je nu nog met de werkgever door één deur kunt.

Ik kan alleen maar zeggen; probeer er -financieel- zoveel mogelijk uit te slepen en laat je bijstaan door een goede (arbeids)jurist. Bij een rechtsbijstandsverzekeraar zitten meestal juristen die net zijn afgestudeerd en graag willen....dus gretig....Houd zelf de touwtjes in handen!

Succes, heel veel sterkte....en beterschap.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 21 oktober 2010, 17:47
spacecowboy spacecowboy is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 oktober 2010
Berichten: 8
spacecowboy is on a distinguished road
Standaard Reactie

Beste

Alvast bedankt voor de reacties. Ik heb nu de vraag gekregen wat voor bedrag ik wil hebben. Ik kan namelijk fraude aantonen en heb voor 1000% bewijs daarvoor. Wat is een leuk bedrag? Ik heb nog wat overuren open staan en als ik mijn bewijzen bij het volgende verweer op tafel leg dan gaat ie op z'n gat!
Wat gaat het uwv met deze bewijzen doen? Of doen hun hier niks mee, maar door het achterover drukken van het geld ben ik nu de klos. Dus vind ik dat ik benadeeld ben daardoor. Neem aan dat het uwv daar ook zo naar kijkt?

Gr Spacecowboy
Met citaat reageren
  #8  
Oud 21 oktober 2010, 20:56
starter starter is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 16 januari 2007
Berichten: 82
starter is on a distinguished road
Standaard

het bedrag is afhankelijk van dienstjaren, eventuele verwijtbaarheid (voor de factor). Op internet staan modules om een schadevergoeding te berekenen. Ik zou daar nog wat bij optellen. Nee heb je, ja kun je krijgen...Wat adviseert je jurist?

Als je buiten je schuld wordt ontslagen, dus niet verwijtbaar, dan zal dat geen consequenties voor je ww uitkering hebben.

Je kunt ook nog een beëindigingsovereenkomst bewerkstelligen. Dat bespaart meerdere gangen naar de rechter. Je kunt daarin afspreken welk bedrag de werkgever vergoed en, HEEL BELANGRIJK, dat er geen sprake is van verwijtbaarheid. Dat beide partijen inzien dat er sprake is van een onwerkbare situatie als gevolg van een verstoorde arbeidsverhouding waaraan de werknemer geen schuld heeft.....

Veel succes,

grt,
Met citaat reageren
  #9  
Oud 21 november 2010, 11:53
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Mijn reactie

Beste

Nu heeft het uwv toch het ontslag toegekend. Ik ben zeer teleurgesteld. Ik heb fraude aangetoond en valsheid in geschrifte,(60000 euro in 6 maanden) maar toch mogen ze me ontslaan. Ze hebben er zels met geen 1 woord over gerept. Ik snap er echt niet hoe dat kan. Ik heb wel een klacht bij het uwv ingediend en daar moet ik ongeveer 6 weken op wachten. Ik ga daarna, indien ik niet tevreden ben naar de Nationale ombudsman. Weet iemand nog andere wegen die ik kan bewandelen?
Of zie ik het helemaal verkeerd????? Kan het me niet voorstellen

Zeer bedankt alvast

Spacecowboy
Met citaat reageren
  #10  
Oud 21 november 2010, 12:37
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Het is moeilijk te zeggen op basis van een eenzijdig verhaal in een forum, maar misschien beoordeelde het UWV niet zozeer de eventuele fraude, maar vooral de bedrijfseconomische grond voor het ontslag.

Bij fraude moet je met juridische hulp naar de rechter en/of aangifte doen bij de politie. Het UWV is daarvoor niet de aangewezen instelling.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon