Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Prev Vorig bericht   Volgende bericht Next
  #11  
Oud 1 augustus 2006, 12:41
Darluz Darluz is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Berichten: 40
Darluz is on a distinguished road
Standaard Bezieling

Dag allemaal!

Het boek ‘Bezieling en kwaliteit in organisaties’ van Daniel Ofman is adembenemend. Het is bezield, persoonlijk, van binnenuit, raak. Het zet innerlijk van alles ‘aan’. De auteur vertelt (achterin het boek) hoe hij heet en waarom (op zijn 28ste koos hij zijn eigen naam, zijn eigen ‘ik’) en wat hem beweegt (komen tot de kern van je talenten, tot het innerlijk creatieproces). Beweging is zijn rode draad. Deze man is duidelijk bezield en oprecht verbonden met en verdiept in het leven. Hij houdt volgens mij echt van het leven, en probeert niet te misvormen maar in alles de kracht boven te halen en te behouden. Zijn leven lijkt een zoektocht naar kwaliteit en kern, binnen maar ook buiten hemzelf. Dit doet hij door vanuit zijn eigen kern te vertrekken, en vervolgens bezig te gaan met zaken die de kern raken. Dan komt de innerlijke scheppingskracht (het creërende vermogen) als vanzelf vrij hetgeen in beweging zet, doordrenkt is en puur , en zorgt voor verdere groei en ontwikkeling. Zijn grote reflecterende en van binnenuit beschouwende vermogen barst uit zijn voegen van inzichtelijkheid en doorvoelde waarheid. Je merkt dat hij zichzelf niet op de borst wil kloppen, maar een innerlijke missie trouw is, waar voor hem geen ontkomen aan is. En zoals elke missie, is die pas geslaagd als je die aan het leven zelf kunt verbinden en aan andere mensen. Het mag niet ophouden bij jezelf.

Identiteit
Het vertrekpunt is de Identiteit (het mogen zijn zoals je bent, om te kunnen worden wie je bent, op jouw manier en in jouw tijd). Dit betekent soms dat je ‘nog niet kunt zijn’, maar je mag het worden! Je moet de identiteit (willen) leren kennen, leren zoeken, waarbij het gaat om het proces, niet om het resultaat. Vertrouwen in het leven zelf en in het levend houden ervan (de ziel bewaren).

Waarden
Daarnaast zijn waarden belangrijk (kwaliteit, verbinding, congruentie, creativiteit en zinvolle groei), als leidraad voor het handelen en denken. Kwaliteit wordt gezien als een uitdrukking van liefde; liefde voor je medemens (baas, collega, klant), liefde voor het werk of product, en liefde voor jezelf. Kwaliteit is dus nooit los te zien van verbinding, interactie. Dan ontstaat bezieling, je houdt iets levend, de ziel blijft. Het vuur gaat aan.

Heel mooi vind ik de opdracht van het boek: ‘Voor Ines die mij hielp om tot leven te komen’. Ik voel meteen vriendschap voor deze man. Een vriendschap die ik het hele boek door blijf voelen. Het tot leven komen, geboren (laten) worden, bezield zijn, is iets wat ook ik in de kern draag, een soort leven van binnenuit. Ik draag mijn innerlijkheid buiten. Maar ook het onontkoombare gevoel wat erbij hoort, en maar weinig mensen begrijpen, of als te intens ervaren, en verwarren met arrogantie. Die grote drang om te pellen, tot de kern te komen, oneerlijkheid te ontmaskeren, verbinding te voelen met alles om me heen. Een vurig zoeken en verlangen dat niet alleen naar binnen is gericht, maar ook naar buiten. Die vurigheid wordt buiten niet vaak beantwoord. Mensen praten liever over structuren, patronen, maskers, gedragingen dan dat ze het hebben over de ziel daarachter. Ook praten mensen liever over anderen dan over zichzelf. De ziel blootleggen wordt niet ervaren als hobby. Jammer is dat.

Het ontkennen van de ziel is mijn grootste allergie, omdat het voor mijn gevoel het leven ontkent, en de waarheden die daarbij horen. Er ontstaat ruis, en de lucht wordt nooit geklaard. Vogels moeten maar zien dat ze ertussendoor vliegen. Eerlijkheid en puurheid nodig hebben, is een missie die diep gaat, en alleen gezien wordt door mensen die ook diep willen gaan. De rest van de mensen kan er niet altijd een weg mee.

De herkenning in Ofman die ik bij het lezen van dit boek heb ervaren, was voor mij werkelijk bevrijdend. Het kiezen voor een leven waarin bezieling de hoofdrol speelt, echtheid, kernen. En niet met minder genoegen willen en kunnen nemen. Het is een gevoel die vergelijkbaar is met het niet kunnen ontsnappen aan jezelf, omdat je de ziel op je tong draagt.

Je kunt het boek niet lezen zonder tijdens het lezen stil te staan, te bezinnen en reflecteren. Je eigen kern opzoeken en met die kern het boek lezen is inspannend, maar nodig! De tijd vliegt, en jijzelf ook.

De citaten die Ofman in zijn boek aanhaalt zijn prachtig, kern na kern. Hieronder ter afsluiting van dit forumbericht de citaten die mij in mijn kern geraakt hebben.

Don’t ask what the world needs.
Rather ask what makes you come alive;
then go and do it!
Because what the world needs
is people who have come alive.


Do not go gentle into that good night,
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.


Courage is the willingness
to be afraid
and act anyway.


Power is just the ability to act.
If the ability to act is not focused
with a sense of purpose
or a sense of spirit
or a sense of service,
then it will eliminate life.


Denk niet dat de reis kort is;
men moet het hart van de leeuw hebben


Gegroet!
Darluz
Met citaat reageren
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon