Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 april 2009, 20:02
Swen Swen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 april 2009
Berichten: 3
Swen is on a distinguished road
Standaard Wat te doen om verder te komen in de ICT (programmeren)

Goeieavond,

Ik zit met een probleempje, maar zal eerst wat meer over mezelf vertellen.
Ik ben bijna 19 jaar, heb 2 jaar geleden mijn HAVO afgerond. Ben daarna informatica gaan studeren aan de Hogeschool in Leiden. Na 1,5 jaar besloten om te stoppen met de opleiding, omdat ik teveel ''onzinvakken'' voorgeschoteld kreeg wat verder te weinig te maken had met wat ik wilde.
Ik ben nu ongeveer een half jaar fulltime aan het werk bij de reparatiedienst bij een automatiserings bedrijf, wat je je daarbij moet voorstellen is vooral reparatie van computers, netwerken aanleggen bij mensen thuis en computerproblemen oplossen bij mensen thuis.
Er waren uiteraard ook wel dingen die mij interesseerde bij de opleiding die ik deed, vooral het programmeren van applicaties en websites.
Nou zit ik met het probleem dat ik niks kan vinden wat echt specifiek daarop gericht is. Heeft iemand enig idee wat de beste oplossing is om daarin verder te leren? of wat mijn opties zijn?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 april 2009, 20:28
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: Wat te doen om verder te komen in de ICT(programmeren)

Informatica is zonder meer de geschiktste opleiding voor software-ontwikkeling. Eventueel Bedrijfskundige of Technische Informatica.

Wat vond je bijvoorbeeld onzinvakken?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 april 2009, 20:50
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Wat te doen om verder te komen in de ICT(programmeren)

Er waren een aantal dingen die ik echt onzin vond, ik kreeg bijvoorbeeld dingen als Methoden van Onderzoek waarbij je moest onderzoeken hoe je een onderzoek doet. Dat soort dingen interesseren mij dus echt totaal niet.
Verder vakken als bedrijfskunde e.d vond ik minder interessant, maar daar zag ik het nut nog wel een beetje van in.
Ik bedoel met mijn vraag meer iets van, is er niet iets dat zich echt alleen maar richt op het programmeren en ontwerpen van applicaties?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 april 2009, 20:52
Swen Swen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 april 2009
Berichten: 3
Swen is on a distinguished road
Standaard Re: Wat te doen om verder te komen in de ICT(programmeren)

Oeps, vergeten in te loggen bovenstaande bericht was van mij
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 april 2009, 22:03
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: Wat te doen om verder te komen in de ICT(programmeren)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niet geregistreerd Bekijk bericht
Er waren een aantal dingen die ik echt onzin vond, ik kreeg bijvoorbeeld dingen als Methoden van Onderzoek waarbij je moest onderzoeken hoe je een onderzoek doet.
Vreemd, dat lijkt me meer een vak voor een universitaire opleiding psychologie of zo. Maar misschien had het met user interfaces, usability e.d. te maken, dan is het wel weer een informaticaonderwerp.

Misschien dat Technische Informatica meer jouw ding is.

Citaat:
is er niet iets dat zich echt alleen maar richt op het programmeren en ontwerpen van applicaties?
Nee, qua hbo-opleidingen moet je daarvoor bij (Technische) Informatica zijn.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 13 april 2009, 22:19
Swen Swen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 april 2009
Berichten: 3
Swen is on a distinguished road
Standaard Re: Wat te doen om verder te komen in de ICT(programmeren)

Citaat:
Vreemd, dat lijkt me meer een vak voor een universitaire opleiding psychologie of zo. Maar misschien had het met user interfaces, usability e.d. te maken, dan is het wel weer een informaticaonderwerp.
Daar had het dus totaal niet mee te maken, dat was het vreemde. Het hele vak ging echt over hoe je een onderzoek opbouwt.

Citaat:
Nee, qua hbo-opleidingen moet je daarvoor bij (Technische) Informatica zijn.
Ok, dat is in ieder geval een duidelijk antwoord Zijn er op hogere, of misschien lagere, niveaus wel opleidingen die echt alleen daarmee te maken hebben? of kom ik dan alsnog uit op ICT niveau 4.

In ieder geval bedankt voor je hulp.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 14 april 2009, 12:38
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: Wat te doen om verder te komen in de ICT(programmeren)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Swen Bekijk bericht
Zijn er op hogere, of misschien lagere, niveaus wel opleidingen die echt alleen daarmee te maken hebben? of kom ik dan alsnog uit op ICT niveau 4.
Mbo ICT leidt op voor beroepen als servicemedewerker, systeembeheer e.d., niet voor programmeur of software engineer. Bovendien wordt in de branche een hbo-opleiding als het minimum gezien voor softwareontwikkeling.

Er is natuurlijk universitaire informatica (via het vwo). Dat is erg wiskundig is niet gericht op het praktische programmeren en websites ontwikkelen e.d.

Dus nee, ik blijf erbij, hbo (Technische) Informatica is je beste keuze.

Als het je meer gaat om websites ontwikkelen, dan kun je ook denken aan de Media/ICT-opleidingen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #8  
Oud 14 april 2009, 16:46
Jacques
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Wat te doen om verder te komen in de ICT(programmeren)

Als je HBO/WO wilt doen heb je altijd projecten en vakken die je wellicht niet interesseren. Welkom in het echte leven waar je heel vaak zaken zult moeten doen die je tegen staan. Bijt je er door heen en zo bereik je alsnog je doel. Verder is alleen programmeren niet voldoende omdat je in staat moet zijn lateraal te denken in oplossingen voor de klant.

Toch geen zin? Doe alles autodidact en ga je certificeren in talen en technieken. Dan hoef je geen HBO/WO te volgen en krijg je alleen kennis die je wel interesseert. Maar sta niet gek te kijken wanneer je minder mogelijkheden of een lager uurtarief gaat realiseren dan de concurrenten die wel HBO/WO hebben gedaan. Dat is nu eenmaal erg belangrijk in NL en de EU.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
software engineer

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Onzeker over carrièreswitch naar de ICT hoeverder Loopbaanvragen 8 1 maart 2013 14:49
Wat gebeurt er en wat moet/kan ik doen? beau Loopbaanvragen 13 13 november 2012 21:11
Wat nu te doen? claudia1980 Loopbaanvragen 1 17 augustus 2009 20:34
ik wil iets heel anders gaan doen, maar wat?! rubbie Loopbaanvragen 2 15 juni 2009 15:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon