Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 juni 2008, 12:44
Tijgerlelie Tijgerlelie is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 juni 2008
Berichten: 1
Tijgerlelie is on a distinguished road
Standaard arbeidscontract verlenging: als er niks op papier staat, kan ik er dan zelf onderuit?

Ik heb de volgende vraag: ik heb momenteel een arbeidscontract voor 1 jaar, welke per 1 juli a.s. afloopt. Nou zal dit contract worden verlengd voor een contract voor onbepaalde tijd. Alleen, ik twijfel of deze baan echt bij me past en ben aan het rondkijken naar andere banen. De verwachting is niet dat ik binnen een maand een baan vind die perfect bij me past, dus ik zal wel akkoord gaan met een contract voor onbepaalde tijd, maar in de tussentijd verder kijken naar andere banen. Nou weet ik van een collega, die inmiddels mondeling toegezegd heeft gekregen dat haar contract ook omgezet is in een contract voor onbepaalde tijd, dat zij hierover niks zwart op wit van heeft gekregen. Mijn vraag is nu: wat zijn mijn rechten als ik mondeling toezeg dat ik mijn contract wil laten omzetten voor onbepaalde tijd, maar niks onderteken. Kan ik er dan, op het moment dat ik mijn droombaan vind, zo maar onderuit, of moet ik dan toch de opzegtermijn uitdienen?
In mijn huidige contract staat dat mijn contract van rechtswege ophoudt te bestaan op 30 juni en er staat verder niks in dat er een intentie is om het contract te laten verlengen bij goed functioneren o.i.d.

M.a.w., moet ik de opzegtermijn aanhouden bij een mondelinge overeenstemming, of hoef dit niet omdat de werkgever mij geen nieuw contract heeft laten tekenen?

Graag jullie advies!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 juni 2008, 11:25
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: arbeidscontract verlenging: als er niks op papier staat, kan ik er dan zelf onder

Hoi Tijgerlelie,

Een mondeling akkoord is ook geldig. In de praktijk is dat heel moeilijk te bewijzen, dus is het de vraag hoe aannemelijk het is dat je hebt toegezegd.

Los van dat juridische geneuzel: Je zult waarschijnlijk een opzegtermijn hebben van 1 kalendermaand. Dat is bij elke werkgever een geaccepteerd feit, want dat heeft bijna iedereen. Wanneer je eerder zou kunnen beginnen, dan is dat prachtig natuurlijk. Het is geen reden om voor jou of een andere kandidaat te kiezen.

Succes met je zoektocht!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 3 juni 2008, 11:14
Henk
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: arbeidscontract verlenging: als er niks op papier staat, kan ik er dan zelf onder

Het is altijd raadzaam alle afspraken schriftelijk vast te leggen. Dat is niet alleen voor de werknemer van belang maar ook voor de werkgever. Bij conflicten is er dan minder risico voor arbeidsrechtelijke verschillen van mening en dat bespaart iedereen geld en energie.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 3 juni 2008, 12:24
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: arbeidscontract verlenging: als er niks op papier staat, kan ik er dan zelf onder

En wat als je alles vastlegt en je werkgever klacht dat, doordat je alles vastlegt, je communicatieve vaardigheden te wensen overlaat!!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 3 juni 2008, 16:26
Henk
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: arbeidscontract verlenging: als er niks op papier staat, kan ik er dan zelf onder

Onzinnige reactie zou ik dan zeggen. Iedereen weet dat je zaken tegenwoordig in contracten vastlegt.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De wanhoop nabij... Cassie Loopbaanvragen 24 23 juli 2014 09:56
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 20:52
HBO-Verpleegkunde, ervaring van een student Lilmissindo Opleiding kiezen en volgen 11 27 november 2011 21:46
Bezieling en Geboorte Darluz Loopbaanvragen 34 18 oktober 2006 16:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon