Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 juni 2012, 18:20
Kropotkin Polykrom-Sanou Kropotkin Polykrom-Sanou is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 juni 2012
Berichten: 2
Kropotkin Polykrom-Sanou is on a distinguished road
Standaard Afgestudeerd en geen baan

Op het moment bevind ik mij in situatie die zich waarschijnlijk het best laat omschrijven als uitzichtloos. Ik ben sinds ongeveer september bezig met solliciteren, tot op heden zonder resultaat. De eerste maanden heb ik geprobeerd een baan te vinden in werkgebieden die direct gerelateerd zijn aan mijn studie (master Ondernemingsrecht). Voor veel functies vraagt men echter mensen met meer ervaring en op de functies voor starters reageren erg veel mensen. Mijn cv is niet bijzonder indrukwekkend (naast mijn studie 4 jr bijbaan bij bank + half jaar stage bij overheidsinstelling tijdens master) dus het is vrijwel onmogelijk om te concurreren met mensen die talloze bestuursfuncties hebben vervuld en daarnaast buitenlandervaring hebben opgedaan.
Vandaar dat ik sinds een aantal maanden vooral bezig ben om via uitzendbureaus te solliciteren en daarnaast ook reageer op functies op hbo/mbo niveau. Meestal wordt ik niet uitgenodigd voor functies 'beneden mijn niveau', en tijdens de gesprekken die ik heb gevoerd wordt ik benaderd met de nodig scepsis (baan is onder je niveau dus je zal wel weggaan zodra je iets beters kan krijgen, werk is geen uitdaging voor je etc.). Daarnaast is het solliciteren via uitzendbureaus lastiger dan ik had gehoopt, zo waren voor de laatste functies telkens ± 10 mensen uitgenodigd terwijl er 3 of 4 functies beschikbaar zijn. Ik krijg als feedback nooit echt harde kritiek te horen, het standaardverhaal luidt meestal: ‘[X] was zonder meer een goede kandidaat, net als alle anderen, dus was het niet eenvoudig een keuze te bepalen. We hebben ons laten leiden door ons gevoel en ook gekeken naar de huidige samenstelling van de afdeling. We houden [X] zeker in gedachten voor eventuele volgende vacatures, want dat hij goed is leidt geen twijfel.’
Indien ondernemingen telkens de keuze hebben uit zoveel kandidaten, die ofwel meer ervaring hebben dan ik of meer recent afgestudeerd zijn met vele nevenactiviteiten, zie ik niet in hoe ik telkens zes of zeven mensen die ook solliciteren op dezelfde functie af kan troeven.

Ik heb geen uitkering maar sta ingeschreven als werkzoekend en heb zodoende een ‘speeddate’ bijgewoond bij mijn lokale Werkplein. Ik heb hier mijn cv laten nakijken waarop de dienstdoende cv-checker geen aanmerkingen had. Van de uitzendbureaus die zich bij het UWV hadden gemeld had de meerderheid afgezegd, en van de aanwezige bureaus wilde in feite niemand mijn cv aannemen omdat ze zich in principe volledig richtten op mbo’ers en ongeschoolden. Daarnaast biedt mijn lokale Werkplein geen cursussen voor hoger opgeleiden meer aan.

Ik vroeg mij af of mensen hier misschien tips hebben hoe ik nu verder moet. Ik heb als advies al vrijwilligerswerk gekregen, daar ben ik mij nu dan ook op aan het oriënteren. Bij voorbaat dank voor degenen die de moeite nemen te reageren.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 juni 2012, 00:01
Beppie
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Stug volhouden! Recessie = minder banen. En met een allochtone naam heb je helaas dubbele pech: dat werkt enorm tegen je. Nog meer in een recessie.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 3 juni 2012, 14:46
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Ik kan me goed voorstellen dat de moed je af en toe in de schoenen zakt, maar zoals Beppie al schreef: stug volhouden. Je schrijft dat je je cv hebt laten checken door een cv-deskundige en dat deze persoon geen opmerkingen had. Durf je het aan om je cv in het forum te plaatsen, zodat wij kunnen beoordelen of wij het met die cv-deskundige eens zijn? Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar je sollicitatiebrief. Durf je die ook hier te plaatsen? Wellicht kunnen we je nog enkele goede tips geven.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 5 juni 2012, 12:27
Deviate Deviate is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2011
Berichten: 14
Deviate is on a distinguished road
Standaard

Zoals ik je verhaal nu lees, is je banenjacht vooral passief. Solliciteren op een openstaande vacature, inschrijven bij een uitzendbureau, CV'tje online zetten, briefje schrijven... Een beetje het geijkte pad die op dit moment velen met jou bewandelen.

Orienteer je eens op bedrijven waar functies zijn die jij leuk zou vinden (ongeacht of ze aansluiten op je opleiding) en benader deze bedrijven actief. Voeg personeelsfunctionarissen toe op je linkedin, laat je belangstelling blijken en stel vragen. Ga vrijblijvende gesprekken aan om jezelf te profileren (natuurlijk onder het mom om informatie op te doen over het bedrijf en haar werkzaamheden enz enz). Zodoende plant je zaadjes en breid je je netwerk uit. En wie weet komt er zomaar een zaadje uit... Als je sociaal vaardig bent zal je ongetwijfeld mensen ontmoeten waar je een klik mee hebt en zij zullen aan je denken als er opties zijn binnen hun organisatie. Daarmee ontloop je ook nog eens dat je wordt beoordeeld op enkel een CV en een brief.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 6 juni 2012, 11:48
Startende juriste Startende juriste is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 april 2012
Berichten: 24
Startende juriste is on a distinguished road
Standaard

Wow, wat klinkt dit me allemaal bekend in de oren!!! Zit precies in hetzelfde schuitje Heel toevallig ook afgestudeerd in Master Ondernemingsrecht afgelopen december en krijg regelmatig hetzelfde terug op sollicitaties.

Niet om negatief te doen, maar ik ben ook regelmatig bedrijven aan het bellen en open sollicitaties aan het schrijven zonder resultaat... Het is zo'n slechte economische tijd op het moment dat werkgevers op zoek kunnen naar het schaap met de 5 poten: elke belachelijke eis die ze stellen zullen ze vervuld willen zien en met minder nemen ze geen genoegen omdat die persoon nog gevonden kan worden ook! Allochtoon of niet, wil ik daar nog even aan toevoegen...

Bij uitzendbureaus moet je ook net een beetje geluk hebben met de intercedente denk ik (zorg vooral dat je op haar/hem goed overkomt en misschien loopt zij/hij dan net een klein stapje harder voor je en denkt wat beter mee).

Het enige advies wat ik door kan geven is stug volhouden! Ik weet uit ervaring dat het moeilijk is en dat steeds afgewezen worden erg zwaar en demotiverend is! Maar we kunnen niks anders dan stug door gaan en alles proberen wat binnen onze macht ligt
Met citaat reageren
  #6  
Oud 7 juni 2012, 14:28
Kropotkin Polykrom-Sanou Kropotkin Polykrom-Sanou is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 juni 2012
Berichten: 2
Kropotkin Polykrom-Sanou is on a distinguished road
Standaard

Bedankt voor jullie reacties.

In de eerste plaats denk ik niet dat ik passief bezig ben aangezien ik uiteraard ook bedrijven benader zonder dat er vacatures openstaan. Tot op heden heeft dit slechts één gesprek opgeleverd, een HR-medewerker van een bank had mijn cv doorgestuurd naar een kennis bij een accountancy/consultancyonderneming. Dit is een rendement van ong. 1% en ik betwijfel dan ook of dit de weg is die ik moet volgen. Ik hoor vaker van mensen in de HR dat linkedin een soort panacee is waar men wat bedrijven volgt en medewerkers toevoegt en dan binnen de kortste keren een droombaan krijgt aangeboden. Ik betwijfel echter of er daadwerkelijk veel mensen zijn die als afgestudeerde (zonder een uitgebreid netwerk te hebben) voor gesprekken uitgenodigd worden.

Voorts zal ik overwegen om vandaag of morgen een sollicitatiebrief te plaatsen, zal deze dan wel nog anoniem dienen te maken etc. Overigens denk ik dat het probleem niet zozeer zit in mijn cv + brief maar meer te maken heeft met mijn persoonlijkheid (aangezien ik vaak hoor dat ik een goede kandidaat was maar dat er geen 'klik' was) in combinatie met het grote aantal mensen dat reageert.

Sinds mijn laatste bericht ben ik nog afgewezen voor een administratieve functie tijdens de zomermaanden. Heb gereageerd op een aantal 'vakantiebanen' maar wordt hiervoor niet uitgenodigd omdat ik niet langer studeer. Wordt nog voorgesteld bij een overheidsinstelling via een uitzendbureau. Zal over een tijdje wel weer laten weten hoe de zaken ervoor staan. Ook succes gewenst aan startende juriste & andere zoekenden.

Gegroet
Met citaat reageren
  #7  
Oud 7 juni 2012, 14:40
Startende juriste Startende juriste is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 april 2012
Berichten: 24
Startende juriste is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kropotkin Polykrom-Sanou Bekijk bericht
Overigens denk ik dat het probleem niet zozeer zit in mijn cv + brief maar meer te maken heeft met mijn persoonlijkheid (aangezien ik vaak hoor dat ik een goede kandidaat was maar dat er geen 'klik' was) in combinatie met het grote aantal mensen dat reageert.
Tsja, daar kun je niet echt iets aan doen... Je kan et nou eenmaal niet met iedereen goed vinden is mijn persoonlijke mening....

Mag ik zo brutaal zijn en vragen in welke deel van Nederland je woont? Misschien heb ik nog een goeie tip, contactpersoon of iets dergelijks voor je...

Citaat:
Ook succes gewenst aan startende juriste & andere zoekenden.
Dankjewel! Jij ook heel veel succes gewenst!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 9 januari 2014, 20:20
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

@startende juriste: Allochtoon of niet? Wat een belachelijke opmerking. Ik ben een afgestudeerd allochtoon en godzijdank heb ik een prima vaste baan. Als ik geen baan zou hebben, kan ik me zo voorstellen hoe mensen als jij op me zouden reageren. Weer zo'n parasiet die hier in Nederland wil profiteren en fijn een uitkering vangt. Gelukkig ben jij hier degene zonder werk. En dat als autochtoon.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
radeloos, werkloos

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hbo farmakunde, na 6 maanden werken gestopt, kan nu geen baan vinden Ass24 Loopbaanvragen 1 17 mei 2012 15:41
HBO MWD Deeltijd maar nog geen passende baan Profox77 Opleiding kiezen en volgen 4 8 augustus 2011 09:51
Waarom geen baan in eigen branche? Linda1985 Sollicitatiegesprek 4 1 mei 2011 00:11
Baan 'onder niveau' aangenomen, wat moet ik ervan vinden? Strebertje Loopbaanvragen 19 25 februari 2011 19:41
Morgen starten met nieuwe baan, nog geen definitief contract ontvangen jinthie Je rechten en plichten als werknemer 5 6 november 2009 12:17


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:47.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon