Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 juli 2008, 20:52
Abby Abby is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 juli 2008
Berichten: 3
Abby is on a distinguished road
Standaard Zwangerschap en ontslag nemen/ ontslagen worden

Ik heb een jaarcontract en werk sinds een half jaar fulltime in een organisatie. Als de contractperiode voorbij is zal dit, bij goed functioneren, worden omgezet naar een vast dienstverband. Vlak voordat mijn contractperiode voorbij is, zal ik met zwangerschapsverlof gaan. Nu merk ik dat de organisatie mij niet helemaal bevalt. Het is trouwens wederzijds. Ik voldoe ook niet 100% aan de norm van de organisatie. Ik wil er niet lang blijven werken. Alleen weet ik niet goed wat mijn rechten zijn qua uitkering e.d.

Voor zover ik heb gehoord krijg je geen uitkering als je zelf ontslag hebt genomen. Dan zou ik ontslagen moeten worden, maar dat is nu ook niet het geval.
Als ik nu ontslag neem, kom ik als zwangere nergens aan een baan. Dat zal heel moeizaam zijn. Vanwege mijn financiële verplichtingen kan ik ook geen risico’s nemen.
Wat kan ik doen? Zijn er dingen die ik over het hoofd zie???


Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 juli 2008, 20:38
wieteke's schermafbeelding
wieteke wieteke is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 februari 2008
Berichten: 220
wieteke is on a distinguished road
Standaard Re: Zwangerschap en ontslag nemen/ ontslagen worden

Dag Abby,

op de site van het uwv kun je (na enig zoeken) alle informatie vinden die je nodig hebt. Wanneer je contract niet verlengd wordt, word je in feite ontslagen. Om recht op een WW uitkering te hebben moet je tijdig solliciteren. Omdat je zwanger bent is de kans inderdaad niet zo groot dat je nu aangenomen wordt. Je hebt dan gewoon recht op zwangerschapsverlof en een WW uitkering. Als je langer dan een half jaar een uitkering hebt gehad heb je ook recht op een IRO. Hierdoor kun je zelf een reintegratiebureau kiezen die je weer aan het werk kan helpen. Career and Kids is een bureau dat zich speciaal richt op vrouwen die werk en gezin (weer) willen gaan combineren. Misschien iets voor jou.

Veel succes.
__________________
Wieteke van Heun - de Roos
www.wietekederoos.nl
Ik help zorgorganisaties met het ontwikkelen, organiseren en coördineren van leerinterventies zodat de medewerkers een leven lang kunnen leren en hun deskundigheid blijvend kunnen vergroten.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 juli 2008, 14:29
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Zwangerschap en ontslag nemen/ ontslagen worden

Bedankt voor je reactie! Na het plaatsen van mijn bericht had ik op de site van UWV al enige info gevonden. Het is nu wat duidelijker geworden voor me. Ik dacht eerst dat ik een baan zou moeten hebben om in aanmerking te komen voor een zwangerschapsuitkering via UWV. In de info staat dat je ook een uitkering kunt krijgen als je niet in loondienst bent. Dan hoop ik dat ik dit goed heb begrepen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 juli 2008, 00:38
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: Zwangerschap en ontslag nemen/ ontslagen worden

Je krijgt dan idd. wel een zwangerschapsuitkering, die krijg je als je gewerkt hebt altijd, ongeacht reden van vertrek.
Maar als je zelf ontslag neemt, heb je nadat je zwangerschapsuitkering is afgelopen, alsnog geen recht op een WW uitkering. En ik begrijp uit je posting dat jij niet tevreden bent met het bedrijf maar zij wel met jou. Als ze je dus een contract aanbieden en je weigert die dan ben je gewoon verwijtbaar werkloos na je verlof.

En ik weet uit ervaring dat je hoofd er echt niet naar staat om met een kleine baby thuis en je hormonen die nog door je lijf gieren, je borsten die op springen staan en de opvliegers die je dan nog hebt en haren die spontaan uitvallen vrolijk te gaan solliciteren. Het kan wel natuurlijk, maar ik vond het heel erg moeilijk.

Zelf ben ik ook tijdens mijn zwangerschap ergens terecht gekomen waarvan ik wist dat ik daar niet wilde blijven. Ik was net als zelfstandige begonnen en al sneller dan verwacht zwanger geraakt. Als zelfstandige had je toen nog geen recht op zwangerschapsverlof dus heb ik als een speer een betaald baantje gezocht.
Niet mijn eerste keuze, maar toch ben ik daar gebleven, verlof gehad, daarna weer begonnen (zij hadden wel een geweldig borstvoedingsbeleid) en zodra ik voelde dat ik weer een beetje in mijn normale doen was, ben ik als een speer aan het solliciteren geslagen en weer langzaam aan begonnen met mijn eigen coachings-bureau.

Dit is misschien in tegenspraak met mijn heilige overtuiging dat je alleen maar werk moet doen waar je blij van wordt en dat bij je past, maar nood breekt soms wetten.
En ik denk dat jij en je toekomstige kindje (net als ik) beter gebaat zijn bij een stressloze zwangerschap en verlof waarbij je je helemaal op je nieuwe rol als moeder kan storten. Dat is al heftig genoeg zonder de druk op je schouders om een nieuwe baan te zoeken.

Sterkte met beslissen........... en zorg goed voor jullie 2-tjes...

:zen: Making Sense
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 15 augustus 2008, 17:39
Daisy1976 Daisy1976 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 3
Daisy1976 is on a distinguished road
Standaard Re: Zwangerschap en ontslag nemen/ ontslagen worden

Hallo,

Ik heb ook een vraag over zelf ontslag nemen tijdens je bevallingsverlof.

Ik heb tot half januari een halfjaarcontract bij mijn werkgever. Nu weet ik dat ik na mijn bevalling even wil stoppen met werken, enerzijds omdat ik het niet naar mijn zin heb bij mijn huidige werkgever en ook door persoonlijke omstandigheden wil ik er even "tussenuit".

Mijn contract loopt van rechtswege af ongeveer 5 weken na mijn uitgerekende bevallingsdatum. Indien ik zelf mijn contract niet wil verlengen, heb ik dan nog wel recht op een zwangerschapsuitkering of stopt dit dan per half januari?

Ik weet dat als je zelf ontslag neemt en binnen 10 weken bevalt van je kindje je hier wel recht op hebt, maar hoe zit het als je zelf opzegt net na je bevalling?

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!

groetjes,
Daisy
Met citaat reageren
  #6  
Oud 15 augustus 2008, 17:49
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: Zwangerschap en ontslag nemen/ ontslagen worden

Beste Daisy,

Ben je lid van een vakbond, zoals de FNV of CNV? Je zou je vraag dan aan hen kunnen stellen. Of misschien ook wel aan het CWI.

Normaliter is het zo dat als je ontslag neemt dat je dan verwijtbaar werkloos bent, maar onder deze omstandigheden weet ik het niet.

Je kunt het beter even ergens navragen. Zie mijn tips hierboven.

Succes met uitzoeken en als je een antwoord hebt, zou je dat dan hier willen plaatsen? Ik en anderen kunnen daar dan weer van leren.
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #7  
Oud 15 augustus 2008, 19:00
Daisy1976 Daisy1976 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 3
Daisy1976 is on a distinguished road
Standaard Re: Zwangerschap en ontslag nemen/ ontslagen worden

Bedankt voor je reactie!
Ik ben zelf geen lid van een vakbond maar mijn man wel, dus ik zal hem vragen deze situatie bij zijn vakbond neer te leggen.

Zodra ik meer weet zal ik dit hier zeker melden!

groetjes,
Daisy
Met citaat reageren
  #8  
Oud 20 augustus 2008, 11:04
lior63 lior63 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 19 augustus 2008
Berichten: 37
lior63 is on a distinguished road
Standaard Re: Zwangerschap en ontslag nemen/ ontslagen worden

Als iemand een tijdelijk contract heeft, dan eindigt dit meestal 'van rechtswege zonder dat daartoe opzegging noodzakelijk is'
Zo staat het er meestal in.

De werkgever hoeft geen reden op te geven om het contract niet te verlengen.
Als het contract niet verlengd wordt, heb je recht op ww.
Je zwangerschap heeft er niets mee te maken.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 27 juli 2009, 11:14
pellie pellie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 november 2008
Berichten: 9
pellie is on a distinguished road
Question Re: Zwangerschap en ontslag nemen/ ontslagen worden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daisy1976 Bekijk bericht
Bedankt voor je reactie!
Ik ben zelf geen lid van een vakbond maar mijn man wel, dus ik zal hem vragen deze situatie bij zijn vakbond neer te leggen.

Zodra ik meer weet zal ik dit hier zeker melden!

groetjes,
Daisy
Daisy,

Inmiddels oud nieuws voor je, maar ik ben wel benieuwd wat je uiteindelijk te weten bent gekomen?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 28 juli 2009, 11:41
Lisa
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Zwangerschap en ontslag nemen/ ontslagen worden

Ik werkte als uitzendkracht toen ik zwanger werd. Het werk beviel me niet echt, en het bedrijf ook niet. Ik wist dat ik alleenstaande moeder zou worden, en heb daarom toch het aanbod van een jaarcontract bij dit bedrijf geaccepteerd. Overigens heb ik, voordat ik dit contract ondertekende, wel eerlijk verteld dat ik zwanger was.

Voor mij was het de beste beslissing die ik kon nemen: de zekerheid van in ieder geval een jaar een inkomen en betaald zwangerschapsverlof. Voordat ik bevallen was, had ik de impact van een zwangerschap op mijn lichaam en geest onderschat. Ik herken alle opmerkingen over de lichamelijke perikelen die ´Making Sense´ beschrijft!
Ook geestelijk ben je nog een aardige tijd aan het herstellen na een bevalling. Het kostte me een jaar voordat ik weer in mijn gewone doen was. Het lijkt me niet eenvoudig om met een nog niet volledig helder hoofd te solliciteren en jezelf een nieuwe functie eigen te maken.

Ik kan niet inschatten wat voor jou wijsheid is, maar tijdens en na je zwangerschap sta je door alle hormonen zo op de kop en komen je prioriteiten zo anders te liggen, dat het mij rustiger lijkt om het nog maar even uit te zingen binnen je huidige baan. Mits dat mogelijk is. Je droomfunctie komt na je zwangerschap wel weer eens! Ik heb toen mijn kleine 1,5 jaar was een nieuwe baan gevonden.

Succes ermee, en geniet van je zwangerschap en kindje!

Lisa
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
zwangerschap

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Geen arbeidsovereenkomst, ontslag op staande voet nemen? arjanm Je rechten en plichten als werknemer 7 4 juli 2008 13:33


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon