Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 augustus 2009, 13:35
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Hoe verkoop je je enthousiasme in een sollicitatiebrief

Ik zie het hier nog zo vaak voorbij komen, dat ik eens een keer een van mijn blogjes hier plaats.

Ik hoop dat de carrieretijgers er hier wat aan hebben!!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Als je het mag geloven dan is werkelijk iedere sollicitant enthousiast.
Het is volgens mij het meeste gebruikte woord in sollicitatiebrieven.
Soms zelfs in iedere alinea een paar keer...

Gelukkig ben ik zelf ook jarenlang een hele enthousiaste sollicitant geweest dus ik weet er alles van af en ik begrijp het wel.

Je ziet een vacature waarvan je denkt: “wow, dat lijkt mij een gave baan, die MOET ik hebben want die is me op het lijf geschreven!” Je gaat achter je pc zitten om een brief te schrijven waaruit moet blijken dat ze jou moeten hebben, want jij ben echt super enthousiast over deze functie-omschrijving. Dus schrijf je dat je vreselijk enthousiast bent over deze baan.

Maar er solliciteren een heleboel mensen naar die ene droombaan, zeker nu, en allemaal zijn ze erg enthousiast en dat schrijven ze ook in hun brief. De selecteur ziet het woord enthousiast zo vaak voorbij komen dat het een leeg, nietszeggend woord is geworden.

Je kunt het dus net zo goed niet gebruiken want het heeft geen onderscheidende waarde meer. Totaal niet. Integendeel, bij sommige niet zulke-hele-enthousiaste recruiters roept het misschien zelfs wel een weerzin op.

Maar hoe laat je dan merken dat je enthousiast bent, zonder dat je dit zegt?

Nou dat is dus eigenlijk vreselijk makkelijk: wees gewoon enthousiast en laat jezelf zien!

Laat je enthousiasme blijken uit andere dingen. Enthousiasme is namelijk een emotie en eigenschap die zowel verbaal als non-verbaal heel makkelijk te herkennen is.

In mijn allereerste training als recruiter over gesprekstechnieken had de trainer het over “meelopers”. Meelopers zijn eigenschappen die een kandidaat niet perse zelf benoemt maar die overduidelijk uit hun schriftelijke of mondelinge presentatie naar voren komen. Want zelfs als je je anders probeert voor te doen dan je bent, zullen sommige eigenschappen toch aan de oppervlakte komen (onzekerheid is daar ook een -naar- voorbeeld van).
Authenticiteit kun je niet faken....

Zelf gebruik ik het woord enthousiast inmiddels nergens meer om mijzelf te beschrijven. Maar het grappige is dat mensen die nu voor het eerst kennis met mij maken (zowel online als offline), gelijk beginnen over mijn enthousiasme en gedrevenheid. Ik weet dus dat ik een van mijn belangrijkste kernwaarden niet meer hoef te benoemen, omdat ik het gewoon ben.

Dit kun je ook toepassen in je motivatiebrief. Het woord enthousiast is eigenlijk heel “inner-directed”, want het gaat over jou. Het is veel nuttiger om in een motivatiebrief er voor te zorgen dat niet jij, maar juist de lezer enthousiast wordt. Maak het dus "other-directed".

Dat kun je doen door het AIDA principe toe te passen en jezelf te verkopen als merk.

Zo hielp ik een jonge afgestudeerde onlangs om zichzelf als junior brand manager aan te prijzen. Zij had een prachtig cv, maar ook zij had een motivatiebrief die vooral gericht was op hoe enthousiast zij was over de functie en hoe goed het bij haar zou passen. Maar als brand manager weet je ook dat je een merk of product niet aan de man of vrouw kan brengen door tegen je doelgroep - de consument- te zeggen hoe leuk je het zou vinden als ze jouw product kopen.


Nee, je prijst het product aan door een aantal unique selling points te noemen en je te verdiepen in wat jouw doelgroep nodig heeft om hun leven leuker te maken.

En zo verkoop je je eigen enthousiasme ook.

Als jij duidelijk en met overtuiging vertelt wat jou uniek maakt en niet te versmaden voor de organisatie, dan zal jouw doelgroep, de recruiter of lezer van jouw motivatiebrief, daar vanzelf enthousiast over raken... voila!
Echt enthousiasme werkt namelijk heel aanstekelijk!!

Ontdek dus welke toegevoegde waarde jij hebt: verdiep je in wat de organisatie kan gebruiken en hoe jij daar als authentiek “merk”met je eigen visie, missie, talenten en kernwaarden in past.

Dan zal het enthousiasme zich verspreiden als rimpels op het water.....
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 augustus 2009, 15:21
Tom76 Tom76 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 augustus 2009
Berichten: 5
Tom76 is on a distinguished road
Cool Re: Hoe verkoop je je enthousiasme in een sollicitatiebrief

Great piece of writing....this makes sense
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 augustus 2009, 09:56
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: Hoe verkoop je je enthousiasme in een sollicitatiebrief

Mooi praktijkvoorbeeldje:

http://www.carrieretijger.nl/forum/s...7855#post17855
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
enthousiasme, motivatie, personal branding, sollicitatiebrief

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 20:52
Sollicitatiebrief pedagogisch medewerker Jule Sollicitatiebrief en cv 9 29 oktober 2009 10:27
sollicitatiebrief verkoopmedewerker Graag commentaar Cindyy Sollicitatiebrief en cv 7 15 augustus 2009 12:38
Sollicitatiebrief die me een baan opleverde Joke Sollicitatiebrief en cv 7 13 september 2008 15:07
'Sollicitatiebrief van de maand' heeft me een baan opgeleverd! nicky1983 Sollicitatiebrief en cv 4 6 oktober 2007 18:31


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon