Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen
Registreer FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 oktober 2008, 16:25
prelude prelude is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 oktober 2008
Berichten: 2
prelude is on a distinguished road
Standaard HEAO-CE carriereswitch?

Hallo,
Ik was benieuwd of er iemand is met dezelfde ervaringen als ik.

Na aardig wat jaren in de commercie gewerkt te hebben en een opleiding HEAO-CE te hebben gedaan, merk ik dat veel van de werkzaamheden me eigenlijk onvoldoende liggen. Of ik vind het niet leuk genoeg of het voelt niet aan als een tweede natuur. Ik zou bijna aan mijn commerciele aanleg/talent (inkoop/verkoop/marketing/handel) gaan twijfelen.

Wel heb ik van nature een interesse voor communicatie, de werkzaamheden die hiermee te maken hebben vind ik wel heel erg leuk. Ik denk er dan ook over om na 10 jaar werkervaring in de commerciele wereld een switch te gaan maken richting de meer communicatieve kant, simpelweg omdat ik hier meer plezier en gevoel in denk te kunnen leggen.
Maar hoe te beginnen? Kun je dan volstaan met een aantal NIMA cursussen?
Is dit een gelukkige combinatie? Zijn er mensen die ook voor dit dilemma hebben gestaan en hoe zijn de ervaringen daarin?

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan adviseren.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 oktober 2008, 11:51
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: HEAO-CE carriereswitch?

Sleur krijgen van vele jaren werkzaam zijn in één bepaald werkveld is een heel normaal verschijnsel. Als u uw werkzaamheden naar behoren hebt uitgevoerd (en uw werkgever nog steeds tevreden is), zou ik niet gaan twijfelen aan uw commerciële vaardigheden. Doordat u nu minder plezier hebt in uw werk, verandert ook je belevingswereld en je oordeel over datgene wat u nu doet.
Persoonlijk denk ik dat een NIMA-cursus wel zal volstaan om te switchen van werkveld, gezien het feit dat u een HBO-studie hebt afgerond en veel werkervaring. Die 2 zaken zijn voor veel werkgevers al ruim voldoende om aan te tonen dat je over het gewenste werk- en denkniveau bezit.
U zou Communicatie-A kunnen doen of wellicht meteen opgaan voor MarCom-B/ICC-B gezien uw achtergrond (MarCom-B sluit het meest aan op wat u nu doet, ICC-B betreft meer corporate communicatie. Zie de site van NIMA voor meer details).
In ieder geval zou ik wel een NIMA-diploma halen. Ten eerste omdat het goed staat aangeschreven en ten tweede omdat je met een nieuw diploma uw actuele kennis kan aantonen. Permanente educatie is tenslotte "hot" tegenwoordig.

Hopelijk bent u hiermee een beetje geholpen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 oktober 2008, 13:36
prelude prelude is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 oktober 2008
Berichten: 2
prelude is on a distinguished road
Standaard Re: HEAO-CE carriereswitch?

Hartelijk dank voor het nuttige antwoord.

Zelf heb ik al wat informatie gezocht naar NIMA opleidingen, en mijn voorkeur ging al min of meer uit naar Communicatie-A (voor basiskennis) en MarCom-B, maar ook Online Marketing heeft mijn aandacht, als belangrijk onderdeel van de marketingcommunicatie mix

Echter waar ik nu tegenaan loop is de vraag welke opleider. Zelf heb ik al bij LOI gekeken, aangezien ik een thuisstudie flexibel vind (gewoon in eigen tijd met zelfdiscipline een studie starten), en ook nog eens betaalbaar.
Ik lees alleen veel dat een LOI papiertje in het bedrijfsleven niet echt als een serieus papiertje wordt gezien, ondanks dat ie geaccrediteerd is. En dat je beter bij ROC, Fontys of ISBW kunt studeren. Deze heeft mijns inziens weer het nadeel dat je klassikaal en aan tijden gebonden bent, plus het is duurder.
Het belangrijkste vind ik, dat het papiertje gewaardeerd wordt, en dat je op een ontspannen en flexibele manier naast je dagelijkse werk, kunt studeren.

Wat zou ik het beste kunnen doen?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 oktober 2008, 14:28
Neerlandica_to_be's schermafbeelding
Neerlandica_to_be Neerlandica_to_be is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Berichten: 305
Neerlandica_to_be is on a distinguished road
Standaard Re: HEAO-CE carriereswitch?

Als je een NIMA-examen haalt, krijg je ook een NIMA-diploma. Hierop staat niet vermeld waar je de cursus hebt gevolgd. Voor het papiertje maakt het dus niet uit voor welke opleider je kiest.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 oktober 2008, 16:04
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: HEAO-CE carriereswitch?

[QUOTE=prelude;12821]
Ik lees alleen veel dat een LOI papiertje in het bedrijfsleven niet echt als een serieus papiertje wordt gezien, ondanks dat ie geaccrediteerd is. QUOTE]

Dat betreft een LOI-diploma zonder (hooggewaardeerde) externe branchediploma's. Heeft ermee te maken dat het voor werkgevers moeilijk te beoordelen wat de kwaliteit en inhoud van de opleiding is. In het geval van NIMA hoef je je, zoals Neerlandica al aangaf, geen zorgen te maken. Elke zichzelf respecterende werkgever kent de inhoud en het niveau behorende bij een NIMA-diploma. Die examens zijn competentiegericht opgezet en is daarom één van de redenen dat NIMA-diploma's zo hoog zijn aangeschreven.
Het verwerven van die kennis via een afstandsopleider zoals de LOI, is in mijn ogen zelfs een pré. Het toont aan dat diegene in staat is zichzelf moeilijke materie eigen te maken zonder "les" te krijgen. Behalve dat je dus vakkennis aantoont, toon je ook discipline, doorzettingsvermogen en zelfstandigheid aan.
Als een werkgever daar nóg geen oren naar heeft, dan zou ik niet eens voor die werkgever willen werken.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Zijn er hier nog meer HEAO MER studenten van de LOI Indy Opleiding kiezen en volgen 30 4 maart 2009 01:17
Carrièreswitch in 5 stappen René Loopbaanvragen 16 19 januari 2009 15:52
Carrièreswitch trajectbegeleider chnny10 Sollicitatiebrief en cv 2 17 juli 2008 09:34
Heao ? Joshua Opleiding kiezen en volgen 8 25 juni 2006 18:24


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon