Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 januari 2011, 11:51
win win is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 januari 2011
Berichten: 1
win is on a distinguished road
Standaard Ik wil zo graag verder, maar ik heb een beding...

Beste mensen,

Ik lees hier heel veel maar heb mijzelf nog nooit geregistreerd omdat ik de meeste antwoorden die ik zocht altijd wel kon vinden.

Eerst maar eens een stukje over mijzelf: ik ben in 2006 in dienst getreden bij een handelshuis als inkoper. Nu zag ik 2 maanden geleden een leuke vacature voorbij komen van een cooperatie als commercieel medewerker. Deze cooperatie koopt niet in, maar bemiddeld tussen producent en handelshuizen (zoals die van mijn werkgever). Sollicitatiebrief geschreven en uiteindelijk ben ik geselecteerd.

Nu heb ik een relatiebeding bij mijn werkgever en aangezien de cooperatie ook een relatie is (wij kopen daar handel) voorzie ik toch wel problemen als ik mijn ontslag in ga dienen bij mijn werkgever.

Het relatiebeding is in mijn optiek vrij zwaar:

Het is de werknemer verboden om binnen een tijdvak van een jaar na beëindiging van het dienstverband in enigerlei vorm zaken te doen met, of activiteiten te ontplooien voor, een natuurlijke of rechtspersoon, die op het tijdstip van beeidiging van het dienstverband en in de zes maanden daaraan voorafgaand, een of meer zakelijke contacten met de werkgever heeft gehad, ongeacht of zulks rechtstreeks of indirect geschiedt en of zulks geschiedt voor eigen rekening of voor rekening van derden.

Voor iedere overtreding van het hierboven bepaalde, als ook voor iedere dag dat zodanige overtreding voortduurt, verbeurt de in overtreding zijnde werknemer een direct opeisbare boete van euro 1000,- per dag, zulks onverminderd het recht van de werkgever op volledige vergoeding van eventueel door werkgever geleden schade


Wat is jullie mening hierover? En is het volgens jullie ook een vrij zwaar beding ? In mijn optiek is het een verkapt concurrentiebeding aangezien ik ook niet voor relaties (wat dus net zo goed concurrenten zijn of kunnen zijn!) mag werken... En eventuele tips, want ik ben wel toe aan een nieuwe start maar ik wil wel graag weten waar ik aan toe ben voordat ik mijn ontslag officieel gaat indienen bij mijn werkgever. Ik weet namelijk niet hoe deze reageert en of hij mij echt aan mijn contract gaat houden...

Feit is wel dat ik van functie switch van inkoper naar verkoper (of eigenlijk bemiddelaar). Maar goed, het blijft beide commercieel.

Een ander feitje is wel dat de afgelopen 2 jaar er toch wel wat mensen bij ons zijn weggegaan 6 mensen) en deze zijn allemaal in dezelfde branche gebleven (1tje is er zelfs naar de grootste concurrent gegaan) in dezelfde functie. Mocht het een rechtzaak worden, heb ik dan met dit gegeven een stok achter de deur om het en en ander te matigen in mijn beding?

Alvast bedankt voor de input!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 januari 2011, 16:18
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Neem contact op met a) je vakbond, b) je rechtsbijstand, c) een rechtswinkel of d) je advocaat. Succes!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 9 januari 2011, 19:52
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door win Bekijk bericht
is het volgens jullie ook een vrij zwaar beding?
Het zou vrij zwaar kunnen zijn, als je werkgever zo veel zakelijke contacten heeft, dat je in een groot deel van je branche/beroep/regio niet meer zou kunnen werken.

De rechter zal in het algemeen de concrete belangen afwegen. Als jij een redelijk belang hebt (inkomen, carrière, dreigend ontslag) en de werkgever feitelijk niet (anders dan de letter van het beding), dan heb je een redelijke kans op matiging. Maar als het zakelijk contact zodanig is dat jij allerlei relevante kennis en contacten meeneemt, terwijl dat in dit geval schadelijk is voor je werkgever en je ook elders zou kunnen gaan werken, dan kan het zomaar heel anders liggen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 januari 2011, 10:32
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Ik zou eerst eens informeren hoe je werkgever er tegenover staat. Misschien maak je je druk om niets. Gezien de laatste regels in je post zou het best zo kunnen zijn dat je werkgever het beding als voorzorg heeft opgenomen indien ze (heel) erg veel schade zouden lijden van een vertrek naar een relatie. De vraag is of dat in jouw geval zo is?

Ook een werkgever snapt dat mensen vertrekken om zich te verbeteren. Dat kunnen ze en willen ze ( in de meeste gevallen althans) niet blokkeren. Ontevreden werknemers hebben ze ook niets aan.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De wanhoop nabij... Cassie Loopbaanvragen 24 23 juli 2014 09:56
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 20:52
sollicitatiebrief verkoopmedewerker Graag commentaar Cindyy Sollicitatiebrief en cv 7 15 augustus 2009 12:38
Ik heb een jobhop CV en wil graag een vaste baan Cherokee Loopbaanvragen 12 27 juli 2008 16:44
Hoe mail je een sollicitatiebrief en cv nicky1983 Sollicitatiebrief en cv 9 14 juli 2006 11:34


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon