Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 augustus 2017, 17:51
slein slein is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 augustus 2017
Berichten: 3
slein is on a distinguished road
Standaard Discretie oud-werkgever als referentie bij sollicitatie

Na enkele moeizame jaren, met grote problemen in de samenwerking met mijn directe baas (en deels daaruit voort vloeiende depressie en burnout) ben ik momenteel weer aan het solliciteren. Ik werk in een vrij klein ons-kent-ons wereldje, dus of ik mijn baas nu als referentie opgeef of niet, de kans dat hem naar zijn mening over mij wordt gevraagd is vrij groot.

Ik weet dat mijn baas weinig discreet is als hij als referentie wordt benaderd -- als referentie voor een oud collega heeft hij ook in alle geuren en kleuren de medische geschiedenis van die oud collega overlegd -- en ik ben dan ook bang dat mij hetzelfde zal overkomen.

Mijn vraag: mag een (oud) werkgever dit uberhaupt doen? Ik kan me voorstellen dat het delen van medische gegevens (in mijn geval: geschiedenis met depressie/burnout) niet is toegestaan, maar ik kan er nergens iets over terugvinden.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 augustus 2017, 12:44
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Een potentiele werkgever hoort alleen referenties over je in te winnen nadat je hiervoor toestemming hebt verleend. De regel dat een werkgever geen referenties over jou mag inwinnen zonder voorafgaande toestemming is vastgelegd in de zogenaamde NVP Sollicitatiecode. Dit is weliswaar geen wettelijke regeling, maar wel een breed geaccepteerde code die een aantal basisregels beschrijft waaraan werkgevers (en sollicitanten) zich bij een sollicitatie dienen te houden. Verleen je hiervoor toestemming, dan is de werkgever verplicht om de waarheid over je te vertellen. Doet hij dat niet, dan kan hij daarvoor later aansprakelijk worden gesteld door je nieuwe werkgever. Je werkgever mag dus niet liegen wanneer hij een referentie geeft. Daarnaast mag hij je niet onterecht zwart maken. Doet hij dit wel, dan kan dit een zogenaamde ‘onrechtmatige daad’ opleveren. Ook andere handelingen die onrechtmatig zijn, zijn niet toegestaan (zoals onnodige informatie geven). Wordt in strijd daarmee gehandeld, dan kun je een schadevergoeding eisen wanneer je daarvan nadeel hebt.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 augustus 2017, 13:26
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard

Wanneer je solliciteert in een ons-kent-ons wereld, kan het gebeuren dat er informeel informatie wordt uitgewisseld. Dat is buiten je controle. Het is helemaal uit den boze dat een oud werkgever hele ziektegeschiedenissen gaat delen. Dat mag niet gezien de privacy wetgeving. Aan de andere kant; toon het maar eens aan dat er gekletst is en dwing je recht dan maar eens af. Het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Wanneer referenties ter sprake komen zou je een andere collega kunnen opgeven waarmee je op goede voet staat en waarvan je weet dat die discreet is. Dat hoeft niet persé jouw oude werkgever zelf zijn.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 augustus 2017, 17:29
slein slein is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 augustus 2017
Berichten: 3
slein is on a distinguished road
Standaard

Marieke, bedankt voor de uitgebreide toelichting, dat gaat dus nog een stuk verder dan ik in eerste instantie had gedacht. Ik zal de NVP code in het achterhoofd houden, mocht het nodig zijn.

Catbert, ik ben me daar helaas geheel van bewust, maar goed om te lezen dat het delen van medische gegevens in ieder geval (formeel...) niet is toegestaan. Ik heb een lange lijst van referenties met wie ik lang met veel plezier en succes heb samengewerkt, dus mijn huidige baas als referentie gebruiken (bij gebrek aan andere opties) is gelukkig niet nodig.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sollicitatie marketing- en communicatiemedewerker bij Greenchoice dusdat Sollicitatiebrief en cv 2 8 maart 2013 10:50
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 20:52
Open sollicitatie als fysiotherapeut Sonneblom Sollicitatiebrief en cv 3 28 augustus 2012 10:15
Open sollicitatie als operatieassistente bij een oogziekenhuis Andromache Sollicitatiebrief en cv 2 10 oktober 2009 13:26
Sollicitatie als preventieadviseur bij een spoorwegmaatschapij Silk Sollicitatiebrief en cv 5 28 augustus 2005 00:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:09.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon