Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiegesprek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 december 2012, 00:30
de Patrick de Patrick is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 82
de Patrick is on a distinguished road
Standaard Wat te antwoorden op de vraag wat mijn zwakke punten zijn?

Voornamelijk in overheidsfuncties komt vaak de vraag naar sterke en zwakke punten. De sterke punten spreekt voor zich. Een bedrijf wil toch weten waarom jij de geschikte kandidaat zou zijn en wat je mogelijkheden om te groeien binnen je functie zijn.

Maar wat wil men eigenlijk bereiken met de vraag naar zwakke punten (of 'verbeterpunten')? Of je echt aan het profiel voldoet? Of je zelfkennis hebt en weet waar je aan moet werken?

Wat je antwoord ook is, eigenlijk kan je er alleen maar zelf mee in de vernieling werken. Of willen die bedrijven dan enkel weten of je eerlijk durft antwoorden? Of je dat kan zonder een Poker Face op te zetten?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 december 2012, 20:28
ikgaervoor ikgaervoor is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 september 2011
Berichten: 59
ikgaervoor is on a distinguished road
Standaard

Volgens mij staat er ergens op deze site best een goed stukje over het noemen van je "slechte" eigenschappen tijdens een gesprek... Wat ik er destijds van opgestoken heb, is dat het juist goed is om iets te noemen zo lang de eigenschap ook positief te draaien is. Of een zwakke eigenschap noemen die voor de baan helemaal niet uitmaakt.

Het zegt namelijk weldegelijk iets over je zelfkennis. Ik kreeg ooit als feedback na een gesprek dat ze het idee hadden gekregen dat ik niet goed op de hoogte was van mijn valkuilen. Nou valt daar ook weer over te twisten, maar sindsdien heb ik in ieder geval wel een helder praatje over wat ik lastig vind en nog wil leren.

De kunst is denk ik om zelfverzekerd over je zwakke kanten te kunnen praten. Laten zien dat je ook een mens bent die leerpunten heeft en er tegelijkertijd de selecteur van overtuigen dat die leerpunten geen zwakke punten maar juist een sterke punten zijn voor in je toekomstige baan
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 december 2012, 13:08
SteenbergenConsultancy SteenbergenConsultancy is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 14 maart 2012
Berichten: 51
SteenbergenConsultancy is on a distinguished road
Standaard

Omdat een sollicitant geen robot maar een persoon is... en dus ook minder goede punten heeft. Voor zover het feitelijke deel.

Nu het meest interessante, de praktische kant ervan:
In hoeverre is de kandidaat zich bewust van zijn minder sterke punten. En hoe gaat de kandidaat daarmee om?
__________________
Ontdekken van je kwaliteiten? Twijfel over je loopbaan of ontwikkelingen op je werk?
Begeleiding en coaching van Steenbergen Consultancy kan je daarbij helpen! Bezoek de website voor meer info.

Ook te vinden op Twitter
Met citaat reageren
  #4  
Oud 5 december 2012, 11:54
Maaike# Maaike# is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 december 2012
Berichten: 15
Maaike# is on a distinguished road
Standaard

Dit vind ik ook altijd een lastige, maar ik noem vaak een punt dat inderdaad ook positief kan worden uitgelegd. Bijvoorbeeld dat ik soms perfectionistisch ben, waardoor ik bijvoorbeeld te lang doorzoek naar dé oplossing. maar hiermee geef ik tegelijkertijd aan dat ik niet de kantjes ervan afloop, serieus met mijn werk omga.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 12 december 2012, 11:03
JoyceWvW JoyceWvW is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 december 2012
Berichten: 5
JoyceWvW is on a distinguished road
Standaard

Niemand is perfect, dus het is juist ongeloofwaardig als je geen verbeterpunten kan noemen. Uiteraard is het niet handig om punten te noemen die belangrijk zijn voor het uitvoeren van de functie.

Elk positief punt dat je noemt kan ook een negatief effect hebben. Zelfstandig kunnen werken kan betekenen dat je het moeilijk vind om soms om hulp te vragen. En de voorbeelden hierboven zijn ook goede voorbeelden.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 23 december 2012, 20:50
Kadir Kadir is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2012
Berichten: 19
Kadir is on a distinguished road
Standaard

Als ze mij mijn slechte punten vragen, antwoord ik daar gewoon eerlijk op.
Wel zeg ik ook dat ik daar aan werk.

Een voorbeeld ; Ik zeg niet vaak ''nee''. Maar ik werk er wel aan. Dit doe ik door bijvoorbeeld een cursus assertiviteit te volgen.

Als zei zien dat jij jou zwakke plek weet, en dat je daar iets aan doet, dan is het vaak wel goed.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 3 januari 2013, 14:51
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Je zal nooit precies weten wat een recruiter uiteindelijk wil horen of hoe hij/zij over jou antwoorden denkt. Blijf daarom altijd dicht bij jezelf. Wees eerlijk en geef aan wat je valkuilen zijn, maar ook hoe jij denkt deze te kunnen ontwikkelen. Je moet jezelf natuurlijk wel een klein beetje verkopen.

mvgr.

Joris Zwaan
Met citaat reageren
  #8  
Oud 3 januari 2013, 22:25
Dabo Dabo is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 11 oktober 2011
Berichten: 51
Dabo is on a distinguished road
Standaard

Ik ben zelf wel altijd eerlijk en realistisch. Dit omdat ik wil voorkomen dat ik in een functie kom die niet geschikt blijkt, dit heb ik al eens gehad. Zonde van de tijd en moeite van beide partijen. Mijn ervaring is echter wel dat als je voorbeelden kunt laten zien dat je aan je zwakke punten hebt gewerkt je heel sterk over kan komen. Dan laat je namelijk ook zien dat je open staat voor kritiek. Ook probeer ik wel de focus te leggen op sterke punten en daarmee probeer ik zo dicht mogelijk bij de feiten te blijven.

Ik krijg wel eens als feedback dat deze benadering opvalt en dat ik anders ben dan de gemiddelde sollicitant. Maar ik ben uit op een goede match en niet op snel scoren. Als je snel een baan wil is het geen goede tactiek, wel als je een passende baan wil. Want uit deze benadering volgt dan vanzelf dat je je verkoopt op je sterke punten en dat je zwakke punten niet relevant zijn.

Overigens hoef je met eerlijkheid niet altijd je eigen glazen in te gooien, ik ben er ooit eens juist op aangenomen
Met citaat reageren
  #9  
Oud 10 januari 2013, 14:44
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard

Hoi Patrick,

Ik ben benieuwd wat je voor punt(en) hebt bedacht en wat je er voor "draai" aan hebt gegeven?

Groeten van Hetty
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #10  
Oud 15 januari 2013, 23:36
NextStep87 NextStep87 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 januari 2013
Berichten: 7
NextStep87 is on a distinguished road
Standaard

Hoi,

Ik sluit me aan bij een aantal van de bovenstaande reacties.

Ik weet van mezelf bijvoorbeeld dat ik zo af en toe nog wel eens een (heel) erg kort lontje heb (of anders gezegd; geen/tot weinig geduld met voornamelijk collega's) Maar ik ben me hiervan bewust en kan hier ook voorbeelden bij geven. Zo ontstaat bij mij een kort lontje als ik geen antwoord krijg op een vraag. Ik heb door de jaren geleerd om mijn vraagstelling aan te passen (gesloten vragen stellen).

Zelf ben ik ooit eens aangenomen doordat ik goed kon omschrijven wat mijn 'minder' goede kwaliteiten waren en ik goed kon aangeven dat ik me daarvan bewust was. En uiteraard dat dit een proces in uitvoering was.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
zwakke punten

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wat moet ik doen met een 'gat' in mijn CV Gezellig Sollicitatiebrief en cv 21 17 januari 2013 20:01
Vraag over sollicitatiebrieven eefje2 Sollicitatiebrief en cv 2 18 augustus 2012 22:17
Vrouw van 45, wat zijn mijn opties? isdb Loopbaanvragen 5 12 april 2012 13:00
Hoe krijg ik de functie van mijn leidinggevende!? Harry Loopbaanvragen 4 26 september 2011 17:27
Wat vinden jullie van mijn sollicitatiebrief??? Ilsie Sollicitatiebrief en cv 1 3 mei 2006 10:52


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon