Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 maart 2007, 22:29
Lilian
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard HBO Pedagogiek (deeltijd)

1. Welke opleiding heb je gevolgd?

HBO Pedagogiek aan de Fontys Hogeschool te Tilburg, deeltijd, sept. 2002 - jan 2007. Afstudeerrichting: ontwikkelingspedagogiek.

2. Met welke vooropleiding en werkervaring begon je aan deze studie?

MBO Directiesecretaresse/managementassistent niveau 4, met alleen werkervaring als receptioniste/secretaresse en fotograaf.

3. Viel de studie mee of tegen? Wat vond je het zwaarst? En wat het makkelijkst?

De studie viel me precies goed. Eerder had ik een jaar HBO Personeel en Arbeid gedaan, dit was veel te makkelijk. Daarna een jaar WO Psychologie, dit was veel te moeilijk. Tijdens mijn opleiding heb ik het leven gegeven aan onze twee kinderen, het was soms wel zwaar, maar toch goed te doen. Wel heb ik er een paar maanden langer overgedaan omdat ik het stagelopen+tentamens+zorg voor baby te hoog gegrepen vond. Ik heb daarom mijn stage en afstudeerproject uitgesteld tot na de zomervakantie. Uiteindelijk heb ik dit van sept. 2006 t/m jan. 2007 af kunnen ronden.

4. Waar bestond de opleiding in de praktijk vooral uit?

Iedere maandagavond en donderdagavond van 18.00 uur tot 21.30 uur college van een docent. Daarnaast redelijk wat zelfstudie. Vier maal per studiejaar tentamens. De tentamens bestaan onder andere uit meerkeuze toetsen, open boek tentamens, open vragen tentamen en vaak gecombineerd met een te maken verslag. Ik begon vaak pas twee ŕ drie weken voor de tentamens te studeren en hiermee heb ik het goed kunnen redden. In het tweede jaar 40 uur stage en in het vierde jaar 240 uur.
Tijdens een aantal vakken krijg je tijdens de lessen ruimte om in groepjes te werken. Vanaf het tweede leerjaar hadden de meesten een vaste werkgroep. Het is prettig om veel via e-mail te doen omdat je elkaar weinig ziet en vaak niet bij elkaar naast de deur woont.

5. Beviel de opleiding?

Zeer goed. Ik heb veel opleidingen gevolgd (fotografie, secretaresse, personeel en arbeid, psychologie) maar deze opleiding was het helemaal. De contacten met de medestudenten is niet zo groot, dit omdat je elkaar maar twee avonden in de week ziet. Na college vliegt iedereen zo snel mogelijk naar huis. Maar ik heb dit nooit als een probleem ervaren.

6. Wat was je mooiste studieprestatie?

Mijn scriptie heb ik met een 8 afgesloten. Mijn allerlaatste tentamen met een 9.

7. Waar moeten mensen die voor deze opleiding willen kiezen rekening mee houden? Wat wil je ze meegeven?

De verdeling tussen theorie en praktijk is goed verdeeld. Je moet er rekening mee houden dat je naast je studie ook in de richting werkzaam moet zijn. Het eerste jaar nog niet (zo veel) maar vanaf het tweede jaar moet je toch wel degelijk in de praktijk werken. Ikzelf heb het geluk gehad dat ze dit in mijn studietijd niet zo nauw namen en heb ik vanwege onze kinderen (die overigens voor genoeg werkervaring hebben gezorgd) tijdens mijn studie bijna niet gewerkt. Het enige dat ik tijdens de opleiding gedaan heb zijn mijn stages en oproepkracht bij de Hondsberg.

8. Wat voor werk ben je gaan doen? Kwam de opleiding van pas?

Ik ben nu nog op zoek naar een baan. Naast de zorg van mijn kinderen wil ik graag deeltijd werken en het is gebleken dat het binnen de jeugdzorg moeilijk is om een deeltijdbaan te krijgen. Ik ben nu aan het solliciteren op een baan bij een Boddaertcentrum voor 12 of 20 uur per week. Wel op MBO niveau, maar ik heb nog weinig werkervaring dus dit zou een mooi begin kunnen zijn.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 augustus 2008, 16:02
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: HBO Pedagogiek (deeltijd)

Hallo,

Ik heb even een vraagje.. Ik lees overal dat je werkervaring moet hebben in de richting van deze opleiding (wil je deeltijd mogen studeren). Nu zie ik dat jij alleen ervaring had in andere gebieden.
Werd je evengoed zonder extra opdrachten enz. toegelaten?

Dank je wel
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 augustus 2008, 10:10
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: HBO Pedagogiek (deeltijd)

Toen was het zo dat je in het eerste jaar nog niet persé in het werkveld hoefde te werken, en dus ook nog geen werkervaring nodig had om aan de opleiding te kunnen beginnen. Wel was het de bedoeling dat je vanaf het 2de studiejaar een relevante werkervaring op ging doen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 1 oktober 2008, 12:36
Els1965
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: HBO Pedagogiek (deeltijd)

Hoi Lilian,

Wat leuk om jouw ervaringen te lezen! Zeker omdat ik zelf ook ga orienteren of de parttime opleiding voor mij ook een goede keuze zou zijn.
Zelf werk ik nu 17 jaar in het onderwijs (VMBO) en ben momenteel bezig met een opleiding coaching & counseling. Ik heb hier al iets meer over mijzelf geschreven: http://www.carrieretijger.nl/forum/s...ght=pedagogiek. Maar waarschijnlijk is dat topic overbodig nu ik jouw ervaringen lees .
Waar ik een beetje tegen aanloop is dat ik niet werkzaam ben op pedagogisch gebied. Ik geef dan wel les.......
Maar ik ga hoe dan ook naar de open dag hier in Sittard.

Groetjes, Els
Met citaat reageren
  #5  
Oud 15 april 2014, 22:50
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Hulp gevraagd bij scriptie master pedagogiek

Hallo,

Ik worstel al 5 ( !!!! ) jaar met het afstuderen aan de master ( HBO ) deeltijd pedagogiek opleiding vanuit de fontys Sittard. Ik kom niet verder en ben letterlijk aan het einde gekomen. Het is tot nu toe alleen maar weggegooid geld en wil DOLgraag afstuderen en dit miserie achter mij laten. Wie kan mij helpen met het afmaken van mijn scriptie over leerstijlen? Ik heb er zelfs betaling voor over !

Ik ben echt ten einde raad

Wendy van Impelen
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
hbo pedagogiek

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Opleiding HBO Toeristisch management judithhuizinga Opleiding kiezen en volgen 15 25 mei 2012 19:11
HBO Pedagogiek Inge1987 Opleiding kiezen en volgen 31 9 juni 2010 23:14
Hbo Rechten in deeltijd caroline Opleiding kiezen en volgen 40 7 februari 2010 01:55
HBO Rechten deeltijd Bianca Opleiding kiezen en volgen 1 25 oktober 2006 19:30
Doorstroming mbo - hbo Janine Opleiding kiezen en volgen 0 9 maart 2006 16:23


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:57.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon