Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Sollicitatiegesprek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 december 2016, 23:16
RickJ RickJ is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 september 2015
Berichten: 2
RickJ is on a distinguished road
Standaard vraag over negatief telefoongesprek en natrekken van gegevens

Hallo allemaal,

Ik heb twee vragen die ik wil voorleggen op dit forum.

1) Recentelijk had ik een telefonisch gesprek n.a.v. van een sollicitatie waarin ik op een manier werd afgekraakt die ik tot dan toe nog nooit had meegemaakt (en als werkzoekende heb ik redelijk wat meegemaakt op dat gebied).

Mijn vraag is hoe reageer je op zo iets? Of is het gewoon slimmer om niet te reageren omdat deze mensen vaak erg veel andere mensen kennen in de sector en je ze beter niet boos kunt maken (hoe lomp ze zich ook opstellen).

2) In hoeverre is het gebruikelijk om iemands doopceel te lichten bij een sollicitatiegesprek via Linkedin-contacten of mensen die je op een andere manier kent bij een bedrijf waar iemand heeft gewerkt (en mag dit überhaupt). Dit omdat ik het al een aantal keer heb meegemaakt dat er tijdens een sollicitatiegesprek opmerkingen werden gemaakt die daar op leken te wijzen. Het lastige hiervan is dat dit soort indirecte verhalen zelden (helemaal) kloppen.


Alvast bedankt voor alle informatie en ideeën.

Met vriendelijke groet,
Rick
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 januari 2017, 09:33
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RickJ Bekijk bericht

1) Recentelijk had ik een telefonisch gesprek n.a.v. van een sollicitatie waarin ik op een manier werd afgekraakt die ik tot dan toe nog nooit had meegemaakt (en als werkzoekende heb ik redelijk wat meegemaakt op dat gebied).

Mijn vraag is hoe reageer je op zo iets? Of is het gewoon slimmer om niet te reageren omdat deze mensen vaak erg veel andere mensen kennen in de sector en je ze beter niet boos kunt maken (hoe lomp ze zich ook opstellen).
Dat "ze" veel andere mensen zouden kennen zou mij echt weinig interesseren; ik ken ook heel veel mensen. En wat ik zou doen is gewoon de horn erop leggen als ze mij zouden af kraken. Er zijn grenzen en omdat je werkzoekend bent hoef je niet door het slijk te gaan voor een slecht betalende baan.

Citaat:
2) In hoeverre is het gebruikelijk om iemands doopceel te lichten bij een sollicitatiegesprek via Linkedin-contacten of mensen die je op een andere manier kent bij een bedrijf waar iemand heeft gewerkt (en mag dit überhaupt). Dit omdat ik het al een aantal keer heb meegemaakt dat er tijdens een sollicitatiegesprek opmerkingen werden gemaakt die daar op leken te wijzen. Het lastige hiervan is dat dit soort indirecte verhalen zelden (helemaal) kloppen.
Jij zet al die informatie op linkedin online en dus openbaar, het lijkt mij dus dat je eigenlijk wilt dat mensen online gaan uitzoeken met wie ze te maken hebben anders moet je al die social media kanalen op privee zetten. Voor zover ik weet mag dit gewoon, wat niet mag is "zomaar" je oude baas bellen ter referentie enkel wanneer jij dit aangeeft mag dit. Maarja, dat is allemaal best lastig te bewijzen mocht dit toch gebeuren.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 2 januari 2017, 17:54
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard

Stel, via LinkedIn zie ik dat een goede vriend, of een oud-collega, met jou samenwerkt, dan zou ik toch even bellen. In feite is dat een soort van referentie, maar dit is wel hoe de wereld werkt. Je maakt gebruik van je netwerk.

Overigens is dat weer wat anders dan het lichten van je doopzeel en via LinkedIn en Facebook een complete achtergrondcheck te doen buiten jouw weten om. Dat is niet fatsoenlijk en past niet in de sollicitatiecode van NVP, maar of het daarmee echt strafbaar/verboden is betwijfel ik sterk.

Mijn advies zou zijn om deze ervaring(en) van je af te schudden en ervan uit te gaan dat de volgende recruiter iemand is die deugt en simpelweg de juiste man op de juiste plek zoekt.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Graag feedback op sollicitatiebrief an3io Sollicitatiebrief en cv 3 8 januari 2015 17:40
Trek de aandacht met een creatieve openingszin René Sollicitatiebrief en cv 56 16 december 2014 11:46
Te lang cv Bianck Sollicitatiebrief en cv 10 25 september 2012 22:45
Eerste sollicitatie ooit plotiemoos Sollicitatiebrief en cv 5 3 maart 2009 16:07
Academie voor Kunst en Vormgeving, door de ogen van een oud-student forumbeheerder Opleiding kiezen en volgen 0 8 september 2005 15:45


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:09.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon