Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 september 2008, 18:23
Niekie Niekie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 september 2007
Berichten: 6
Niekie is on a distinguished road
Standaard Hoe kom ik onder mijn opzegtermijn uit?

Wie kan mij helpen met een lastige vraag? De situatie is als volgt:

Ik werk bij een reisorganisatie en heb besloten om een eigen bedrijf (eveneens een reisorganisatie) te gaan beginnen. In de reisbranche is het zo dat het product voor de zomer van volgend jaar uiterlijk in december klaar moet zijn. Ik heb dus een kleine drie maanden de tijd om mijn bedrijf op te zetten, een website te bouwen, mijn producten te ontwikkelen en met een marketingstrategie te komen. Ik heb dus weinig tijd en wil zo snel mogelijk stoppen bij mijn werkgever. In mijn contract wordt niet gerept over een concurrentiebeding. Volgens de CAO heb ik een opzegtermijn van 2 maanden.

Wat gebeurt wanneer:

1 sept: Ik ben op vakantie. Mijn contract verloopt.

8 sept: Mijn eerste werkdag na de vakantie. Ik heb tijdens mijn vakantie besloten dat ik voor mezelf wil beginnen. Mijn twee bazen vertellen me dat mijn contract per 1 september is afgelopen en dat ze mijn contract automatisch hebben verlengd met een jaar. Omdat ik open kaart wil spelen vertel ik dat ik met de gedachte speel om zelf een bedrijf te beginnen. We spreken af dat ik binnen een maand beslis wat ik wil doen en dat we dan een gesprek zullen hebben.

22 sept: De financiering voor m’n eigen bedrijf is voor elkaar en ik besluit mijn bazen te vertellen dat ik het echt ga doen. Ik zeg dat ik het liefst stop per 1 oktober. Zij reageren dat ze het daar eerst samen eens over moeten hebben maar dat 1 oktober sowieso geen optie is.

Wat kan ik hier aan doen? Het is voor mij echt geen optie om nog tot 1 december door te werken. Kan ik mijn automatische contractverlenging annuleren? Vervalt mijn opzegtermijn dan?

Iedereen die mij wil adviseren is welkom! Alvast bedankt!

Groetjes
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 september 2008, 21:30
Rosina Rosina is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 maart 2008
Berichten: 338
Rosina is on a distinguished road
Standaard Re: Hoe kom ik onder mijn opzegtermijn uit?

Hallo Niekie,

Gefeliciteerd met het besluit om voor jezelf te beginnen!

Als je op 22 september aangeeft dat je per 1 oktober wilt stoppen, is dat inderdaad erg snel. Je werkgever moet natuurlijk ook vervanging regelen en moet nog ingewerkt worden.

Ik zou een gesprek aangaan en kijken wat je eruit kunt halen. Eventueel t/m 15 oktober fulltime of tot 1 november parttime? Uit jouw e-mail krijg ik wel het gevoel dat er met ze te praten is. Als jij beiden uiteindelijk tevreden bent over hoe en wanneer je weggaat, is dat alleen maar gunstig.

Alvast succes met je nieuwe bedrijf!

groeten,
Jolanda Koster
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 september 2008, 11:38
Niekie Niekie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 september 2007
Berichten: 6
Niekie is on a distinguished road
Standaard Re: Hoe kom ik onder mijn opzegtermijn uit?

Beste Jolanda,

Bedankt voor je reactie.

Als ik mijn bedrijf enige kans van slagen wil geven dan moet ik me daar nu helemaal op gaan richten. Ik kan niet nog weken fulltime bij mijn oude werkgever blijven werken.

Heb ik, juridisch gezien, de mogelijkheid om de automatische verlenging van mijn contract ongedaan te maken? Ik kan me voorstellen dat dat bijvoorbeeld binnen een maand zou moeten gebeuren. Als ik de verlenging ongedaan kan maken, dan heb ik ook geen last van een opzegtermijn, toch?

Groeten,
Leonieke
Met citaat reageren
  #4  
Oud 23 september 2008, 12:17
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: Hoe kom ik onder mijn opzegtermijn uit?

Hallo Niekie,

Ken je het Lancelotsforum? Daar kun je veel info vinden over ondernemen. Misschien dat iemand daar je vraag kan beantwoorden.

Zie www.Lancelots.nl en ga dan naar het forum.

Je komt mij daar ook tegen
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #5  
Oud 23 september 2008, 12:38
Niekie Niekie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 september 2007
Berichten: 6
Niekie is on a distinguished road
Standaard Re: Hoe kom ik onder mijn opzegtermijn uit?

Bedankt voor de tip, ik heb meteen daar mijn vraag gesteld.

Groeten,
Leonieke
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De wanhoop nabij... Cassie Loopbaanvragen 24 23 juli 2014 09:56
hoe zeg ik mijn uitzendbaan op een fatsoenlijke wijze op? tweety_nl Loopbaanvragen 4 2 september 2008 12:39
van mijn passie mijn werk maken, een reëel plan? Amber9 Loopbaanvragen 3 11 juli 2008 11:37
Hoe kom ik uit het cirkeltje waar ik nu in zit? totziens Loopbaanvragen 2 7 juni 2007 10:14
Hoe mail je een sollicitatiebrief en cv nicky1983 Sollicitatiebrief en cv 9 14 juli 2006 11:34


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon