Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 januari 2018, 15:17
merelx merelx is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 januari 2018
Berichten: 1
merelx is on a distinguished road
Lightbulb Twijfels over studies

Hallo,

Ik zit in 5vwo en ik zit een beetje in de knoop met mijn studiekeuze.
Ik hoop dus dat jullie op basis van mijn interesses wat suggesties hebben.

Interesses:
- informatie verzamelen
- planningen maken
- organiseren (en regelen)
- ideeën verzinnen (ik heb alleen niet vaak het geduld om ze uit te voeren (als het een grote klus is))
- analyseren/vergelijken

Mijn lievelingsvak is biologie.

Mijn voorkeur gaat uit naar werk met kinderen, maar het hoeft niet per sé.

Ik vind het heel interessant om de reden achter gedrag of dingen in het lichaam te leren.
Vooral van die dingen die je vaak in het echte leven tegenkomt, maar nog nooit bij had stilgestaan.
Bijvoorbeeld: het verschil in gedrag tussen meisjes en jongens aan te tonen op basis van de hersenen (en hormonen).
Of gewoon dingen over het lichaam leren.


Ik heb me al heel lang en veel verdiept in allerlei studies, maar bij elke studies heb ik mijn twijfels:

Geneeskunde:
Ik ben erg geïnteresseerd in de werking van het lichaam. Ik weet alleen niet of ik het zie zitten om een tussenjaar
te nemen om een natuurkunde diploma te halen (ik heb namelijk geen natuurkunde) en vervolgens nog minimaal 10 jaar te studeren.
Maar vooral de verantwoordelijkheid lijkt me eng. Als er iets mis gaat of de behandeling/operatie/etc lukt niet ga ik het denk ik
te veel op me nemen en schuldig voelen (ook al is het totaal niet mijn schuld). Of dat je als huisarts per ongeluk iets erg over het hoofd ziet.
Daarnaast lijkt me het een klein beetje saai om huisarts te zijn of om elke dag dezelfde behandeling uit te voeren. Maar dat is niet bij alle medische beroepen.

Verloskunde:
De stof tijdens de studie lijkt me heel interessant. Maar ook hier lijkt me de verantwoordelijkheid bij de bevalling iets te groot.
Als ik in een ziekenhuis zou werken, vind ik het wel fijn dat er nog andere verloskundigen/dokters om heen zijn. Dat zou de druk wel wat afnemen.
Maar ook dan ga ik me denk ik te schuldig voelen als er iets misgaat tijdens de zwangerschap of bevalling. Daarnaast heb ik niet per sé een enorm
grote interesse voor bevallingen zoals andere verloskundigen. Vooral de sessies tijdens de zwangerschap lijken me leuk.

Academische pabo:
Deze staat tot nu toe bij mij op #1. Het beroep past goed bij mij. Ik kan er mijn creativiteit in kwijt. Ik word vrolijk van kinderen.
Ik vind het leuk om zelf lessen te plannen. Ik vind het interressant om de kinderen te analyseren. Mijn moeder is kleuterjuf, dus ik weet goed wat het
beroep inhoudt, dat stelt me erg gerust. Mijn enige twijfels zijn het salaris en de uitdaging. Ik vind het salaris niet enorm belangrijk, maar als ik met
een beroep dat ik bijna even leuk vind, veel meer zou verdienen, zou dat natuurlijk wel fijn zijn. Mijn moeder, tantes, decaan, etc. zeggen ook allemaal dat ik
me misschien beter in het voortgezet onderwijs kan verdiepen. Daarnaast de uitdaging; ik wil misschien wat dieper in de psychologie en het analyseren in. En ik
kan hier niet mijn interesse voor biologie in kwijt.

Leraar Biologie:
Lijkt me leuk en net als bij lesgeven op het primair onderwijs weet ik dat ik het beroep leuk zal blijven vinden. Maar kleinere kinderen lesgeven lijkt me net iets leuker.
En de dynamiek op de basischool (met de verschillende vakken) lijkt me leuk afwisselend. Daarnaast lijkt het me fijn om één klas te hebben, die je als enige les geeft,
zodat ik de leerlingen beter kan analyseren en helpen bij hun problemen.
Maar ik vind het niet véééél minder leuk dan primair onderwijs, dus qua salaris is het misschien wel af te wegen, want het verschil is groot.

Psyschologie (of neuropsychologie):
Ik heb hier grote interesse voor, maar ik twijfel over het beroep. Ten eerste omdat je nog alle kanten op kan, dus ik weet niet waar ik terecht zal komen en wat het beroep
inhoudt. Maar psycholoog (bijvoorbeeld bij depressies) lijkt me minder. En van onderzoek doen krijg ik denk ik stress, omdat het zo'n grote opdracht is dan wil ik het per sé
perfect doen, maar weet ik ondertussen niet waar ik moet beginnen.

Fysiotherapie:
Ik heb me nog niet genoeg verdiept in deze opleiding, maar het lijkt me een leuk vak, vooral qua analyseren. Maar als het om biologie gaat, vind ik 'beweging' niet het meest interessant.


Ik hoop dat jullie misschien een studie of beroep voor mij weten!
Als jullie een mijn twijfels kunnen wegwerken over de bovengenoemde studies zou ik ook enorm blij zijn!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 januari 2018, 14:43
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Ben je al eens naar open dagen geweest? Als je naar een open dag gaat, krijg je ook een beeld van de universiteit, studenten en docenten. Je gaat nu vooral af op het beeld wat jij van een studie en beroep hebt en door er met anderen over te praten wordt dat beeld genuanceerder. Ik begrijp heel goed dat al die verantwoordelijkheden je heel eng lijken, maar je groeit hier echt in. Tijdens een open dag kun je aan andere studenten vragen of dat zij ook met deze twijfels hebben rondgelopen en hoe dat bij hen heeft uitgepakt.
Mocht je er zelf niet uitkomen, dan is het verstandig om eens met een studiekeuzecoach gaan praten.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
lob, loopbaan, loopbaanadvies, studiekeuze, twijfel

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Doorslaande twijfels Lepus Loopbaanvragen 4 4 juni 2014 16:41
Twijfels aan HBO-V opleiding, stoppen, doorgaan of switchen? Zucht al die twijfels.. Mylune Opleiding kiezen en volgen 1 22 april 2014 22:01
Ervaring met European Studies of International Business and Languages? Jans Opleiding kiezen en volgen 2 7 mei 2011 16:25
Van Flashdeveloper naar Politie - twijfels Skar Loopbaanvragen 3 17 januari 2010 20:52
Twijfels twijfels twijfels.... jmdebruin Loopbaanvragen 3 16 juni 2007 16:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon