Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 25 juni 2012, 22:37
Arjan Arjan is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 juni 2012
Berichten: 5
Arjan is on a distinguished road
Post Hoe verder met carrière na herseninfarct?

Hallo allemaal,

Ik ben een 28 jarige jongeman, die nu (nog) werkzaam in de elektrotechniek.
Helaas moet ik er het woord “nog” aan toevoegen.

Een drietal maanden geleden sloeg het noodlot toe, en heb ik een herseninfarct gehad. Lichamelijk mankeer ik gelukkig niets, en ook verbaal werkt alles zoals het hoort.
Echter zijn er toch een aantal probleempjes ingeslopen op het gebied van concentratie en vermoeidheid. Ook mijn technisch inzicht, die voorheen een van mijn sterke kanten was, heeft hierbij een knauw gehad.

Op het moment bevind ik mij in een revalidatietraject, waarbij ik ondersteuning en therapie ontvang, om de “beschadigingen” te trainen tot herstel. In hoeverre dit herstel plaatsvindt blijft een gok en kan door niemand met zekerheid gesteld worden.

Bij mijn werkgever ben ik op een muur van onbegrip gestuit, zodanig dat ik daar toch wel van geschrokken ben. Ik werk daar reeds 2.5 jaar en nu dus al bijna 3 maanden niet meer werkzaam. Het gevoel wat ik heb gekregen, is dat ik op het moment niets oplever voor het bedrijf. En ik kan lopen en praten, dus waarom zou ik dan niet kunnen werken?
De nadelige gevolgen die de infarct op mij heeft gehad wordt door mijn werkgever erg onderschat.
Mijn contract loopt in december af, en uiteraard heeft deze situatie mijn positie en kansen binnen het bedrijf niet verbeterd.

Dit gevoel heeft mij aan het denken gezet. Wat wil ik, en wat kan ik gezien mijn huidige beperkingen doen, om mijn toekomst positief te beïnvloeden.

Een aantal dingen die ik in overweging genomen heb:
* Omscholing
* Blijven werken in huidige branche
* Cursussen
* Zelfstandig ondernemen


Qua karakter ben ik leergierig, Maar moet daarbij toevoegen dat 90% van mijn kennis, praktijkkennis betreft. Op dit moment van schrijven heb ik bijna 15 jaar full time werkervaring. Ben in het bezit van een MBO elektrotechniek
Omscholing zie ik zeker zitten, maar heb hier eerder nooit over nagedacht, dus ben ook niet echt bekend met welke keuzes ik daarin kan maken. En welke kanten ik op kan met mijn huidige vooropleiding.

Blijven werken in deze branche is een goede optie, omdat ik hierin veel kennis heb.
Echter kan ik niet goed inschatten waar en hoe ik mijn kennis van de praktijk/werkvloer toepasbaar moet maken binnen een andere functie. Uiteraard zou ik de productkennis toepasbaar kunnen maken op magazijn niveau, maar daarin zie ik niet direct een uitdaging

Het doen van cursussen heeft mijn interesse ook gewekt. Maar in hoeverre een cursus daadwerkelijk een toegevoegde waarde heeft, en erkenning ervaar ik als niet wegend

De keus om zelfstandig te ondernemen vind ik ook zeker interessant. Maar door mijn huidige medische onzekerheden, en daardoor ook financiële onzekerheden, is dit voor mij als nieuw startpunt geen optie.


Iemand die mij een licht kan schijnen op eventuele vervolgstappen en mogelijkheden?

Mvg, Arjan
Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 juni 2012, 22:56
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard

Wat een heftig verhaal zeg, zeker je werkgever die zoveel onbegrip heeft!

Ik denk dat je deze vraag eens moet neerleggen bij de instantie die jouw revalidatie begeleidt. Zij hebben hier vaker mee te maken gehad en kunnen jou, via hun netwerk, aan een goed coach helpen die met jou op zoek gaat naar beroepen die bij je passen en die voor jou gewoon uitvoerbaar zijn.

Om zelfstandig hieruit proberen te komen, lijkt me geen goede optie.

Succes met revalideren en hopelijk gaat het na verloop van tijd als vanouds.....

Groet,
Rens
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 juni 2012, 23:19
Arjan Arjan is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 juni 2012
Berichten: 5
Arjan is on a distinguished road
Standaard

Bedankt voor de snelle reactie,

Het revalidatietraject bestaat uit verschillende onderdelen. Een daarvan is maatschappelijk werk. Deze vraag ga ik daar ook zeker neerleggen.
Het traject start in de laatste week van juli, wat voor mij betekent dat ik tijd heb om wel al wat voorbereidend onderzoek te kunnen doen.

Vanuit ARBO heb ik gelukkig wel begrip gekregen. Daar heb ik over 4 weken mijn 2de afspraak.

Heb gemerkt dat ik er ook een stuk wijzer van ben geworden nu ik mijn eigen verhaal terug gelezen heb. Het zo opschrijven werkt ook wel verhelderend
Met citaat reageren
  #4  
Oud 26 juni 2012, 10:53
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Heb gemerkt dat ik er ook een stuk wijzer van ben geworden nu ik mijn eigen verhaal terug gelezen heb. Het zo opschrijven werkt ook wel verhelderend
Dat is fijn om te lezen. Schrijven helpt vaak goed om je gedachten te ordenen en om alles op een rijtje te krijgen. Veel succes met het uitstippelen van je toekomst!
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 26 juni 2012, 17:18
theodoor
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Zelf had ik ook een [heftig] herseninfarct. Hou er rekening mee dat de hersendelen achter de plaats waar het stolseltje vastliep door zuurstoftekort definitief verloren zijn. Herstel is niet mogelijk. Wel beschikken de hersenen over zgn plasticiteit. Verloren functies kunnen in zekere mate door andere hersendelen worden overgenomen. Hoe jonger je bent des te meer kans dat dit gebeurd. 100% herstel is helaas niet realistisch. Vermoeidheid en concentratieverlies zijn vaak blijvend. Hou je taai!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 26 juni 2012, 18:10
Arjan Arjan is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 juni 2012
Berichten: 5
Arjan is on a distinguished road
Standaard

Ik reken ook niet op een volledig herstel. Maar heb van nature een positieve insteek. Daarom richt ik mij nu op mogelijkheden die ik in de toekomst heb.
Bij de pakken neer gaan zitten werkt niet. En ondanks de korte porte periode van herstel tot dusver heb ik een hoop dingen weer op de rit. Dingen die in het verleden "normaal" waren, heb ik dmv dagelijkse planning, en prioriteiten redelijk op orde.
Uit alle situaties valt iets te leren, en mijn persoonlijkheid en doorzettingsvermogen zullen er ook voor zorgen dat ik hier sterker uit kom.
Structuur is in ieder geval een sleutelwoord geworden.

Op dit moment bekijk ik de mogelijkheden voor een associate degree. deeltijd of duaal. (voltijd is geen optie, daar ik een huishouden draaiend moet houden) Cijfermatig heb ik gelukkig mijn rekenkracht behouden en neig dus richting een economische studie.
Iemand ervaring met AD opleiding in die richting?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 11 juli 2012, 12:45
stijnhommes stijnhommes is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 198
stijnhommes is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Op dit moment van schrijven heb ik bijna 15 jaar full time werkervaring.
Heb je vanaf je 13de fulltime gewerkt? Dan is er toch echt iets misgegaan met de leerplichtwet...

Maak veel notities zodat je in dat ARBO gesprek duidelijk kan verwoorden wat je wil zeggen. Dat maakt het voor iedereen makkelijker. Ik ben het met de anderen eens dat het geen optie is om dit alleen te doen. Vraag ondersteuning, zoek een coach. Zolang je die positieve insteek behoud, komt alles goed.

By the way, ik ben onder de indruk van je taalgebruik. Dat is een stuk beter dan ik in menig bericht op sollicitatiefora zie. Dat is in elk geval iets wat niet hoeft te herstellen.

Succes en beterschap!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 11 juli 2012, 14:09
Arjan Arjan is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 juni 2012
Berichten: 5
Arjan is on a distinguished road
Standaard

Vanaf mijn 14de werk ik fulltime. Ben toentertijd begonnen in de marktkraamverhuur, wat mij in staat stelde om voor school 4 uur te werken, en erna 4 uur. Van huis uit meegekregen wat de waarde van geld is, en dat het hard werken is om dromen te verwezenlijken.

De periode waarin ik thuis ben heb ik erg veel geschreven. Om gedachtes van mij af te schrijven, maar ook om mogelijkheden te ontdekken waar ik in het verleden niet bij stilgestaan zou hebben.
Over 2 weken heb ik mijn vervolg gesprek met de arbo, en start ook mijn revalidatie in Rijndam revalidatiecentrum (mits hun wachtlijst dit toelaat). Misschien een goed idee inderdaad om voor mijzelf een samenvatting te maken van hetgeen ik geschreven heb tot dusver. Waarschijnlijk kan dit verhelderend werken in het revalidatieproces.

Ik waardeer het compliment over mijn taalgebruik! Erg fijn om te horen.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 11 juli 2012, 14:24
stijnhommes stijnhommes is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 198
stijnhommes is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arjan Bekijk bericht
Vanaf mijn 14de werk ik fulltime. Ben toentertijd begonnen in de marktkraamverhuur, wat mij in staat stelde om voor school 4 uur te werken, en erna 4 uur. Van huis uit meegekregen wat de waarde van geld is, en dat het hard werken is om dromen te verwezenlijken.
Indrukwekkend! 8 uur werken bovenop schoolverplichtingen zouden niet veel mensen je nadoen.

Kijk uit dat deze instelling geen vermoeidheid veroorzaakt door te hard werken (ipv je infarct); dat zou een negatief effect hebben op je prestatievermogen.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 4 augustus 2012, 10:46
Arjan Arjan is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 juni 2012
Berichten: 5
Arjan is on a distinguished road
Standaard

Hallo Allemaal,
Hier even een kleine update van de situatie (die af en toe hachelijk blijkt te zijn) Ook wil ik een ieder die de moeite heeft genomen om mee te lezen en te leven hartelijk bedanken!

Inmiddels ben ik weer een geruime tijd verder, en heb ik nieuwe obstakels ontdekt. Obstakels die enigzins buiten mijn macht liggen.
Het revalidatieproces is nog steeds niet begonnen vanuit het revalidatiecentrum. Hiervoor sta ik inmiddels al 2,5 maand op de wachtlijst. Erg vervelend, maar niet onoverkomelijk, vanuit mijn optiek zijn er mensen die dit harder nodig hebben. Alhoewel ik inmiddels toch wel uitkijk naar de eventuele hulp en training die ze mij kunnen bieden.

Mijn grootste frustratie zit op dit moment bij mijn huidige werkgever.
Inmiddels een 3tal gesprekken gehad met de ARBO dienst, en gezamelijk besloten dat een aantal uur (enkele uurtjes, max 3 dagen per week)in de week goed is om te gaan beginnen. Dit moet dan gebeuren op een ingerichte werkplek, met routinewerk, bestaande uit simpel te installeren opdrachten, en onder supervisie (omdat verantwoording dragen blokkering veroorzaakt) om fouten te voorkomen. Ook schriftelijk vastgesteld wat ik absoluut niet mag. Te zware fysieke inspanning, werken op bouwlocaties en onvoorbereide werkzaamheden (zelf alles uitzoeken)

Tot daar was ik erg tevreden, en keek ik, ondanks het onbegrip van mijn werkgever, uit om weer een start te maken. Te ontdekken wat ik nog kon, en waar in werkgerelateerde sferen mijn do's en donts liggen.

Eenmaal aangekomen voor mijn eerste dagje, kreeg ik al snel door dat dat een utopie was. Geen werkplek... ( na ruim een uur zelf ruimen, had ik dan het benodigde plekje) Een stapel onvoorbereid werk (zelf materiaal uitzoeken, geen bouwtekeningen, en niemand aan wie ik vragen kon stellen)

Mijn eerste 3 uurtjes waren dus een totale ramp. Na aangegeven te hebben dat dit niet helemaal de bedoeling was, ging ik als een gebroken man naar huis...

Dag 2.
Leuk, de planning vermeld dat ik op een klusje mag kijken... (erg leuk, omdat het een klus was die ik 5 maanden geleden zelf gestart ben) Eenmaal daar aangekomen bleek het te gaan om een lading kabels aanleggen. (lees fysiek werk) Daar ik graag mijn grenzen verken, en echt niet te beroerd ben om dingen uit te proberen, heb ik een poging gewaagd. Ging best aardig, maar na 1,5 ben ik huiswaarts gekeerd, daar mijn energie limiet bereikt was.
Wederom aangegeven dat dit niet de bedoeling was.

Dag 3
Me bakje koffie gepakt, en is even naar de planning gewandeld. hey verhip, wat zien mijn ogen nu?? 40 uur ingeroosterd voor de nieuwe week, met nieuwe klussen, waaronder sloopbouw, renovatie en haastklussen... en wie gaat er met mij mee? niemand...
Dag 3 bleek mijn breekmoment. zodanig dicht geslagen dat ik me geen raad meer wist, geen woord meer uit kon brengen, en na 30 min naar huis ben gegaan met een hoofdpijn die zijn weerga niet kent, en verkrampingen in mijn benen. (zodanig dat ik me afvraag hoe ik auto gereden heb)


Conclusie: Mijn werkgever schijt op de arbodienst, en vegen met mij hun reet af (excuus voor de uitspatting)

Contact opgenomen met arbodienst. Mijn behandelaar is op vakantie (verdiend hij vast en zeker) dus ik blijf nog een week met dit gevoel zitten, lichtelijk depressed, en de wanhoop nabij...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Graag jullie reactie op mijn net even anders dan anders sollicitatiebrief en cv vertegenwoordiger Sollicitatiebrief en cv 6 2 juli 2012 18:37
Hoe verder vanaf VMBO met disharmonisch intelligentieprofiel? Jer123 Opleiding kiezen en volgen 4 19 april 2011 12:01
Verder met verloskunde of iets anders? Hoe kom ik daar achter? MJR Loopbaanvragen 4 17 juni 2010 12:34
Door ziekte gestopt met schildersbedrijf. Hoe nu verder? erick Loopbaanvragen 2 12 mei 2009 12:43
Mijn carrière loopt vast. Hoe nu verder? marieke Loopbaanvragen 3 14 april 2006 18:52


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:10.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon