Los bericht bekijken
  #2  
Oud 7 juni 2007, 12:44
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: hoe creer je natuurlijk overwicht?

Dat lijkt me een hele lastige competentie om te ontwikkelen.

Kwa cursussen kom je dan in de sfeer van de assertiviteit. Een veelgebruikt modelletje daarbij is de Roos van Leary. Er zijn ook trainingen voor 'overkomen', 'uitstralen', 'invloed uitoefenen', 'dominantie', 'impact hebben' e.d., maar de trainingen die ik ken gaan dan vooral over omgaan met zakenrelaties en dat is een heel andere wereld. Zijn er niet dat soort cursussen in de sfeer van het jongerenwerk?

Een andere benadering is meer van de doelgroep begrijpen. Hans Kaldenbach publiceerde onlangs een interessant artikel over het corrigeren van jongeren in de straatcultuur (dit is een samenvatting van zijn boek). Zijn boodschap: overwicht proberen uit te oefenen op bepaalde groepen werkt averechts. Je moet eerst een band met ze opbouwen en het probleem vanuit wederzijds respect benaderen. Dat is ook één van de zeven gewoontes van zeer effectieve mensen: "seek first to understand, then to be understood" (Stephen R. Covey).

Kwa praktijkervaring zou ik in jouw situatie stage willen lopen bij een paar hele goede docenten op een VMBO-school in een grote stad. Is zoiets misschien te regelen?
__________________
René
Met citaat reageren