Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 25 januari 2017, 12:36
gokell gokell is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 januari 2017
Berichten: 2
gokell is on a distinguished road
Standaard Sollicitatie medewerker communicatie

Hallo allemaal!

Allereerst fijn dat dit forum er is, ik kan wel wat hulp gebruiken ! Na het versturen van ontzettend veel verschillende versies van sollicitatiebrieven ben ik (helaas) nog niet veel verder gekomen.

Na mijn studie Communicatie ben ik eigenlijk 'blijven hangen' bij mijn werkgever. Inmiddels houdt het daar ook op voor mij. Ik heb denk ik honderden brieven verstuurd, maar ik word nauwelijks uitgenodigd voor een gesprek. Ik redelijk tegen die 'sollicitatievermoeidheid' aan, vandaar dat ik hoop door jullie tips verder te komen.

Alle tips zijn welkom!


Betreft: sollicitatie medewerker communicatie
*
Geachte mevrouw xxx,
*
Weet u nog dat u aan het begin van uw carrière stond en hard op zoek was naar een baan waar uw kennis, energie tot zijn recht komt? Mijn naam is xxx xxx en ik ben op zoek naar zo’n baan. Graag stel ik mijzelf voor hoop ik dat u na het lezen van deze brief net zo enthousiast bent als ik. Mocht dat het geval zijn dan kunnen we een afspraak inplannen voor een nadere kennismaking.

Mijn interesse ligt met name bij het werken met mensen. Dat is waarom ik interne Communicatie zo interessant vindt. Toen ik tijdens mijn studie de minor Interne Communicatie volgde is deze passie ontstaan. Gaandeweg ben ik tijdens stages en opdrachten mij hier steeds meer in gaan verdiepen. Tijdens het afronden van mijn studie heb ik daarom ook onderzoek gedaan naar interne communicatie tijdens een reorganisatietraject. Ook heb ik veel andere werkzaamheden verricht: redactionele werkzaamheden (website, sociale media, nieuws-/persberichten), het organiseren van evenementen en het maken flyers en magazines. Samenwerking met externe partijen stond hierbij vaak centraal. Na mijn afstuderen ben ik via een omweg terecht gekomen op de marketingafdeling van BEDRIJF X. Hier zet ik samen met de manager de eerste stappen richting een full-service ledenabonnement en bijbehorend ledenmagazine. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor het organiseren van uitstapjes en het maken van planningen.

Nu ik enige tijd verder ben merk ik dat ik meer op zoek ben naar een dynamische en innovatieve werkgever zoals u, waar ik de kans krijg om nieuwe dingen te leren, nieuwe ervaringen op te doen en bovenal: mij verder te ontwikkelen in mijn loopbaan. Wat mij aanspreekt in uw organisatie is dat het commerciëler is. Ook lijkt XXX mij erg uitdagend. Ik hoop bij u veel te kunnen leren op het gebied van online marketing en bovendien mijn kennis tot dusver te kunnen delen.

Communicatie met de klant is altijd leidend geweest in mijn werk. Dat komt denk ik omdat ik tijdens mijn studie al sterk betrokken was bij de maatschappij en mijn werk in de sociale sector. Mijn brede kennis van communicatie en een groot inlevingsvermogen beschouw ik dan ook als mijn sterkste punten. Daarnaast word ik vaak omschreven als rechtdoorzee en communicatief vaardig.

Een prettige omgang met collega’s vind ik belangrijk. Op de werkvloer en in mijn privéleven beschouw ik mijzelf als een open, betrokken en positief persoon. Samen zaken gedaan krijgen staat in mijn visie voorop, want uiteindelijk bestaat iedere organisatie uit mensen die samenwerken aan een gemeenschappelijk doel. Als vanzelfsprekend kan ik ook prima zelfstandig aan de slag gaan. Tot slot: een quote die ik tijdens mijn afstuderen heb gebruikt is hier wel van toepassing en deel ik daarom graag met u: ’Waarom moeilijk doen als het samen kan?’

Ik kijk uit naar uw reactie en ik hoop dat we een afspraak kunnen maken voor een verdere kennismaking!*Bijgesloten vindt u een kopie van mijn curriculum vitae. Goed om te weten: ik ben direct beschikbaar.

Met vriendelijke groet,

XXX
Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 januari 2017, 22:33
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Alle tips zijn welkom!
Hier komen ze dan!

Allereerst twee algemene opmerkingen: in je brief zie ik enkele kromme zinnen en verschillende taalfouten staan en dat kan natuurlijk niet als je Communicatie hebt gestudeerd. Kijk dat nog maar eens goed na. Verder vind ik je brief erg algemeen. Het lijkt eerder een open sollicitatiebrief dan een brief die je hebt geschreven naar aanleiding van een vacature. Je komt niet met duidelijke argumenten waaruit blijkt dat jij je goed in de functie en de organisatie hebt verdiept.

Ik zie nog aardig wat verbeterpunten. Ik licht de belangrijkste kort toe:

De eerste zin is door de kromme formulering niet echt een fijne binnenkomer. En daarna maak je het nog erger door te schrijven hoe je heet. Dat is niet nodig, je sluit toch af met je naam?! Overigens vind ik het vreemd dat je schrijft dat je aan het begin van je carrière staat. Je bent toch al een aantal jaar aan het werk? In de derde alinea bevestig je dit.

Citaat:
Graag stel ik mijzelf voor hoop ik dat u na het lezen van deze brief net zo enthousiast bent als ik.
Ook een voorbeeld van een kromme zin. En waarover moet de brieflezer enthousiast zijn?

Citaat:
Wat mij aanspreekt in uw organisatie is dat het commerciëler is. Ook lijkt XXX mij erg uitdagend. Ik hoop bij u veel te kunnen leren op het gebied van online marketing en bovendien mijn kennis tot dusver te kunnen delen.
Doordat je 'lijkt' gebruikt, kom je niet echt overtuigend over. Daarnaast krijg ik als brieflezer niet het idee dat je je in de organisatie hebt verdiept. Je verklaring om bij dit bedrijf te willen werken, kun je in iedere brief gebruiken. Je maakt het weinig concreet.

Citaat:
Tot slot: een quote die ik tijdens mijn afstuderen heb gebruikt is hier wel van toepassing en deel ik daarom graag met u: ’Waarom moeilijk doen als het samen kan?’
Ik gebruik graag quotes, mits ze van toepassing zijn. Ik begrijp je quote niet en ik vind hem nietszeggend.

Citaat:
Bijgesloten vindt u een kopie van mijn curriculum vitae.
Waarom een kopie van je curriculum vitae en niet een geprinte versie?

Ik hoop dat je mijn feedback ziet als een duwtje in de juiste richting. Succes met herschrijven en ik zie graag een herziene versie in het forum verschijnen.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 februari 2017, 21:58
gokell gokell is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 januari 2017
Berichten: 2
gokell is on a distinguished road
Standaard

Bedankt Marieke,

Ik heb geprobeerd met je feedback aan de slag te gaan! Ik hoop dat mijn brief op deze manier iets beter is.


Betreft: xxx
*
Geachte mevrouw xxx,
*
Herinnert u zich nog dat u op zoek was naar een baan waar uw kennis, energie en ontwikkeling tot hun recht komen? Uw vacature is voor mij die baan! Ik hoop dat u na het lezen van deze brief mij uitnodigt voor een verdere kennismaking.


Mijn passie ligt bij het werken met mensen. Dat is waarom ik communicatie zo interessant vind. Gaandeweg heb ik mij tijdens stages en opdrachten vanuit school hier steeds meer in verdiept. Tijdens het afronden van mijn studie heb ik onderzoek gedaan naar interne communicatie tijdens een reorganisatietraject. Ook heb ik veel andere werkzaamheden verricht: redactionele werkzaamheden (zowel on- als offline), het organiseren van evenementen en het ontwikkelen van nieuwe uitingen (flyers en magazines).


Na mijn afstuderen ben ik via een omweg terecht gekomen op de marketingafdeling van XXX. Hier heb ik gewerkt aan de ontwikkeling van een full-service ledenabonnement en bijbehorend ledenmagazine. Daarnaast was ik verantwoordelijk voor het organiseren van uitstapjes en het maken van planningen.

Op dit moment wil ik de stap zetten naar een open en professionele werkgever zoals u, waar ik de kans krijg om nieuwe dingen te leren, nieuwe ervaringen op te doen en mij verder te ontwikkelen in mijn loopbaan. Wat mij aanspreekt is dat uw organisatie een bijdrage levert aan maatschappelijke consensus en hierdoor midden in de samenleving staat.

Omdat ik tijdens mijn studie al sterk betrokken was bij de maatschappij en omdat ik ruim vijf jaar in een sociale omgeving werk staat voor mij de mens altijd centraal. Mijn brede kennis van communicatie en mijn grote inlevingsvermogen beschouw ik dan ook als mijn sterkste punten. Daarnaast word ik vaak omschreven als pro-actief, creatief en communicatief vaardig.

Een prettige omgang met collega’s vind ik belangrijk. Op de werkvloer en in mijn privéleven beschouw ik mijzelf als een open, betrokken en positief persoon. Samen zaken gedaan krijgen staat in mijn visie voorop, want uiteindelijk bestaat iedere organisatie uit mensen die samenwerken aan een gemeenschappelijk doel. Als vanzelfsprekend kan ik prima zelfstandig aan de slag gaan.

Ik kijk uit naar uw reactie en hoop dat we een afspraak kunnen maken voor een verdere kennismaking!*Bijgesloten vindt u mijn curriculum vitae. Goed om te weten: ik ben per direct beschikbaar.

Met vriendelijke groet,


XXX

Ik begin inmiddels te geloven dat het schrijven van brieven niet mijn grootste talent is... Toch hoop ik dat je nogmaals bereid bent om feedback te geven! Ik vond het erg leerzaam en het heeft mij nieuwe inzichten gegeven
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Open sollicitatie afstudeerstage Communicatie Aardbei91 Sollicitatiebrief en cv 4 28 september 2011 11:45
Sollicitatiebrief Medewerker Communicatie josine86 Sollicitatiebrief en cv 1 2 december 2009 10:13
Sollicitatie medewerker communicatie, gemeente Aleksandra Sollicitatiebrief en cv 3 29 mei 2009 00:23
Open sollicitatie: communicatie medewerker blinden en slechtziende organisatie VISIO Myrthe Sollicitatiebrief en cv 5 15 juni 2006 13:05


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon