Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Salaris

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 oktober 2013, 18:47
Stefan1984 Stefan1984 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 oktober 2013
Berichten: 1
Stefan1984 is on a distinguished road
Standaard Vakantiedagen en overuren verplicht opnemen bij ontslag?

Hallo,

Op mijn werk heb ik te horen gekregen dat mijn contract vanwege bedrijfseconomische redenen niet wordt verlengd. Erg vervelend uiteraard en ben al hard op zoek naar wat anders. Alleen, nu is het punt dat ik nog redelijk wat vakantiedagen en overuren open heb staan. Overuren gelden officieel als tijd voor tijd, maar ik weet van collegae dat dit ook wel eens is uitbetaald, omdat dit teveel uren werden.

Nu is het zo dat ik binnenkort WW ga ontvangen en ik het extra geld van de vakantiedagen en overuren goed kan gebruiken (ondanks dat hier meer belasting over wordt geheven) en natuurlijk gewoon nog aan het werk ben.

Mijn vraag is of er iets wettelijks is dat ervoor zorgt dat de vakantiedagen en overuren moeten worden opgenomen of dat hiervoor niks is vastgelegd en ik dus van de werkgever kan vragen c.q. eisen dat ik tot de laatste dag werk en wat nog openstaat met mijn laatste salaris kan worden verrekend. Met vakantiedagen is dat volgens mij mogelijk voor zover ik dat kon nagaan, maar er zijn wellicht mensen die hier ervaring mee hebben c.q. er beter in thuis zijn.

Als er mensen zijn die weten dat dit wel of niet kan c.q. mogelijk is, graag met de wetsartikelen erbij, want dan sta ik sterker bij PZ mocht dit nodig zijn.

Groeten,

Stefan
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 november 2013, 16:00
Larissa Larissa is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2013
Berichten: 7
Larissa is on a distinguished road
Standaard

Deze hoor je als het goed is wel te krijgen --> https://www.fnvbondgenoten.nl/mijn-v...tverband-stopt
Met citaat reageren
  #3  
Oud 9 december 2013, 15:47
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Smile overuren/vakantiedagen en ontslag.

Hallo,

ik had hetzelfde onlangs. Teveel dagen nog staan die ik niet eens meer voor de einddatum meer op kon maken omdat daar te weinig contracttijd nog voor was. Ik had echter gebeld met de Arbeids juridische dienst van UWV maar die hebben me zelfs niet de correcte info verstrekt. Die zeiden dat alles meetelde als het maar voor de einde contractdatum betaald moest zijn en niet in een eindafrekening erna. Zeer ernstige situatie: ik had 4 keer gebeld met die dienst en ze hebben me verkeerde info gegeven. Maar je hebt ten alletijde recht op vakantie en verlof dagen, die heb je immers ten tijde van je dienstverband opgebouwd. Je kunt ze opnemen in tijd en anders moeten ze die altijd betalen. Mij wilden ze per direct thuis laten zitten zodat ik die verlof en overuren kon opmaken maar dat heb ik geweigerd. In de zomervakantie kon ik ze niet opnemen toen mijn kinderen vrij hadden en nu 2 weken later ineens wel: ik dacht het even niet hoor !. UWV heeft me daarin ook gelijk gegeven, ze kunnen je dus niet verplicht thuis laten zitten als je dat niet wilt. En dan moeten ze die dus uitbetalen. Echter pas op met de overuren. Die moeten een maand voor de laatst gewerkte maand al betaald zijn anders tellen ze helemaal niet mee in de berekening voor het dagloon !!! !!! Mij was gezegd dat als ze maar betaald waren voor de einddatum van het contract dan werd alles meegenomen in de berekening van het dagloon. Werkgever heeft tijdig betaald in week 1 van mijn laatste maand en nu komt UWV met de mededeling dat de laatste maand niet meetelt en dus ook alle overuren niet. (dit is 31 mei jl in de Staatscourant gepubliceerd maar vind je nergens terug verder. Is om de overheidskas te spekken dus !) Ik heb echter maandelijks een overzichts-staat van die gewerkte uren omdat we in- en uitklokken dus het is niet iets waar ik de laatste maand ineens mee aankom zetten. UWV zegt echter gewoon helaas: ze moeten ook betaald zijn elke maand. Bij ons stond echter in de CAO dat je voor overuren verlof kreeg. Ik heb echter nooit de kans gehad die op te nemen door zwangerschapsverlof van anderen en altijd veel overwerk. En nu telt UWV 8 uur per week niet mee. Daar heb je dan 24 jaar voor gewerkt en klaar gestaan voor iedereen! en UWV trekt je nog even een poot extra uit. Ze kunnen echter mijn gesprekken natrekken en zien waar ik over gebeld heb. ik kan hard maken dat ze me verkeerde info hebben verstrekt dus ga in bezwaar maar daar zit je nu ook niet op te wachten. Erg bureaucratisch allemaal. Het staat ook nergens niet op de website vermeld zo slim zijn ze wel. Mijn situatie liep uiteindelijk anders toen ik weigerde thuis te blijven. Interim manager was laaiend dat ik gewoon kwam werken en heeft uiteindelijk de verlof en vakantiedagen netjes uitbetaald en mijn uren doorbetaald tot de laatste dag. Ik werd dus vrijgesteld van werk in de laatste 2 weken. Dus houd je kop gewoon stijf en doorbijten, hopelijk heb je hier nog iets aan. Succes. gr Ivon
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ontslag op staande voet - enkele tips van advocaten De Advocatenwijzer Je rechten en plichten als werknemer 1 5 oktober 2015 18:28
Verplicht om contract te tekenen na jaren bij werkgever? spacecowboy Je rechten en plichten als werknemer 9 10 september 2013 12:27
Kopie van identiteitsbewijs afgeven tegenwoordig verplicht bij eerste sollicitatie? J00Tje Je rechten en plichten als werknemer 5 2 oktober 2010 19:38
Ontslag genomen maar wil weer werken bij het oude bedrijf labear1386 Sollicitatiebrief en cv 2 30 januari 2009 23:12
Vakantiedagen opnemen bij ontslag? Rivall Je rechten en plichten als werknemer 6 6 mei 2008 22:50


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:42.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon