Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 21 augustus 2008, 17:07
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: Weer even een vraagje....

Goed idee Lior. Ik doe ook regelmatig een rollenspel als ik iemand voorbereid op een sollicitatiegesprek.

Ook geef ik als tip mee, om van te voren vragen op papier te zetten en die mee te nemen naar het gesprek. Bij aanvang van het gesprek zeg je dan: ik heb een aantal vragen voor u. Je legt dan je briefje voor je op tafel, zodat het duidelijk is dat zij niet alleen de personen zijn die dingen gaan vragen. Je positie wordt dan al steviger.

Daarnaast kun je het gesprek zien als een kennismakingsgesprek. Dus een gesprek om te kijken wat het werk inhoud, of je daar wilt werken en of het klikt.
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #12  
Oud 22 augustus 2008, 07:43
lior63 lior63 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 19 augustus 2008
Berichten: 37
lior63 is on a distinguished road
Standaard Re: Weer even een vraagje....

Probleem is dat veel mensen een rollenspel zien als een spel, en het niet serieus nemen, dan heeft het geen zin.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 22 augustus 2008, 11:07
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: Weer even een vraagje....

In jouw situatie is het handig om open sollicitatiebrieven te gaan sturen. Je hebt dan geen concurrentie van mensen met de juiste opleiding en werkervaring. Het is dan wel belangrijk dat je de brief aan de juiste persoon richt. Dat betekent dat je op internet moet gaan zoeken naar bedrijven die je aanspreken en dat je dan moet gaan bellen om een naam en e-mailadres te vragen van de persoon aan wie je de brief kan richten.

Je kunt ook proberen om via een uitzendbureau aan het werk te gaan in de sector waarin je graag wilt werken. Vanuit de uitzendbaan kun je dan weer verder solliciteren.

Dan nog een tip voor je brief: in je brief moet staan waarom je bij dat bedrijf/ organisatie/stichting wilt solliciteren. Wat jou geschikt maakt voor de baan en wat je hun kunt bieden. Dan vraag je om een kennismakingsgesprek.

Wat vind je van deze opties?
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #14  
Oud 22 augustus 2008, 11:30
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Weer even een vraagje....

Hey ik was zo maar lekker aan het surfen totdat ik jou brief tegen kwam. En het spijt me dat ik het niet kon laten er wat van te zeggen. Maar dit;
Omdat een sollicitatiebrief en curriculum vitae slechts een beperkte indruk geven van de persoon die deze geschreven heeft, zal ik mijn solicitatie graag mondeling toelichten.

Het is juist met een sollicitatie brief de bedoeling een zo volledig mogelijk beeld te scheppen over jou als persoon. en hiermee kraak je dat dus af..
Probeer iets in deze richting =
Hopend u voldoende geinformeerd te hebben,
Met citaat reageren
  #15  
Oud 22 augustus 2008, 11:59
Angel70 Angel70 is offline
Banned
 
Geregistreerd: 5 februari 2007
Berichten: 66
Angel70 is on a distinguished road
Standaard Re: Weer even een vraagje....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niet geregistreerd Bekijk bericht
Het is juist met een sollicitatie brief de bedoeling een zo volledig mogelijk beeld te scheppen over jou als persoon. en hiermee kraak je dat dus af..
Probeer iets in deze richting =
Hopend u voldoende geinformeerd te hebben,
En met "hopend" haal je de zekerheid die je wilt creëren weer weg Je hoopt niet, je bent erop uit om uitgenodigd te worden voor een gesprek. Zo zie je maar weer, sollicitatiebrieven schrijven is niet makkelijk.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 22 augustus 2008, 12:44
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: Weer even een vraagje....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niet geregistreerd Bekijk bericht
Hey ik was zo maar lekker aan het surfen totdat ik jou brief tegen kwam. En het spijt me dat ik het niet kon laten er wat van te zeggen. Maar dit;
Omdat een sollicitatiebrief en curriculum vitae slechts een beperkte indruk geven van de persoon die deze geschreven heeft, zal ik mijn solicitatie graag mondeling toelichten.

Het is juist met een sollicitatie brief de bedoeling een zo volledig mogelijk beeld te scheppen over jou als persoon. en hiermee kraak je dat dus af..
Probeer iets in deze richting =
Hopend u voldoende geinformeerd te hebben,
schrikt zich een hoedje dit is nl. werkelijk de ergste afsluitingszin die je maar kan gebruiken

Het is in een zeer ouwerwetse grammaticale vorm geschreven en daardoor te passief en het woord hopend is ook veels te afwachtend. Bovendien is het te formeel, je kunt hierop na de komma alleen nog zoiets plakken als "verblijf ik" en dat is echt TE ERG. Erg begin 20e eeuw. Bah, wat een slechte afsluiter.


Je kunt in een sollicitatiebrief GEEN volledig beeld van jezelf scheppen. Dat is menselijk onmogelijk in 4 alinea's. Ook een CV is maar een gedeelte van een beeld, omdat het alleen maar iets zegt over je verleden en zelden over je toekomst(plannen)

De oorspronkelijke afsluitzin van de topicstarter (van dit forum afgehaald) is naar mijn mening:
- origineel en niet saai en ouwerwets zoals "hopend"
- krachtig, zet aan tot actie
- de gehele waarheid.

Inderdaad zoals Angel ook al zegt: een sollicitatiebrief schrijven is niet makkelijk, zeker niet omdat er wel duizenden verschillende meningen over zijn.

De meningen zijn zelfs op carrierewebsites verdeeld: op andere sites zijn ze een stuk minder conservatief dan hier en daar staat kreten zoals "uitdaging" en "enthousiast" zelfs al op de verboden lijst.

Een ding is in ieder geval zeker: de standaardsollicititatiebrief (en zeker alle voorbeelden die je op internet kunt vinden) zijn op hun retour en wat mij betreft al helemaal exit!

Wat het belangrijkste is, is dat je een stijl kiest die helemaal bij jou past.

Ben je formeel, ouderwets, conformistisch en conservatief, gebruik dan zo'n stijl, maar solliciteer dan ook bij dat soort bedrijven (als je goed zoekt, bestaan die vast nog wel.... )

Ben je spontaan, creatief, houd je van vlot taalgebruik en ben je informeel in de omgang, gebruik dan zo'n stijl zonder dat het te popi-jopie wordt en blijf authentiek.

Zoals altijd maar weer blijkt en wat ik ook aan mijn clienten meegeef: blijf jezelf, wees authentiek maar wel onderscheidend.

En juist door jezelf te zijn, onderscheid je je al van de overige sollicitanten want er is er maar 1 zoals jij!!

Succes!

Tessa
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 22 augustus 2008, 13:04
lior63 lior63 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 19 augustus 2008
Berichten: 37
lior63 is on a distinguished road
Standaard Re: Weer even een vraagje....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niet geregistreerd Bekijk bericht
Hey ik was zo maar lekker aan het surfen totdat ik jou brief tegen kwam. En het spijt me dat ik het niet kon laten er wat van te zeggen. Maar dit;
Omdat een sollicitatiebrief en curriculum vitae slechts een beperkte indruk geven van de persoon die deze geschreven heeft, zal ik mijn solicitatie graag mondeling toelichten.

Het is juist met een sollicitatie brief de bedoeling een zo volledig mogelijk beeld te scheppen over jou als persoon. en hiermee kraak je dat dus af..
Probeer iets in deze richting =
Hopend u voldoende geinformeerd te hebben,
Het is helemaal niet de bedoeling van een sollicitatiebrief om een zo volledig mogelijk beeld te scheppen over jou als persoon. Als je dat wilt moet een je biopic op youtube zetten en in je brief daar naar verwijzen.

De bedoeling is dat je belangstelling voor jou opwekt bij de lezer zodat hij nieuwsgierig wordt en jou uitnodigt.
Dus je hebt NOOIT iemand voldoende geinformeerd.
Je hoopt dat deze brief aanleiding geeft om verder te praten over de mogelijkheid dat jij invulling gaat geven aan de vacature.

Er is niks tegen om een beetje assertief te schrijven.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 22 augustus 2008, 16:42
Netjemientje Netjemientje is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Berichten: 29
Netjemientje is on a distinguished road
Standaard Re: Weer even een vraagje....

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie tips, ik ben er erg blij mee! Ik moet er na 14 jaar tenslotte ook weer helemaal inkomen.
Voor het rollenspel heb ik wel iemand die er geen spelletje van maakt en die me helemaal vast kan l*llen (sorry) dus dat vind ik zeker een goed idee!

En open sollicitaties is denk ik ook beter, want nu vis ik elke keer ( logisch) achter het net en krijg ik nooit de kans om te laten zien wie ik ben en wat ik kan.

Maar eerst zal ik toch echt die brief moeten schrijven waar ik indruk mee maak, dat wordt nog een lastige.

Die slotzin houd ik nog even aan, want ik vind hem goed. ( Als ze een zo volledig mogelijk beeld van mij moeten halen krijgen ze een lange brief zal ook wel niet de bedoeling zijn)

Bedankt allemaal voor jullie meedenken,
Groetjes Netjemientje!
Met citaat reageren
  #19  
Oud 22 augustus 2008, 16:44
Netjemientje Netjemientje is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Berichten: 29
Netjemientje is on a distinguished road
Standaard Re: Weer even een vraagje....

Citaat:
Dan nog een tip voor je brief: in je brief moet staan waarom je bij dat bedrijf/ organisatie/stichting wilt solliciteren. Wat jou geschikt maakt voor de baan en wat je hun kunt bieden. Dan vraag je om een kennismakingsgesprek.
Even vergeten sorry! Heel goed! Het staat weer genoteerd voor de volgende brief!
Bedankt!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 20:52
sollicitatiebrief verkoopmedewerker Graag commentaar Cindyy Sollicitatiebrief en cv 7 15 augustus 2009 12:38
Sollicitatiebrief die me een baan opleverde Joke Sollicitatiebrief en cv 7 13 september 2008 15:07
weer op een belangrijk punt gekomen: carriereswitch nr. 3 (0f 4?) thor2002 Loopbaanvragen 1 26 augustus 2007 23:43
Hoe mail je een sollicitatiebrief en cv nicky1983 Sollicitatiebrief en cv 9 14 juli 2006 11:34


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon